Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Internetförening i SVJF regi

Featured Replies

Publicerat

Följande är inte helt genomtänkt utan slänger mest ut bollen för att se om det kan vara något för ett förbund som vill engagera och nå ut till fler.

Det kanske redan finns men då vet jag inte om det men jag skulle vilja se en förening/grupp/sammanslutning (kalla det vad du vill) i SvJF regi som på internet (Facebook, debattsidor, ect ect ) arbetar för t.ex.

att organisera jägarna inom sitt verksamhetsområde

att lokalt, nationellt och internationellt arbeta för den svenska jakttraditionen och för jaktens framtid

att föra fram jaktens stora värde för människors livskvalitet

att arbeta med information, opinionsbildning och utbildning

att verka för utbildning i viltvård och jakt

att öka kännedomen om föreskrifter på viltvårdens och jaktens områden

att arbeta för ökad förståelse för människans ansvar för naturen

Helst skulle jag i framtiden vilja se att denna förening i organisationen fick ungefär samma befogenheter som Länsjaktvårdsföreningar dvs rätt att utse ombud till Jägareförbundets årsstämma. Man bör dock ha möjlighet att vara medlem i både sin länsförening samt på internet. Skulle naturligtvis behövas en ändring i stadgarna för att förverkliga den tanken men inget är ju omöjligt så länge viljan finnes.

Det jag tror är att det finns många som kan engagera sig via internet för att bedriva opinion, sprida information mm på ett sätt som det inte finns möjlighet till i nuvarande organisation. Med ett nytt verktyg i form av en internetförening så skulle man kunna t.ex. kanske kunna organisera och engagera de som kan lägga 30min här och där framför datorn, bloggare, dabattörer, m.fl. och genom rikstäckning ha bra koll på vad som händer i på debattsidor på internet, i tidningar o.s.v.. Man kan genom samarbete samla information och hjälpas åt att sprida kunskap om jakt på bred front och på så vis nå fler vilket i samhället kan ge ökad förståelse för människans funktion i naturen som samlare och jägare vilket i förlängningen även kan ge fler medlemmar.

Via internet finns det många små "jaktklubbar" som bedrivit motsvarande arbete. Den tidigaste jag känner till var den som började i gästboken på Jaktjournalens hemsida. Dessa debattörer var runt på olika forum och spred kunskap om jakt med en hel del positivt resultat vad jag vet även om debatt tekniken varierade från schack (långsamt argumenterande) till bordshockeyspel (in och röj snabbt när tid finnes).

Som sagt så är det inte genomtänkt ordentligt men jag tycker att det vore bra för jakten i Sverige om något liknande fanns.

Publicerat

Martin J1,

det är en intressant fråga du tar upp! Möjligen skulle jag vilja be dig (eller andra) att utveckla den litet...

Alla de sakfrågor du tar upp är sådant som vi arbetar med (eller försöker arbeta med) inom vår nuvarande struktur som en förtroendemannaorganisation. Men vi har inte resurser att göra allt vi vill, vilket kanske är vad du vill komma åt. Ska vi bli slagkraftiga så räcker det inte att vi tjänstemän jobbar med frågorna, och inte heller att 100 tjänstemän och 5500 förtroendevalda gör det; förbundet består av medlemmarna och för att stå så starka som möjligt är det viktigt att alla bidrar efter förmåga. Självfallet ska jag som anställd lägga väldigt mycket mer tid på att verka för jakten och våra medlemmars väl och ve än en genomsnittlig medlem. Samtidigt är det viktigt att ta möjligheterna att skapa opinion för oss jägare och vår verksamhet i sin vardag; för att nå samma genomslag enbart genom en mer "centraliserad" opinionsbildning krävs det närmast oändlig resurser. Ofta kan dock våra aktiviteter kanske ge ett genomslag i media, som sedan kan ge ett läge att ta en diskussion vid fikabordet på jobbet. Eller ta med barnens skolklass ut i skogen och leta spår, osv osv

SJF är en federation, och vilar på ett system med kretsar och länsföreningar. Tyvärr märker vi precis som alla andra motsvarande organisationer jag känner till ett minskande intresse för att engagera sig i styrelser, gå på möten eller gå kurser. Därmed finns det en uppenbar risk att det finns medlemmar som vi kan informera genom Svensk jakt, hemsidan osv, men som det är svårare att kommunicera med. Därmed tappar vi en hel del möjligheter att förklara ställningstaganden och beslut i dialog, men framför allt finns det en uppenbar risk att vi missar att fånga upp viljorna hos dem som inte engagerar sig på lokal eller regional nivå. Just en sådan medlem var jag exempelvis själv, innan jag började arbeta på förbundet.

