Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påskjuten gris. resultatlöst.

Featured Replies

Publicerat

Fick samtalet strax innan 4 inatt.

Påskjuten vid 20.00 trillat omkull och legat still i 5 sekunder.

Sen hoppat upp och stuckit. skall ha skrikit till när den sprang iväg. kaliber va 6,5

Inget på skottplats inget i spåret men efter 300m såg jag en droppe blod.

Kopplade loss och tiken rann iväg mot en sjö som låg någon km bort.

Där i vassen hade hon problem, snurrade och slog ring på ring i sjökanten.

Hon gick över sjön via en som det såg ut på kartan liten smal "tarm" med vass.

Vände igen på andra sidan och gick tillbaka ner där hon började snurra, vrålade till några skall och rörde sig snabbt ner mot där jag stod men vände efter 100talet meter och gick tillbaka. Nästan så jag tror att hon stötte på något annat, typ fel vilt och avbröt när hon insåg att det inte va rätt.

Hon vände iallafall upp mot "tarmen" igen och tog sig över på andra sidan sjön. Där började hon slå stora sicksack repor fram och tillbaka längs sjön. Även många ringar osv.

Nu va hon nog minst 3 km från åteln fågelvägen.

Hon verkade inte kunna komma vidare. Jag gick till bilen och körde runt sön.

Visslade in henne när jag kom runt, verkade inte som hon hade löpan med sig på den sidan sjön.

Åkte tillbaka till skottplats och släppte direkt på åteln.

Samma resa igen, och tillbaka på andra sidan sjön.

Åkte runt igen, hon hörde förmodligen min bil och kom och mötte mig direkt jag kom dit.

Det gör hon inte om hon har en löpa.

Jag är rätt ävertygad om att det va en hög träff i taggutskott, allt tyder på det. Fast det brukar blöda mer..

Syntes inget där gisen legat, inte ens ett sprätt eller spår.

En gissning från min sida är att grisen gått i sjön och tiken inte lyckades hitta var den gått upp. Kanske den blev kvar i sjön?

Följa spåret på blankvatten 9 timmar efter skott är nog för svårt även för Blackie...

Surt att misslyckas... men fan det känns som jag börjar bli van.... :wallbash:

Börjar nästan tvivla på kräkets förmåga....

Men det är, om jag mins rätt,. första misslyckade jakteftersöket på minst ett år.

Förhoppningsvis läker grisen ut skadan men sånt kan man aldrig veta. :sad:

Publicerat

Hmm, ganska många timmar mellan 20 och 04, hade de någon annan som spårade annars kanman ju tycka att de borde ringt in dig tidigare för och förenkla eftersöket för in del...

Publicerat
  • Författare

Jo jag tänkte på det när jag körde hem.

Jag fick för mig att de spårat lite med annan hund innan.

Nämnde att de fått en markering med hund 5m från skottplats.

Men för tikens del så har sånt inte varit större bekymmer med att annan hund varit i spåret.

Gör mig inget att folk försöker själva, spåra iallafall 100talet metrer.

Bra skott och grisen ligger oftast död inom 60 m.

Dock så blir ju liggtiden problem ju längre det går, speciellt om det går över öppet vatten.

Vilket jag nu inte vet.. jag gissar bara.. men svårigheten började där vid sjökanten. Innan dess gick det som på räls.

Publicerat

Taggutskott tänkte jag också, när du beskrev träffen!

Tror också den tog sjövägen, men svårt att hitta rätt på vart landstigningen skedde, haft en sjunkbomb på drevjakt!

Publicerat

Ett spår i vatten måste ju obefintligt nästintill efter så många timmar? Eller. Ett spår på vatten sprider det ut sig fortare eller ligger de kvar på ytan? Med lite lätt vind. Kan ingenting om spår i vatten därför är frågan kanske lite löjlig. Bra jobbat ändå.

Publicerat

Ett spår i vatten måste ju obefintligt nästintill efter så många timmar? Eller. Ett spår på vatten sprider det ut sig fortare eller ligger de kvar på ytan? Med lite lätt vind. Kan ingenting om spår i vatten därför är frågan kanske lite löjlig. Bra jobbat ändå.

Generellt så är spår i vatten väldigt enkelt, men som du är inne på så rörligt vatten utan något att fästa på är det svårt, som en sjö utan vass, ett vattendrag utan stenar, vatten transporterar doftmolekyler väldigt bra men har svårt att binda fast dessa.

Var jag lagom luddig för att verka påläst?

Publicerat

Ja tror jag fatta. Om det är vindstilla kan spåret ligga kvar på ytan då precis som i skogen, i linje där viltet simmat?

Men om det blåser lite så kan alltså en spår hund ha bättre vittringen i strandkanten även om viltet simmat rakt över

Publicerat

Ett djur på botten fixar de flesta, vatten transporterar vittring bra men har svårt att binda molekyler. Även om det är vindstilla så försvinner doften, en strandlinje hittar man den igen, dock kan det bli ett letande som tar tid och minnesbilden svalnar.

