Publicerat Oktober 14, 201213 yr Då jag efter en del trådars läsande inte blivit smartare undrar jag nu vd nu tycker. Vilket ger bäst precision? 270 Win Kalahari 120g? 270 Win oryx 150g? 308 Win Kalahari 150g? 308 Win oryx 150g? alla med Blaser pipa, 57 cm?
Publicerat Oktober 14, 201213 yr Det finns många andra fabrikat som du kan prova dig fram med och som kan ge bättre resultat.
Publicerat Oktober 14, 201213 yr En fråga som helt enkelt är omöjlig att svara på!! Alla vapen/pipor är idivider, det som skjuter bra i en Blaserpipa kanske inte skjuter lika bra i nästa osv.
Publicerat Oktober 14, 201213 yr Som skrevs tidigare - det är helt individuellt, från pipa till pipa. Men OM jag skulle sticka ut näsan lite, så skulle jag sätta min slant på Norma Oryx i .308W. Men finns den med vikten 150 grains i kaliber .30? 180 grains Oryxen skjuter iaf väldigt tätt i många vapen. Och sen finns ju Lapua om man vill vara säker...
Publicerat Oktober 14, 201213 yr Som skrevs tidigare - det är helt individuellt, från pipa till pipa. Och sen finns ju Lapua om man vill vara säker... Lapua var namnet i min 308:a! Både FMJ och Mega samskjuter så att jag slipper justera siktet.
Publicerat Oktober 15, 201213 yr Detta SER ju iallafall bra ut. http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/270-Win/Kalahari/ Vet inte om tabellen visar att den skjuter 2.5 cm eller 2.5 mm lägre på 150 meter om bössan är inskjuten på 100 meter.
Publicerat Oktober 16, 201213 yr Ojdå, Norma har dribblat lite med millimetrar och centimetrar (så det ska se bra ut för Kalaharin ?) det skall vara 2,5 centimeter. Vore det millimeter så skulle Kalahari haft ballistisk coefficient som Norma skulle strävat efter istället för att konstruera en sminkad tegelsten..... Raggarö
Publicerat Oktober 16, 201213 yr Vore det millimeter så skulle Kalahari haft ballistisk coefficient som Norma skulle strävat efter istället för att konstruera en sminkad tegelsten..... Raggarö Haha!