Publicerat Oktober 8, 201213 yr Detta är en populär post. Inleder med en kort retrospektiv analys, min underbara och kära sambo faller stilla i koncentriska cirklar allt närmare, att bli "jägare" men för tillfället är det snarare njutningen av viltköttet, av naturen och dess tillgångar som jag får glädjas åt. I lördags, vilken underbar dag förresten kom vi oss för att packa ryggsäcken, buren av mig, samt fara med bussen ut på Ekerö med målet att gå minst en mil och sedan även fika lite i skogen. Det kom vi att göra, för dem som inte vet så har Ekerö ett par rejält schyssta backar, det blev runt 400 höjdmeter gångna under vårt pass, min ryggsäck vägde iofs bara 8 kilo men det kändes ändå efter att vi kört på och klippt lite mer än 11 km i spåren, vid paus, som åts på en fin picknick filt i multicamo kom jag att ta en lite promenad bort för att, tja ni vet vad. Inte fick jag kissa där inte, blev att hålla inne, om så blott för en stund. Efter fika kunde jag guida en överlycklig och entusiatisk sambo mot skogens guld och en knapp halvtimma senare hade i varje fall jag fått nog, en ICA-kasse full blev det, mer än nog för oss att stå och rensa igår för sluttorkning. Vad har då detta med resor och jakt att göra, jo då om jag så bara fått svinga min benelli eller låtit sakon stilla pttttssssscccchhhta, så hade vi en total spaning av 3 dov, hind, kalv, spets, 3 rå, get och dubbelkid, en skräll med duvor, en räv, ett gäng med underbart skränande nötisar, en fjoling, samt en sugga med grisar. En helt perfekt miljö för "indoktrinering" och lite lagom påverkan från min sida. Slutsatsen i allt detta är att även om Ekerö är typ "staden", så är det knappast överexploaterat och gott om både vilt, svamp och bär. /CHristian
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Författare Tja, jag ser det som en investering i framtiden, sen vet jag att sambon älskar att höra små anekdoter som den från Gotland där jag jagar krake, (kråka) iförd sneakers, kåpor, kallingar och pang, det är sådan hon verkligen roas av. En dag kommer hon att fälla sitt eget första vilt. /CHristian
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Vore roligt om jag kunde säga detsamma, men små små steg i rött riktning så till slut så. Sveriges natur är underbar <3 Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Bra där Christian! Jag håller själv på med ett liknande projekt (kanske läge för en projekttråd?) att få min viltälskande maka att ta steget fullt ut. Nu är hon ju en gammal räv på skidåkning så att åka ut på tur är ett bra tillfälle. Februariturer i fjällen, gofika varsamt nerpackat i en Fjellpulke tillsammans med .22an. Låååånga ansmygningar och kikarspaning kan nog väcka vilken slumrande jaktlust som helst!
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Författare Detta är en populär post. tack grabbar, ett litet tillägg, i allt detta, jag kör med helt öppna kort för min underbara sambo, jag förklarar att jag gärna ser att hon är med, att hon skall jaga och att vi båda skall dra nyttan av skogens avkastning, ie viltet, bären, svampen med mera, hon är lite för smart för att luras, det ändrar dock inte på sanningen att mer tid i skogen gör henne allt mer skogsvan och "jaktig". /Christian
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Ekerö var ett bra val, finns många fina naturområden där! Friade faktiskt till frugan på Lovön!
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Bra jobbat! Troligen behövs ett grundintresse först, Jag tog med familjen ut till jaktkojan på lunchkorv igår. Sambon hade med sig stickningen och med den rusade hon runt för att undkomma röken från den härliga brasan som vi andra i familjen uppskattade desto mer,,,, Stadsbor Men hon vänjer sig säkert och sedan kommer uppskattningen , och sedan vaknade jag
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Härligt Christian, jag är glad för din skull, du förtjänar en trevlig flickvän att dela glädje, sorg och vardag med. Fortsätt så
Publicerat Oktober 16, 201213 yr Var på Ekerö var du? Är uppväxt på Färingsö, dvs ön bredvid! Dov på Ekerö? Snacka om 4wd spridning.
Publicerat Oktober 16, 201213 yr Författare Var på Ekerö var du? Är uppväxt på Färingsö, dvs ön bredvid! Dov på Ekerö? Snacka om 4wd spridning. Vi klev av bussen, jupp åker buss i sthlm, vid skidbacken, ie korsningen bryggavägen/björkuddsvägen gick sedan upp för backen, runt toppen, för att sedan skåra ut mot färjeläget för färjan till Slagsta, vägen tillbaka gick vi i skogen innanför alla strandhusen, för att sedan komma ut ungefär nere vid busshållplatsen på Jungfrusundsvägen. Dovisarna såg vi faktiskt inte på ön, det var på vägen tillbaka, precis efter att vi åkt över bron, svängt åter mot Drottningholm och åkt kanske någon minut, på höger sida mot vattnet, men visst kan man anta att det förekommer 4WD spridning på de där öarna. /Christian
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Jo det borde då vara på Wallenbergarnas mark på Malmvik Lovön (Kärsö). Där har det aldrig varit dovhjort tidigare...
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Författare Inte för att vara sådan men din vinkning om mindre än naturlig invandring kan ha viss bärighet, å andra sidan, de har råd kan förmodas både att skapa, hysa och jaga på en stam av dov, detta förutsatt att det är den familj Wallenberg som jag tror det är. /Christian
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Låter som en kanondag Tack för att du påminde mig - jag måste få med stormköket ut nästa gång. Det ger en enormt ökad trivsel att tillaga något själv ute i skogen, om det så bara är tevatten
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Inte för att vara sådan men din vinkning om mindre än naturlig invandring kan ha viss bärighet, å andra sidan, de har råd kan förmodas både att skapa, hysa och jaga på en stam av dov, detta förutsatt att det är den familj Wallenberg som jag tror det är. /Christian Det finns en gammal dovstam uppe på både Eldgarnsö och Dävensö, som inte har spridit sig på typ 50 år...
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Författare Rikard- köket är inte bara mysigt, man får även visa sig händig och bra på alla sätt som kan fixa sådant. Örjan- där ser man, dovisar finns ju i begränsad mängd spridd lite var stans även på en del mindre sannolika ställen här i sthlm trakten. /CHristian