Publicerat Oktober 6, 201213 yr Nu kommer den igen, den eviga frågan Föredrar och jagar/tränar med kulvapen till 90 % men sen så kommer det andra. Jagar 2 dagar om året mer hagel och skjuter lerduvor 4-5 gånger. Väldigt lite då andra saker samt jakter prioriteras före. Dessa få gånger gör att jag alltid lånat vapen av bekanta till dessa ändamål, men då jag hoppas på att iallafall komma iväg till lerduvebanan oftare så funderar jag på att köpa ett hagelvapen. I dagsläget skjuter jag max 100 skott om året, den siffran lär stiga mer än kraftigt men tills den är på iallafall ett par tusen skott så vill jag ha ett "vapen så länge". Ser ingen mening med att köpa en Beretta för 18 000 bara för att skjuta lite. Vill gärna ha ett billigt vapen som kan användas några år tills skyttet stannar på ett högre antal skott. Beretta och browning säger många, men jag anser dom för dyra, gärna ett vapen under 6000-7000 kr. Mina ända krav, enkeltryck. Tips på något?
Publicerat Oktober 7, 201213 yr En Beretta s55 kostar som regel långt under din budget, liksom en Miroku. T
Publicerat Oktober 7, 201213 yr Finns en Beretta 56E hos Torsbo Handels för 4900:- Den skulle ju passa perfekt i din budget om själva bössan passar din kropp vill säga.
Publicerat Oktober 7, 201213 yr Köpte en Skb för strax under 5000:- och är skitnöjd med den. Satt bra för mig oxå och nu är jag inte det minsta insatt i hagelvapen men de ska väl hålla rätt bra kvalite iaf
Publicerat Oktober 7, 201213 yr har inte beretta s55/56e dubbeltryck? Finns både med dubbeltryck, enkeltryck och det lite mer udda med vippande avtryckare..... /T
Publicerat Oktober 7, 201213 yr S55/56 är riktigt trevliga bössor till de modesta summor de brukar betinga..
Publicerat Oktober 7, 201213 yr ................. Beretta och browning säger många, men jag anser dom för dyra, gärna ett vapen under 6000-7000 kr. Mina ända krav, enkeltryck. Tips på något? Med lite flyt kan du få en B25 på din budget.... Och nu snackar vi den moderna hagelbockens anfader som alla försöker nå upp till, du lär bli besviken när du ska byta upp dig..... /T
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Finns både med dubbeltryck, enkeltryck och det lite mer udda med vippande avtryckare..... /T Kan du förklara vad vippande avtryckare är för något?Mvh Einar
Publicerat Oktober 8, 201213 yr http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=77&t=143710 Svar direkt från den stores egna ord, tydligen en form av rätt avancerad avtryckare, inget för mig kan jag spontant känna. /CHristian
Publicerat Oktober 8, 201213 yr http://forum.robsoft...p?f=77&t=143710 Svar direkt från den stores egna ord, tydligen en form av rätt avancerad avtryckare, inget för mig kan jag spontant känna. /CHristian Nä, allt annat än avancerad - extremt lättförståelig ärligt talat..... Trycker du i övre segmentet smäller överpipan, i det undre så smäller underpipan. Hela härket rör sig runt en axel mellan segmenten (den svarta pricken) och avtryckaren vippar mao fram eller tillbaka beroende på var man trycker. /T
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Som alltid en fråga om perspektiv, för mig är det där nog att komplicera något som skall vara instinktivt. Men en bra förklaring är det allt. /CHristian
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Tackar för informationen. Hade aldrig hört talas om denna variant. Mvh Einar
Publicerat Oktober 9, 201213 yr För den som vill beskåda underverket finns det en 54 med dito avtryckare hos J&Fgården utanför Lund. /T - som fikar i bilen, det blåser halv storm och regnet öser ner..... Och detta för att jaga älg! Man är fan i mig komplett hjärndöd!