Publicerat Oktober 15, 201213 yr Hejsan! Har påbörjat en ny kniv. Den här gången har jag valt ett blad som jag tycker lämpar sig bra till fiskekniv.... Kniven har börjat ta form men ska justeras lite. Bladet är av Robert Matsson och skaftet har jag valt att göra helt i masurbjörk. Jag kommer enbart att olja skaftet:) //Håkan
Publicerat Oktober 15, 201213 yr Trevlig! Gillar masur skarpt! Har du köpt träbiten eller tagit den i naturen?
Publicerat Oktober 15, 201213 yr Författare Trevlig! Gillar masur skarpt! Har du köpt träbiten eller tagit den i naturen? Trevlig! Gillar masur skarpt! Har du köpt träbiten eller tagit den i naturen? Jag har turen att känna en del folk som jobbar i skogen. dom brukar förse mig med masur med jämna mellanrum. För några år sedan fick jag en ganska grov bit som var dryga metern lång med mycke fin masur i. Det här skaftämnet är från den:)
Publicerat Oktober 15, 201213 yr Författare Den ser mycket trevlig ut, vilken olja använder du? hejsan!Har använt linolja och terpentin. //håkan
Publicerat Oktober 15, 201213 yr En mycket stilig kniv, jag använder linolja och ca 30% balsamterpentin i en burk som kniven får ligga i ca två dygn. Efter det så framträder mönstret med en fin lyster. http://jeknives.blogspot.fi/
Publicerat Oktober 15, 201213 yr Jag brukar även blanda in lite sikativ i linoljeblandningen. Då härdar oljan lite bättre.
Publicerat Oktober 16, 201213 yr Författare Hejsan! Kul att ni gillar kniven. Nu ska kniven få torka och sedan är det dags för slida. //Håkan
Publicerat November 25, 201213 yr Författare Till färgningen har jag använt en sådan här svamp. Först färga jag med lite utspädd narvsvärta och sedan använde jag svampen att dutta med. Till andra mönstret använder jag en liten kula på ett model leringsjär//håkan
Publicerat December 5, 201213 yr Författare Här kommer en smyckeskniv i samma stil. Skaft i masurbjörk. Blad av Robert Mattson. Kniven är ca 10cm. //Håkan