Publicerat Oktober 10, 201213 yr Hej Har vita blixten men ska nu investera i Tegnäs. Bor i Piteå Norrbotten så vi har rejält med snö på vintern. Jag ska ha skidorna till det mesta. Korta och långa turer. Toppjakt, vittja fällor, lägga ut snaror och ta mig ut på rävlock. Jag är 181cm och 77 pannor. Kikade på Tegsnäs hemsida och har bestämt mig för att inte ta de vallningsfria utan jag ska ha med hockirykant. Men vilken längd/bredd ska jag ha? Ska jag gå på 95 mm breda? Hjälp med mitt val önskas
Publicerat Oktober 10, 201213 yr Tycker du gör rätt val som tar björksula dessa fungerar som regel bäst och är lite lättare. Längd och bredd beror så mycket på före och jaktform ren toppjakt är längsta möjliga bäst, men ska man även tex spåra mård är redan 8fot på övre gränsen för att inte blir kvar i tätningarna En lämplig allround är väl 8fot 95mm tycker jag men till ren toppjakt åker jag aldrig mera tegsnäs efter att köpt Östergren...
Publicerat Oktober 10, 201213 yr Författare Östergren ja! På tal om det. Sökte efter hans kontaktuppgifter men kan inget finna. Var köper man dom?
Publicerat Oktober 10, 201213 yr Du har ju en kort och bred variant att välja på också. http://www.blocket.se/overtornea/Skogsskidor_43219632.htm?ca=3&w=3
Publicerat Oktober 10, 201213 yr Östergren ja! På tal om det. Sökte efter hans kontaktuppgifter men kan inget finna. Var köper man dom? Googel hittade jag bara detta men helt underbara skidor han gör lite dyrare än Tegsnäs men rent hantverk och grymt fina är dem! http://www.polarisen...skidtillverkare Mobilen hade nummer till honom 070-3781891 Funderar att köpa ett par kortare Östergrenare också för har man åkt hans skidor inser man att allt annat är skräp
Publicerat November 12, 201213 yr Stämmer bra det, beställde två par från Östergren för ett par veckor sedan och det var mycket riktigt cirka ett års väntetid. Men den som väntar på nått gott... Blev 330 cm långa skidor som beställdes så nu kommer jag sväva ovanpå lössnön
Publicerat November 18, 201213 yr Hämtar mina 330 östegrenare i morgon, ska bli kul att äntligen få hem dom(beställde ifjol) mvh Rikard
Publicerat November 19, 201213 yr Hämtar mina 330 östegrenare i morgon, ska bli kul att äntligen få hem dom(beställde ifjol) mvh Rikard Fan vad fort det gått för ERA beställningar då! Jag beställde för nästan två år sen :-) Det blir 3.30 också. Angående Tegsnäs, så rekommenderar jag inte 95mm breda.. Ta 70mm och lite mer på längden. De bredare är betydligt tyngre plus att de egentligen inte bät bättre. Det beror på att de smalare är mjukare, även om man sjunker lite djupare stännar brättena kvar högre upp på snön så när man tar nästa steg glider de upp på snön igen utan att du behöver använda så mycket muskelstyrka. Sen klarar man sig egentligen inte med ett par skidor. Lössnö och spårning i tätingar ställer helt olika krav. Under träden är ofta snön ändå ganska hård, så där går det bra med korta/breda skidor eller till och med snöskor. Det jag börjar fundera på är om det finns såpass lätta och smidiga snöskor att man skulle kunna ha med dem i ryggan och om man isåfall skulle hinna byta ändå vid behov, förmodligen inte. /M
Publicerat November 19, 201213 yr Hämtar mina 330 östegrenare i morgon, ska bli kul att äntligen få hem dom(beställde ifjol) mvh Rikard Härligt det brukar bli en aha upplevelse första gången man åker östergrenare i tungföre Men dem verkar rätt mjuka i belagen så råder att inte använda dem innan snön ligger djup och undvika värsta stenhövren!
