Publicerat Oktober 10, 201213 yr Detta är en populär post. Får väl anse tåget helt och hållet tillbaka på banan igen. fan vet om hon inte är bättre nu än hon varit innan... J-vla va kul det va idag. Såg en del älg, en tjur och en kalv skjuten. Men de roliga va grisjakten. Hittade nassar i en plantering mitt i såten. Wachteln fick loss dem men de vägrade gå ut på passlinan. In med "tåget" som fick en "wachtelvagn" efter sig frösta varvet och den grisen, en brungris gick varvet runt i såten och sågs av flera men de kom inte till skott. Så gick det in i upptaget igen och där var det byte av "stafettpinne" och en spräcklig 50 kilos tog nästa varv. Den blev fälld av en påpasslig skytt. En annan hundförare hade haft kontakt lite längre bort så vi samlades, och la upp planen sen släppte jag på den löpan. Fast stånd direkt i upptaget en 300m in. Tog mig in men det gick loss när jag kom in i fel vind.... Hoppade över hos en passkytt men han han inte med. Stånd ingen 100m innan för honom. Tog mig dit och rundade. va inne så jag såg tiken som dunkar på så det dånar i nejden. Viskar i radion att de ska försöka tajta in passlinan så ska vi nog kunna ta grisen. Sitter på en stubbe och njuter 10m från hund och gris. Kan dock inte se nasse eller exakt var den står. Så efter en 15 min snurrar vinden lite och det går loss och hoppar över hos samma passkytt igen... nu hunden 50cm bakom arslet på grisen. In på andra sidan och fast stånd igen nått hundratal meter bort. Jag går förbi passkytten igen, ler och skakar lite retfullt på huvudet... In på ståndet igen och sitter på huk 5 m från gris och hund. Nu är det rejält tajtat runt om. Vet att polaren står en bit bort på motsatt sida det självplanterade granet. Så märker tåget att jag är där, hon kollar på mig, är du med nu husse.. och tar sats och far på grisen som åker ut på andra sidan i en j-vla fart. Full språng förbi polaren, Balckie 5 m bakom, han har väl en 70m till grisen och öppna riktmedel. Svingar med, hittar en lucka mellan stammarna och grisen voltar som en skjuten kanin. Helt enkelt ett perfekt skott på en gris i full kareta. Till o med jag blev impad.. Blackie var på grisen innan den rullat klart och luggade som besatt. Blackies NR 60 tror jag.. Fan va gött det känns idag Nu är det fullskutet på stora älgar så vi skiter väl i jakten några dar. Blir väl Öland och rådjur till helgen.
Publicerat Oktober 10, 201213 yr Författare 5år i sommras, på toppen av sin karriär skulle jag tro. Grisarna har haft lite svårt att stå still för henne men idag va hon lagom lugn framför grisen, en 80 kilos galt. J-vligt kul att galten inte drog iväg mot nästa län som de brukar om hon är i arslet på dem..
Publicerat Oktober 10, 201213 yr Hur var det kommentaren löd för nåt år sedan? " måste väl va nåt fel på den grisen? eftersom den är kvar på markerna fortfarande." Verkar varit en kul dag.
Publicerat Oktober 10, 201213 yr Författare He, he.. Jo jag trodde fan de va fel på grisen... Den storleken och galt brukar dra spikrakt söderut eller nått.. Lite jobbigt va det i början för jag kollade inte om pejlen funkade innan jag släppte... Tog upp pejlen och insåg när första grisen va uppe att jag inte hade kontakt med pejlen. Kollade med bror om han hade henne på sin pejl. Nope ingen hade kontakt... Såg fram mot en dag med att försöka lyssna sig in var hon skulle ta vägen... Lyckades som väl va stoppa henne efter första varvet och fick igång pejlen. Sen va det bara kul
Publicerat Oktober 11, 201213 yr Få jakter som är så roliga som de med bra hundar och grisar I såten!