Publicerat Juni 28, 200619 yr Drog en repa i jaktaffärens beghylla idag och fick syn på en Huskvarna 640 i 9,3x62 med flaggsäkring. Gillar normalt inte kolvarna på äldre Huskvarnor men denna hade en inte alltför krokig MonteCarlokolv med fint trä. Bössan kändes ganska elegant, lite safaristuk nästan med orange bakkappa. Priset är 1500 kr. Ska man slå till ? Kan inte påstå att jag har ett direkt behov av en 9,3:a eftersom jag har 30-06 just nu och inte jagar extremt mycket vildsvin och björn (tyvärr). Bössan kunde dock vara ett kul projekt att hålla på med, nån som har några roliga idéer? Helt klart skall flaggsäkringen bytas till sidosäkring och trycket bytas till ett Timney-trycke. Ska den kortas och bli hundförarbössa eller kanske lite elegantare pass/vak bössa... Mvh Kalle
Publicerat Juni 29, 200619 yr är den inte alltför sliten och i både system och kolv är i fint skick, ta isär och kolla efter rost och sprickor, så är det ju knappast nåt dåligt köp, man får ju mycket bössa för pengarna och de brukar ju hålla länge. plastbädda också systemet om det inte är gjort redan
Publicerat Juni 29, 200619 yr köpte en sådan nu i vintras, har bytt till ett boldtrycke med sidosäkring, billigare än timney, men jag är då nöjd. har även bytt stock till en boyd laminatstock, som jag lämnade in för lite inpassning och bäddning. borrat lådan och satt på warneklackar, nästa vecka kommer min leupold 2-7x33 som ska pryda juvelen. kan lägga in en bild nästa vecka så kanske du får lite inspiration med facit i hand, jag hade kunnat köpa en ny bössa för dem pengarna som jag lagt ner på den, men jag ångrar inte en endaste krona.
Publicerat Juni 29, 200619 yr Författare En bild vore kanon Hulken! Vapenhandlaren, som också är vapentekniker, erbjöd sig att korta pipan, montera sidosäkring och timney-trycke samt montera en ny plastkolv för under 5000 kr. Kunde man kombinera plastkolven med en fin träkolv så vore ju projektet fulländat..det blir nog köp Kalle
Publicerat Juni 29, 200619 yr köpte en sådan nu i vintras, har bytt till ett boldtrycke med sidosäkring, billigare än timney, men jag är då nöjd. har även bytt stock till en boyd laminatstock, som jag lämnade in för lite inpassning och bäddning. borrat lådan och satt på warneklackar, nästa vecka kommer min leupold 2-7x33 som ska pryda juvelen. kan lägga in en bild nästa vecka så kanske du får lite inspiration med facit i hand, jag hade kunnat köpa en ny bössa för dem pengarna som jag lagt ner på den, men jag ångrar inte en endaste krona. Vem gjorde arb?
Publicerat Juni 30, 200619 yr Priset är helt okej om bössan är i bra skick. Jag har en 640 i 9,3x62 som det mesta är bytt på och liksom Hulken kunde jag köpt en ny bössa för pengarna istället. Bössan har blivit min absoluta favorit och är idag min enda klass 1 och jag skulle inte vilja ha någon annan studsare om jag fick välja. /Micke
Publicerat Juni 30, 200619 yr Författare Jo man får väl bränna pengar på den i etapper så man inte blir helt ruinerad... I senaste numret av VapenTidningen vat det ett reportage om 9,3x62 som afrikakaliber, och bössan som används där är just en Hva 649 med ny stock och pipa, såg väldigt elegant ut. Mvh Kalle
Publicerat Juni 30, 200619 yr Med kortad pipa och några olika riktmedel så torde det vara en optimal drevjaktspang/vakbössa/eftersökskanon.. nästan tråkigt bra, ungefär som Oryx ;D ;D Mvh!
