Publicerat Oktober 13, 201213 yr Vad gäller vid skyddsjakt på tomt? Tomten är utanför detaljplanerat område, kulfång finns och i skjutriktningen finns inte ett hus på 3 mil, dessutom skog och ett berg.. Frågan gäller väl mer vad för skyldigheter man har, bör jag kontakta ägaren till skogen som tomten gränsar till? Jag vet att de har åtlar i skogen, dock ca 5-6 km iväg, närmaste granne är någon km söderut fågelvägen, skottriktningen kommer vara spikrakt norrut.. Min tanke är att plocka en mindre gris i avskräckande syfte, sen får man se om de håller sig borta och kanske i värsta fall plocka en liten till om de skulle återkomma..
Publicerat Oktober 13, 201213 yr Nu kan det väl för all del vara idé att kontakta skogsägaren och berätta, om inte annat för den händelse att skjuten gris inte har vänligheten att lägga sig ned på tomten utan väljer att ta en sista promenad ut i skogen. För grannsämjans skull är det nog bättre att förvarna än att ringa efter när det är skarpt läge och man måste gå på eftersök på annans mark.
Publicerat Oktober 13, 201213 yr Författare De är och härjar i det sista av trädgårdslandet och har börjat ge sig på gräsmattan med, i samma "by" så är det säkert 80% av trädgårdarna som har haft besök av gris, vissa har fått en hörna uppbökad medans andra har fått hela tomten demolerad, vi har en rätt kraftig stam här i NÖ Skåne ja, ska ringa ägaren till marken bredvid och förvarna om skottlossning samt eventuellt eftersök, men först ska jag lokalisera någon som är sugen på just ett eftersök innan jag skrider till verket
Publicerat Oktober 13, 201213 yr De är och härjar i det sista av trädgårdslandet och har börjat ge sig på gräsmattan med, i samma "by" så är det säkert 80% av trädgårdarna som har haft besök av gris, vissa har fått en hörna uppbökad medans andra har fått hela tomten demolerad, vi har en rätt kraftig stam här i NÖ Skåne ja, ska ringa ägaren till marken bredvid och förvarna om skottlossning samt eventuellt eftersök, men först ska jag lokalisera någon som är sugen på just ett eftersök innan jag skrider till verket stod väl i KB igår om just detta problemet? min familj har en del mark i trakterna du troligen håller till i så är medveten om hur det ser ut, mycket torp och fritidsboenden som har fått sina gräsmattor rejält vända. går du tillväga som du beskriver så kommer både du och markägaren bli lyckliga. lycka till men framförallt hoppas du får ordning på problemet!
Publicerat Oktober 13, 201213 yr Författare Läser inte lokalblaskan, men ser man hur grisarna brett ut sig jämfört med tio år sen så är problemet rätt stort..
Publicerat Oktober 13, 201213 yr Ekestad, där ser man. Jag bor rakt över sjön ;-) Det är väl Karsholms eller Råbelövs marker som omgärdar din tomt då?
Publicerat Oktober 13, 201213 yr Ekestad, där ser man. Jag bor rakt över sjön ;-) Det är väl Karsholms eller Råbelövs marker som omgärdar din tomt då? är det råbelövsgrisar lär inte skjuta bort en göra någon nytta. men du kan ju alltid gå fram och klappa dem alternativt ta in en och ha som husdjur.
Publicerat Oktober 13, 201213 yr Författare Det är min farmors tomt, själv är jag bosatt i stan, det är mest troligt grisar från karsholms marker, ska ut och undersöka imorgon.. Oavsett om de är "tama" eller inte så ställer de till en jävla massa oreda iaf och kan gott behöva skrämmas bort lite!
Publicerat Oktober 14, 201213 yr Författare Var uppe och kollade nu, de har varit såpass nära nu att böken ligger ca 2m från huset, så ja, skjutas ska det..
Publicerat Oktober 18, 201213 yr Du får nog snällt hänga in området som du vill ha grisfritt. Det är inte lätt att gå emot godsen. Men du ska nog vara lite försiktig med dina uttalande om hur de bedriver sin jakt. Ta kontakt direkt med de berörda och för en dialog, det är alltid bättre Detta sagt i all välmening till dig.
Publicerat Oktober 18, 201213 yr Författare Vad finns det för alternativ på skyddsfronten? Elstaket är ju givet, funkar varg-urin och liknande produkter?
Publicerat Oktober 18, 201213 yr Författare Vad är lämplig höjd? Sett en del i byn när man drar ut till farsan och det verkar ju vara mer inriktat på låga staket med rejäla trådar och stolpar.. Bifogar två bilder på en liten del av tomten med..