Min personliga åsikt är att vi behöver bli bättre på att skapa oss en bild av vad alla våra medlemmar vill, och det är självfallet frågor vi diskuterar. Så sent som igår, faktiskt. Jag tror också att det kunde vara en mycket bra idé med ett "e-nätverk". Frågan är dock om det måste vara ett separat/parallellt spår till strukturen med länsföreningar? Vad finns det för vinster och kostnader, jämfört med att skapa ett nationellt nätverk där alla dessutom hör till en länsförening? Jag tar inte ställning, utan vill gärna ha inspel. Det finns få saker som är så konfliktfyllda och eldfängda som organisationsfrågor...

Bra passning Martin!

Publicerat
  • Författare

Det är precis resursfrågan jag vill komma åt när det kommer till att nå ut. Vi har ett gemensamt intresse som vi mer eller mindre brinner för och några få kan inte dra allt men hjälps många åt så kommer man långt även och då behöver inte alla göra mycket utan det räcker med en liten insats här och var när tid finns. Jag tror dock att förbundet borde vara inblandat på något sätt då frågorna som du påpekade inte är nya utan många av dem jobbas det redan på. För att organisera det behövs något som håller samman det hela och därav mitt förslag om något som kunde motsvara en länsförening fast på internet då. Kan ju vara i någon annan form också som att varje länsförening utser någon på förtroendeuppdrag men jag ser hellre en något lösare sammansättning av organisation än att tröskeln för att vara med är att man först skall in på kretsnivå, sen in på länsnivå och då få förtroendeuppdrag att ingå i denna förening. Jag var mer ute efter att försöka engagera dem som inte har tid att gå den långa vägen jag beskrev. Och det finns nog en del bara att hitta på denna sida...?

Jag är ett typexempel på en som i dagsläget inte kommer engagera mig i någon länsförening eller krets då jag bor i ett län och jagar i ett annat (någon enstaka bjudjakt borträknad). Jag har heller inte den tid jag anser mig behöva för att göra den insats i en krets jag förväntar av mig själv i dagsläget men jag kan lägga en del tid här och där på internet. Jag är trots det en föreningsmänniska och har suttit eller sitter i föreningsstyrelser, fackordförande , sekreterare och vice ordförande i ÄSO, jaktledare och även vice, i bolagsstyrelse för medelstort företag och lite till men som småbarnsfar har jag delvis fått dra ner på nämnda engagemanget då familjen trots allt går först.

Fördelen att sköta det mesta på internet är nog att det blir finns tillgängligt 24 timmar om dygnet året runt så man behöver inte vänta med att lägga fram idéer och behandla frågor utan man kan slänga ut dom och få tämligen snabba svar. Lite som detta forum funkar :-) Ett stort tack till att ni svarar så snabbt som ni gör för detta, bloggen, hemsidan, facebook osv är något jag besöker mer eller mindre varje dag så detta är för mig viktigare kommunikationsverktyg än Svensk jakt och Svensk jakt nyheter då de andra endast tar några minuter då och då att läsa för att uppdatera sig och det kan göras när som när man har smartphone med sig eller har lite extra tid på fikarast eller lunch.

En internet grupp/förening kan även fungera som en tämligen snabb remissinstans eller bollplank då det bara är att slänga ut sin fråga och har man bara engagerade medlemmar så kommer det nog komma snabba svar och möjligen från fler än det fåtal förtroendevalda som idag får ta sig tid att sätta sig in i frågor.

Vinster och kostnader är alltid svårt men oavsett så anser jag att en början till nätverk på sätt redan finns då många redan besöker detta forum. Se på vilket dataspel som helst så finns en officiell hemsida med info mm och har man frågor så går man till forumet vilket i de flesta fall drivs ideellt av eldsjälar som tack vare sitt brinnande intresse kan svara på det mesta och som på eget initiativ då och då ger sig ut på värvningsrundor på olika sätt för att locka fler till just sitt spel då fler deltagare betyder mer roligt och dessutom genom att de är många ser det mesta som publiceras om just deras spel och då kan de finnas där och svara på frågor och dirigera intresserade till sin hemsida och forum och få dem att testa. Något motsvarande är det nog jag efterfrågar från SvJF.

Detta inlägg är förövrigt även det skrivit då och då över flera timmar men nu måste jag hem från jobbet och hinner tyvärr inte läsa igenom och se till att jag fick någon röd tråd eller vettigt budskap...

Publicerat

Martin,

mycket intressanta tankar; jag förstår precis hur du tänker! Ingen tvekan om det finns en stor och delvis outnyttjad resurs här. Jag och vi tar med oss dem in i våra diskussioner om förnyelsearbete inom förbundet & återkommer.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.