Publicerat Oktober 9, 201213 yr Hej Jag söker en bra hagelpatron till en trångborrad SVS. Den är gjord på tidigt 1900-tal och ej provtryckt för röksvagt krut. Jag har testat Eley Impax 28 gr 6:or som slår riktigt fina bilder, och faktiskt inte så trånga som hel/halv, som bössan är mätt till. Dessa skott duger gott till fågel och hare men jag skulle vilja ha lite grövre 4:or eller 5:or till rådjur/räv. Jag har hittat Eley Grand Prix 32gr 5:or men dessa verkar vara lite svåra att hitta??? Iaf i mindre kvantiteter för provskjutning? Är det nån som har tips på flera patroner? Den gemensamma nämnaren för en passande patron tror jag är filtförladdning för det verkar som om det är lite öppnare då... /Magnus
Publicerat Oktober 9, 201213 yr Är den inte provad för röksvagt krut ska du inte skjuta röksvagt i den..... Så länge du bara slår den glapp må det vara din ensak men brister patronläget blir det inte alls bra...... Impaxen eller Grand Prix är skitbra ammunition, men den är ganska het..... /T
Publicerat Oktober 9, 201213 yr Författare Är den inte provad för röksvagt krut ska du inte skjuta röksvagt i den..... Impaxen eller Grand Prix är skitbra ammunition, men den är ganska het..... /T OK, knepigt. Jag mailade och rådfrågade en Tobias Hassel angående detta i samband med att jag köpte bössan och han menade att han skulle ha skjutit röksvagt i den . Det är en Sauer & Sohn M8 från 1905. /M
Publicerat Oktober 9, 201213 yr Passa dej för den där Tobias Hassel, han har ingen koll :biggrin: pmt.. Är verkligen Eley så hiskeligt heta? Mvh!
Publicerat Oktober 10, 201213 yr OK, knepigt. Jag mailade och rådfrågade en Tobias Hassel angående detta i samband med att jag köpte bössan och han menade att han skulle ha skjutit röksvagt i den . Det är en Sauer & Sohn M8 från 1905. /M Jasså, det är du..... Ja ja - då förstår jag varför du provat Eley. Nå, nu är det en jäkla skillnad på en gammal belgisk hanbössa från 1880 och en m8 från 1905. Generellt sett är röksvagt i svartkrutare ett stort No No. Sedan kan man i vissa fall göra avsteg, men generellt sett så ska man inte chansa för svartkrut har en annan och betydligt lägre tryckprofil än röksvagt. Och det går bra med svartkrut i nitroprovade pangar, men omvänt ska man alltid fundera minst tre gånger innan man chansar.Vilket jag förklarat för dig. Hej Jag söker en bra hagelpatron till en trångborrad SVS. Den är gjord på tidigt 1900-tal och ej provtryckt för röksvagt krut. Jag har testat Eley Impax 28 gr 6:or som slår riktigt fina bilder, och faktiskt inte så trånga som hel/halv, som bössan är mätt till. ................... /Magnus Av raden ovan så kan man inte säga annat än - No No..... För i min värld är det så att man ska fundera ett kort ögonblick hur det kan tolkas med vad man skiver på ett publikt forum. Du kan med din bössa, men kan Lasse som hittade farfars fars gamla belgiska hanbössa? kolla här - här är en som gör det och det går bra hej och hå. Ladda, spänn hanen och kabooooom så dumt det blev när Lasse vaknade på sjukhuset...... Röksvagt i icke nitroprovade pangar är lite som att gå utanför vedertagen laddata, det kan man göra - men bara om man vet vad man håller på med. Samma sak med det du gör..... Och det kan man ALDRIG rekommendera generellt sett. Att jag sedan INTE lever som jag lär är en annan femma, det är mina händer och mina ögon - jag ska ha 10 fingrar och två ögon när jag dör av extremt hög ålder på hemmet. Men jag har koll och jag chansar ALDRIG. Nå - GrandPrix och Impax finns i lite grövre hagel, men jag kan inte påminna mig att jag sett grövre än UK4 (US5 ungefär). Och dessa hittar man sällan i Sverige, och ännu mer sällan som 65mm..... Ärligt talat tror jag att du får tråla handlare efter gamla Gyttorps Röda, de nog enklast att hitta. Du kan ju kolla med Vapex vad Sellier&Bellot gör - den kan mycket väl ha en 65:a med fiber & US3. Annars har alla brittiska tillverkare 65mm med fiber, men nu anses UK5 vara grovhagel där så det görs tydligen väldigt lite grövre än UK5 i 65mm med fiberförladdning. Och igen: Bottom line - har man inte koll på vad man gör ska man ALDRIG skjuta röksvagt om bössan saknar nitroprov. /T
Publicerat Oktober 10, 201213 yr Författare Jasså, det är du..... Ja ja - då förstår jag/T Jajamen det är jag Jag får väl erkänna att informationen var lite väl knapp , det är inte det lättaste att svara på ett publikt forum med alla presumtiva stollar heller .Jag ska dela med mig med lite mer info om bössan som jag undrar kring. Det är en Sauer & Sohn M8 tillverkad 1905, där golven är nybytt och bössan är iordninggjord. Den passar också som en smäck och är en jäkla skillnad mot det andra spettet jag hade varför jag inte avfärdar den i 1:a hand.Vad gäller 65mm patronlägen är den numera uppborrad till 70mm för att öppna urvalet bland patroner.Efter att av pmt fått rådet att öppna trångborrningen ska detta också göras. MEN i dagsläget finns inte ekonomiskt utrymme då jag bygger hus och är föräldraledig. Min fru höll inte med om att min bössa borde prioriteras innan kakel i köket så jag får snällt vänta.Jag har testat lite olika skott (Rottweil Waidmansheil, Gyttorp Special och Grouse, Eley Alphamax) innan jag testade Impax med filtförladdning och fick fina träffbilder. Jag vill också ner i laddvikt för att minska stressen på bössan och tittade därför på Grand Prix. Efter lite sökande fattade jag det som att även Hi-Flyer finns i 4:or och 32g laddning.Jag testade Sellier&Bellot Red&Black 65mm 33,5g US5 men i den träffbilden var hålen så stora att haren kunde käkat frukost innan den sprang in i nästa hagel.Gyttorp Röda har jag inte testat ännu men får väl bli en tur för att handla lite sådana.PMT. Hur får man reda på huruvida patroner är heta eller inte? Det är väldigt lite info om varje skott på respektive hemsida / företagsbroschyr, finns det att beställa mer info från tillverkarna månne?Det lutar åt att försöka få tag på Grand Prix för jakt, förmodligen blir man väl inte besviken på den träffbilden heller. Sen ska det köpas 21g Eley Trainer för att öva lite med bössan (har en annan pang, Remington 1100, för övning) men vill ändå kunna "skottställa" M8:an innan jaktTackar T för svaret./M
Publicerat November 13, 201213 yr Författare Hurra, nu har mina Eley GP UK4 kommit och det är tokfina träffbilder med dessa. Britterna kan nog det där med hagelskytte till skillnad från detta u-land (lite smygreklam och tack till Jaktia Växjö som plockade hem för provskjutning, det kallar jag service) Tackar PMT för alla råd offline också /M
Publicerat November 13, 201213 yr Hurra, nu har mina Eley GP UK4 kommit och det är tokfina träffbilder med dessa. . ......................... /M QED /T