Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundmat

Featured Replies

Publicerat

Har kommit över ganska stora mängder med malda hjärtan samt lungor. Fick en tanke på att koka lite egen hundmat. Har testat färskfoder tidigare, det funkade bra. Vilka tillsatser bör man ha i, så hundarna får all den näring dom behöver.

Publicerat

Kött och fett är bästa hundmat du kan finna skkippa att koka det blir inte bättre!

Publicerat
  • Författare

Jo det va själv min första tanke också. Men sen har man fått det förklarat att hundarna behöver mer vitaminer än vad enbart köttet ger, sen får dom väl mask betydligt lättare av rått kött. Hade ju plan på att elda igång pannmurn och göra storkok, sen frysa in i ca 1 kg portioner.

Publicerat

Den som sa det måste ha menat att tillagat kött inte räcker för hundar. Det är ju ganska lätt att tänka sig att rått kött skall vara prima hundmat =) Men vid tillagning så förstörs vissa vitaminer.

Publicerat

Finns en risk att hunden blir dålig i magen av kokt fett också. Kokade älgrester några gånger till mina hundar, men sen jag läst in mig lite mer så maler jag det och fryser in rått. Jag har gjort så att jag byter ut ca 1/3 -1/2 av det vanliga fodret mot färsen.

Klart ska du använda obesiktat kött från tex vildsvin och liknande, kan jag förstå att du vill ha det tillagat. Byter du ut mindre än 1/3 av maten mot koket så behövs normalt sett inte några tillskott.(Om du har ett bra köpefoder som bas.) Ska du endast servera kokt så behövs det nog massor av "tillsatser" det är till att läsa på om vad hunden behöver och vart dessa ämnen finns och hur du ska blanda för att det ska bli lagomt mycket av allt. (Vitaminer, spårämnen, fettsyror, proteinmäng kontra fett, fibrer mm. Sen behöver du veta hur hög smältbarhet olika källor för vitamin/spårämnen/proteiner/fetter mm har.

Publicerat
  • Författare

Jo har suttit och läst runt lite, fryser in det rått ja, blandar i ca 50% i deras vanliga mat.

Publicerat

Den tanken hade jag också.....

Mina får endast färskfoder,sen gav jag dom rått älgkött i samma portioner.

Dom höll på att skita ihjäl sig. Hade pölar på halv kvadratmeter med skit. En sket tillockmed blod,efter endast två portioner. Men det ordnade sig efter 3 dagar med ris och risavkok. Var försiktig.

/Lars.