Hoppa till innehåll

Ansvar vid eftersök


MartinJ1

Recommended Posts

Jag läste följande artikel och har ett par frågor om detta

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/10/Jagare-anmaler-polisen-for-djurplageri-1.36345/

I artikeln så frågar jägaren polisen varför markägaren inte kontaktats. Har markägaren ansvaret för att trafikeftersök genomförs om varken polisen eller NVR gör det givet att markägaren informeras att viltolycka skett?

Man är skyldig att meddela trafikolycka på statens vilt men vem är skyldig att se till att påkört vilt eftersöks och tas omhand? Polisen är det vad jag vet men finns några straffsatser för om de inte sköter sig eller är det internutredning och så händer inget mer som vanligt eftersom inget tjänstemannaansvar finns?

Hur förberedda är SvJF på att ta debatten om att det springer runt skadade djur i skogen som plågas till döds pga att polisen inte tar sitt ansvar och förmodligen kommer skylla allt på jägarna? Dvs hur proaktiva är SvJF?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Polisen har ingen skyldighet att bedriva eftersök utan får göra det, eller lämna uppdrag till annan att göra det som nu skett via NVR. Om jägarna inte utför eftersök utanb strejkar så är det tyvärr vi som får skiten och inte polisen, för de kan ju inte detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så om jag uppfattar dig korrekt så finns det ett krav på att rapportera viltolycka men inget krav att något görs åt det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...