Publicerat Oktober 7, 201213 yr Hej! Jag har en engelsk setter o en gordonsetter. Engelsksettern har jagat bra även i höst, trots lite sämre fågeltillgång. Problemet är att den 8-åriga gordonsettern har slutat stå för skogsfågel, och ibland sticker hon o jagar flera kilometer i från mig. Hemma är hon lika pigg, glad o samarbetsvillig som vanligt. Efter råd från veterinär har jag nu börjat behandla henne mot noskvalster. Finns det någon här på forumet, som har någon liknande erfarenhet? Kan en hund reagera så här på noskvalster? Vad kan det annars bero på? Mvh Lena
Publicerat Oktober 7, 201213 yr En bekant har en 4-årig breton som jag såg på fält i våras. Totalt oregerlig med sticksök åt alla håll och stötte fågel både i med- och motvind. Han behandlade den mot noskvalster under sommaren och det blev en helt annan hund. Söker fint i vinden och var den hund som han sköt mest för under fjälljakten.
Publicerat Oktober 7, 201213 yr Författare Tack för svaret! Hoppas att det är noskvalster som ställer till problem för Leja också, för då verkar det ju gå att lösa i alla fall Nu får hon ledigt en vecka till p.g.a. älgjakt. Sedan är det bara att hoppas på att hon fått tillbaka i sin vanliga jaktförmåga igen.