Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

8/10

Featured Replies

Publicerat

Blev en spårning på en älg idag, låg död efter 150m.

Sen en bukad galt som wachteln körde loss, eller det va den andra hon körde loss men första gick omkull i skottet.

Den bukade han inte mer än hundratalet meter sen fälldes den av en påpasslig skytt.

Wachteln löste alltså bukträffen, typ körde ut grisen ur vassen innan jag ens han dit...

Ytterligare en gris påsköts i morse, satte Blackie på den löpan flera timmar efteråt, det hade redan spårats med annan hund några hundra meter utan att hitta något.

Jag hittade inget heller, men tiken gick väl en 2 km i löpan men tappade bort den på en grusväg. troligen har grisarna gått ihop igen och följt grusvägen en bra bit.

Liten 30 kilos gris och 30-06 borde ge nått om det varit träff.

Publicerat

Ser att du har fullt upp N.S I skogen,,

En fråga ang detta med att släppa hund på skadad gris ,, är det inte risk att hunden växlar till annat vilt -

När det drar i väg i hög fart o hunden blir efter?

Ni har ju flera viltarter än här o mer vilt för den delen,, så risken borde vara större,,

Läst några inlägg på forumen där dom släpper på förmodat skadad gris som går in i en grisfamilj sen får hunden-

Svårt att reda ut vilken som är den spårade/skadade grisen,

Man tycker trafik älgen o rå,, kan va svåra i bland men gris verkar vara svårt,, eller vad tycker du

Publicerat
  • Författare

Det är ju så att i en grupp grisar kan vi tvåbeningar inte avgöra vilken som är skadad.

Det blir helt enkelt hunden som av erfarenhet gör valet. Lite vargkänlsa i hunden så väljer den det lättaste bytet.

Alltså den som luktar skadat.

Det är det vi eftersträvar, hundar som sållar.

På aktuell gris spårade jag en 400m i lina. tiken sög inte fast i löpan som hon brukar om det luktar skadat, hon va inte super intresserad lixom.

Släppte när jag kom in där jag misstänker att grisarna gick ihop, rätt håll ditåt de övriga observerade grisarna gått.

Egna marken där så jag har lite koll på vart de brukar gå.

Tiken jobbar på 2km ner till en grusväg och följde grusvägen fram och tillbaka 4-500m men hittar inte avhoppet.

Sett på snön att grisarna gärna använder den vägen som transportsträcka emellanåt. Förmodligen passerat en del bilar där under förmiddagen.

Idag blev inget skjutet, kunde inte ta ett griseftesök som en kille ringde om, har ju gäster att roa. Fick dit en annan kille. vet inte hur det gick än.

Hade väl en 4-5 älgar på benen idag, inge skjutbart.

Förresten.. tackade nej till ett älgeftersök ikväll oxå.

Tagit ett par stänkare och nån öl så jag bör stanna hemma.

Polaren sköt sextaggaren för sin karelare precis nu. Verkar som kulan tagit i någon gren och splittrats innan tjuren.

Ingångshål precis i bogen men förmodligen inte gått igenom in till vitala delar.

Ligger tydligen på vårt dessutom... får väl reda ut den sista biten i morgon.