Publicerat Juni 30, 200619 yr Mr Mauser ....är idag min enda klass 1.... Du menar väl inte att du gjort dig av med 7x57:an? //K9
Publicerat Juni 30, 200619 yr Mr MauserDu menar väl inte att du gjort dig av med 7x57:an? //K9 Jooo.. :-[ :-[ Min absoluta övertygelse om att jag inte längre hade behov av hagel längre visade sig vara inte helt galet. 7x57:an böts in mot en kombi i 12-7x57R vilket känns helt rätt så här långt. /Micke
Publicerat Juni 30, 200619 yr Vem gjorde arb? kolvmakaren gjorde stockjobbet, poff-tech gjorde metallarbetet.
Publicerat Juli 1, 200619 yr kolvmakaren gjorde stockjobbet, poff-tech gjorde metallarbetet. Okej! Två skickliga hantverkare.
Publicerat Juli 7, 200619 yr Författare köpte en sådan nu i vintras, har bytt till ett boldtrycke med sidosäkring, billigare än timney, men jag är då nöjd. har även bytt stock till en boyd laminatstock, som jag lämnade in för lite inpassning och bäddning. borrat lådan och satt på warneklackar, nästa vecka kommer min leupold 2-7x33 som ska pryda juvelen. kan lägga in en bild nästa vecka så kanske du får lite inspiration med facit i hand, jag hade kunnat köpa en ny bössa för dem pengarna som jag lagt ner på den, men jag ångrar inte en endaste krona. Gjorde slag i saken och köpte bössan idag inte varje dag man köper ny bössa! Precis som du Hulken skall jag montera ett boldtrycke, som faktiskt var några hundralappar dyrare än Timney men bättre enligt smeden eftersom man slipper slipa på dessa för att passa in dem. Får se vad nästa steg blir..funderar på om man skall satsa på en McMillan kolv att ha att växla med träkolven eller satsa på en ny rak kolv i hysat fint trä.. Någon som har koll på ungefär hur mycket det kostar att plastbädda systemet? Mvh Kalle
Publicerat Juli 8, 200619 yr Gjorde slag i saken och köpte bössan idag inte varje dag man köper ny bössa! Precis som du Hulken skall jag montera ett boldtrycke, som faktiskt var några hundralappar dyrare än Timney men bättre enligt smeden eftersom man slipper slipa på dessa för att passa in dem. Får se vad nästa steg blir..funderar på om man skall satsa på en McMillan kolv att ha att växla med träkolven eller satsa på en ny rak kolv i hysat fint trä..Någon som har koll på ungefär hur mycket det kostar att plastbädda systemet? Mvh Kalle Kalle, bilder???
Publicerat Juli 8, 200619 yr nu har min leupold kommit men har inte hunnit till smeden för att köpa fästen och montera kikaren..blir nog Warne QR fästen. med tanke på att bössan eventuellt i framtiden kommer utrustas med en aimpoint också. bilder kommer när kikaren är monterad och klar hmm när jag letade trycken så var boldtrycken billigare, kanske finns flera modeller?? vad ska du ha för säkring på bössan?
Publicerat Juli 17, 200619 yr Författare Hej, Bilder kommer så fort jag får hem bössan, vilket tyvärr lär dröja ca 3 veckor till om jag känner polisen i Östergötland rätt. Vi kanske får njuta av bilder på Hulkens bössa så länge? Säkringen blir den som följde med trycket, dvs vanlig tvåläges sidosäkring. Handlaren hade plaststockar från Boyd som passar ditekt på bössan för strax under 2000 kr så det blir nog en sån också. Sen kommer den stora frågan om riktmedel. det sitter vanliga öppna riktmedel på den men man kanske ska ha lite bättre grejer. Ska det sitta kikare på så blir det ett lågförstorande, en Helia CSX vore inte fel men vi får se vad ekonomin tillåter.. Mvh Kalle
Publicerat Juli 17, 200619 yr Köpte en tikka t3 battlue lite 9.3 -62 i vintras var senast i dag och sköt mycket nöjd fast den sparkar mer än 308
Publicerat Juli 17, 200619 yr hehe bilder kommer!! var till smeden i torsdags och köpte fästen samt monterade kikarsiktet(leupold 2-7x33), då kom en annan rolig detalj med i bilden..slutstycket tar i kikaren, så det blev att lämna kvar bössan för ombockning av slutstycket. innan onsdag har han sagt att den nog bör bli färdig, så i slutet av veckan kommer det bilder