Publicerat Oktober 13, 201213 yr Hej. Allt började med att vi imorse skulle ut och släppa taxen. Gick med han i en kraftledningsgata och där blev det upptag. Smög upp mot ett ställe där det går en gamal traktorväg och där är det väldigt fint att passa. Drevet gick förbi mig i ett röjningsområdet och jag skymtade ett rådjur. Rådjuret stod helt stilla och drevet gick förbi det ( taxen drev alltså ett annat rådjur). Var för tätt för att skjuta men jag reagerade på att det bara stod där när drevet gick kanske 50 meter längre bort. Drevet pågick i ca 2 timmar och min farfar smög ut på kanten av ett hygge i slutat av dervet och inte långt från där jag såg rådjuret tidigare. Plötsligt står det ett rådjur där ca 30 meter bort och det har full koll på farfar men ingen reaktion. Vanligtvis skjuter vi inte rådjur som knte taxen driver men det betedde sig konstigt och när det vände bredsidan till sköt farfar en smäll och rådjuret stöp. När vi gick fram så såg vi att bägfa bakbenen var av vid knäna! Första tanken var att det kanske hade kommit något hagen där men det fanns inga hagel i bakre delen av kidet. Troligtvis är det ett trafikskadat kid. Väldigt tur att vi kunde skjuta det och det var också tur att inte taxen drev det för då skulle han säkert bita ihjöl det. Hur som hälst gick allt bra men man blir förbannad när man ser skadorna på kidet och ingen har rappoterat om en trafikolycka!