Publicerat

Å fan. Kan inte du Pertan och NS köra en mini kurs här på forat om vittring och spår.

Publicerat

Har något klistrat om spår, kommer inte ihåg vart, kolla hundflikarna, menar du live? Så brukar jag köra i april maj ett par kurser.

Publicerat

Fick samtalet strax innan 4 inatt.

Påskjuten vid 20.00 trillat omkull och legat still i 5 sekunder.

Sen hoppat upp och stuckit. skall ha skrikit till när den sprang iväg. kaliber va 6,5

Inget på skottplats inget i spåret men efter 300m såg jag en droppe blod.

Kopplade loss och tiken rann iväg mot en sjö som låg någon km bort.

Där i vassen hade hon problem, snurrade och slog ring på ring i sjökanten.

Hon gick över sjön via en som det såg ut på kartan liten smal "tarm" med vass.

Vände igen på andra sidan och gick tillbaka ner där hon började snurra, vrålade till några skall och rörde sig snabbt ner mot där jag stod men vände efter 100talet meter och gick tillbaka. Nästan så jag tror att hon stötte på något annat, typ fel vilt och avbröt när hon insåg att det inte va rätt.

Hon vände iallafall upp mot "tarmen" igen och tog sig över på andra sidan sjön. Där började hon slå stora sicksack repor fram och tillbaka längs sjön. Även många ringar osv.

Nu va hon nog minst 3 km från åteln fågelvägen.

Hon verkade inte kunna komma vidare. Jag gick till bilen och körde runt sön.

Visslade in henne när jag kom runt, verkade inte som hon hade löpan med sig på den sidan sjön.

Åkte tillbaka till skottplats och släppte direkt på åteln.

Samma resa igen, och tillbaka på andra sidan sjön.

Åkte runt igen, hon hörde förmodligen min bil och kom och mötte mig direkt jag kom dit.

Det gör hon inte om hon har en löpa.

Jag är rätt ävertygad om att det va en hög träff i taggutskott, allt tyder på det. Fast det brukar blöda mer..

Syntes inget där gisen legat, inte ens ett sprätt eller spår.

En gissning från min sida är att grisen gått i sjön och tiken inte lyckades hitta var den gått upp. Kanske den blev kvar i sjön?

Följa spåret på blankvatten 9 timmar efter skott är nog för svårt även för Blackie...

Surt att misslyckas... men fan det känns som jag börjar bli van.... :wallbash:

Börjar nästan tvivla på kräkets förmåga....

Men det är, om jag mins rätt,. första misslyckade jakteftersöket på minst ett år.

Förhoppningsvis läker grisen ut skadan men sånt kan man aldrig veta. :sad:

Ja nog låter det som taggutskottsträff, men som du skrev så brukar det ju bli en del blod på sådana träffar, grisarna vi skjutit det sista har varit otroligt feta o fettet täpper ju såklart en del.. Bra jobbat av er ändå :thumbsup:

Kom föresten o tänka på ett eftersök för några år sen där vi va säkra på taggutskottsträff, men när vi sen sköt den så va den grova senan som ligger i nacken över taggutskotten avskjuten men inget tagit i taggutskotten, reaktionen vid skottet blev att grisen for ikull men sen stack, inget blod vad vi såg, bara en tanke.

Publicerat
  • Författare

Ja nog låter det som taggutskottsträff, men som du skrev så brukar det ju bli en del blod på sådana träffar, grisarna vi skjutit det sista har varit otroligt feta o fettet täpper ju såklart en del.. Bra jobbat av er ändå :thumbsup:

Kom föresten o tänka på ett eftersök för några år sen där vi va säkra på taggutskottsträff, men när vi sen sköt den så va den grova senan som ligger i nacken över taggutskotten avskjuten men inget tagit i taggutskotten, reaktionen vid skottet blev att grisen for ikull men sen stack, inget blod vad vi såg, bara en tanke.

Fullt möjligt, jag har ju inget facit....

Grisen slog ihop i skottet som sagt och låg helt still i 5 sek, sen drog den iväg.

Men konturträffar brukar ge en del blod första biten, eller hår på skottplats.

Det va nästan ren mjuk mossa där grisen legat, jävligt lustig att inget syntes där.. hittade inget kulnedslag heller, men kulan kan ju vinklat efter träffen.

Nu blire bingen.. och i veckan blir det nog en del jakt :yes: skulle jag tro..

Förhoppningsvis går allt bra, annars blir det väl nått o rappotera om.... :unsure:

Publicerat

Har något klistrat om spår, kommer inte ihåg vart, kolla hundflikarna, menar du live? Så brukar jag köra i april maj ett par kurser.

Då ska jag leta efter den.