Publicerat November 19, 201213 yr Mitt intryck också, så jag behåller Tegsnäsarna, och har även ett par blixtar ifall det inte är så mycket snö.
Publicerat November 19, 201213 yr Blev inte att åka idag utan i morgonbitti i stället. Har dock införskaffat efter att jag konsulterat eliten på topp jakt här inne rottefella magnum bindningar och crispi kängor. Få se om det är stor skillnad mot epok bindningen. Kom just på att jag ju vann en kuhdar säck på skyttet i sävar i maj! . blir mycket nytt iår med 6BR pipan och ny zeissen också. Mvh Rikard
Publicerat November 19, 201213 yr Nytt för i år är ett par Peltonen Metsä 250 cm. Var egentligen ute efter 270 cm, men jag fick i dom till ett så bra pris så jag kunde inte hålla mig. Har nu monterat rejäla tåjärn som är justerade efter mina Nokian Naali. Har även köpt ett par Tegsnäs Hunter stavar. Denna setup känns riktigt stabil och genomtänkt. Nu väntar jag bara på 10 cm mer snö innan de ska utvärderas :-) Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Publicerat November 19, 201213 yr Elit grejor rakt igenom Rikard saknar bara några segrar i toppcupen så är du hemma:-P Antal fåglar spelar ingen roll med så fina prylar:-D Själv köpte jag en ny rygga idag X1:-)
Publicerat November 19, 201213 yr Vinna toppcupen är ju den enkla biten, en br skjuter väl av sig själv.....har ju spöat er med paltslungan till 308a ju.. nä, ska bil kul att komma igång, ska villigt erkänna att jag är tämligen nybörjare på topp jakt, men frisk luft och motion får man ju iaf. Mvh Rikard
Publicerat November 19, 201213 yr Just fan visst vann du en gång :-/ Allvarlit så är nog toppjakt klart enklaste fågeljakten har man hyfsad ork och skyttekunskap lyckas man!
Publicerat November 19, 201213 yr Nä, jag kom bara tvåa, Lars "myran1" vann med sin ppc. Men det var flera år sedan och mina resultat har konstant dalat efter det medans era seglat uppåt. Jag har för övrigt en X1:a som jag köppte i fjol till toppjakten, fin säck!. Mvh Rikard
Publicerat November 20, 201213 yr Satan i gatan!, nu vet jag inte om det är skidorna eller bindningara och pjäxorna som gjort största skillnaden men för första gången i mitt liv har jag kunnat ÅKA skidor i lös snö. Jäklar vad skönt att kunna diagonala fram istället för att promenera skidor. Mvh Rikard
Publicerat November 20, 201213 yr Ja det är faktiskt detta folk som skryter på sina tegsnäsare och kabelbindning inte insett Enda jag inte är nöjd med är att rottefella magnum bindningen ibland fryser så man får jävlas för att få av sig skidorna kan vara extremt irriterande då det sitter en tupp som halsen bara växer på medan man bråkar med att få av skidorna Jag har skurit bort plasten på översidan där bygeln ligger blev bättre men inte helt bra annars är riktig bindning och pjäxor toppen inte minst om man ska utför hjälper det rejält går nästan att svänga för alla träd Tror jag kört med mina crispi kängor 5-6år suveräna har klarat -35 utan problem lite korta skaft men gaiters är ändå det som gäller för slippa få in snö. Verkar hålla riktigt bra fast mina måste nog snart få första möte med Liquisoletuben Ett till tips är att nypa ihop öglorna uppe på skaftet gjorde några fantastiskt fåniga vurpor när snörena fick pjäxorna att fastna med varann nästan hopplöst att komma upp på skidorna igen om man inte får lös dem
Publicerat November 21, 201213 yr http://www.blocket.se/jamtland/Peltonen_Metsa_44037483.htm?ca=3&w=1 Hittade en annons om någon är intr. Här i Bräcke verkar man inte behöva skidor i år +6 ute nu.