Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vet inte vad som hände med Mirva idag

Featured Replies

Publicerat

Frun ringer strax efter jag farit på jobbet och gråter. Hon säger jag vet inte vad det är med mirva hon kan inte gå och är stel i bakkroppen. Far hem ser att Mirva ser panikslagen ut, försöker röra sig, men ramlar omkull. Hon hadde spytt. Dräglade osv.

Får tag i vet ringer chefen o medlealar jag åker in med hunden. Vi tar olika tester, Puppilerna reagerar långsamt. Vänster tass vill inte vara med. det bara rinner från munnen på hon. Får panik men vill inte visa det för tanetn, hunden och vet.

Efter ett tag när prover rär tagna så börjar hon piggna till igen. Men baktassen är inte riktigt med än. Dom ser inget på blodproverna hon kollade även in reaktionen på analnåt först när vi kom in ingen reaktion sen efter vätskningen så fick hon en reaktion.

Hon blir sakta bättre. hon får vätska och do skriver ut kortison. Över vet kommer ut tittar till mirva säger kan hon ha ätit svamp, nja säger jag vi var ut förra helgen men i helgen så var det inget, då säger hon det kan vara en tia. Efter ett tag ute i vänt rummet så morrar hon mot en annan hund vill även leka med andra hundar, då säger dom detta är ett friskhets täcken att dom morrar eller vill busa med andra hundar.

Tänk om detta hadde hänt i skogen? och jag inte hittat åt henne. Kan säga jag har inte kunnat arbeta så bra i eftermidags mina tankar har bara varit med Mirva. Vet som sagt inte vad som hände med hon, dom vet inte heller vad som hände. Nu ska hon behandlas med kortison fram till nästa vecka då vi ska på återbesök med hon.

Har någon av er varit med om nått liknande med era hundar?

Publicerat

Låter inte roligt Foffe och hoppas ni hittar en orsak ! Rent spontant när jag läste tänkte jag först på epilepsi ?!

Har du ingen pelj på rödingen ?

Med hopp om bättring :)

Publicerat
  • Författare

Jo jag har en paijl men det är en gammal modell så jag vet bara åt vilket håll hon är åt. Just nu är hon piggare och glad igen. Så det är bara att hålla koll på hon.

Publicerat

nå låter det som epilepsi.

Publicerat

Otäckt!

Låter som något med nervsystemet så en TIA eller mindre stroke låter rimligt.

Hade en drever som fick diskbråck. Bakvagnen slutade plötsligt att fungera, samt att han kunde inte hålla sig. Fick cortison och började bli bättre, men huxflux tappade han styrsel igen och jag avlivade.

Men det låter inte som det skulle vara något sånt med din hund.

Näe min 5:a på stroke, TIA, eller något virus som satt sig på nerverna.

Lider med dig och din oro! :sad:

Publicerat

Vi får verkligen att hon blir bra igen!

Det är inget roligt när hunden blir sjuk så där.

Publicerat
  • Författare

Otäckt!

Låter som något med nervsystemet så en TIA eller mindre stroke låter rimligt.

Hade en drever som fick diskbråck. Bakvagnen slutade plötsligt att fungera, samt att han kunde inte hålla sig. Fick cortison och började bli bättre, men huxflux tappade han styrsel igen och jag avlivade.

Men det låter inte som det skulle vara något sånt med din hund.

Näe min 5:a på stroke, TIA, eller något virus som satt sig på nerverna.

Lider med dig och din oro! :sad:

Det har även slagit mig att det kan va en tia. Men där bara att avakta o se vad som händer framöver.

Publicerat

Låter Inge roligt de där :( hoppas det blir bra

Publicerat

Hoppas det var en engångsgrej OCH att du kan få veta vad det berodde på så att du slipper oroa dig.

Publicerat

Kan det vara något fästingburen åkomma? TBE och borelia sätter väl sig i hjärnan även på hundar!?

Fast det kanske vet kollar via proverna som var tagna?

Publicerat

Tror på tia eller borelia. Det kan konstigt nog ta ett tag innan vet gör boreliaprov trots att det inte är ovanligt på hundar. Sjukdommen kan ju te sig på div konstiga sätt. Som väl är så är den ju ganska lättbehandlad.

Hur som hoppas hunden blir bra och håller sig så!

Publicerat
  • Författare

Hon är bättre idag. pigg o glad. men Vänsterbaktass är inte 100 bra än men ser bättre ut. Är bara andra dan jag kör med kortison.

Publicerat

låter lite som min gamla dam, jämthund, hade för 10 år sedan... blev loj och när jag kom hem på eftermiddagen viftade hon knappast på svansen försökte resa sig men bakvagnen hängde inte alls med åkte in akut till vet där prover togs och där visade det sig att hon satt i sig något olämpligt som slog ut bagbakterierna och när de försvinner blir det som förlamning i kroppen och framförallt bakdelen var förklaringen vi fick. efter en natt med dropp och kortison så blev hon sakta men säkert bättre och efter ett tag försvann symtomerna helt :) visade sig när vi gick runt hemma sedan och kollade vart hon varit att de vi köpt gården av och nyligen flyttat in till hade haft en kompost och slängt kycklingrester??? där i och när de flytade tog de med sig komposten och bara vände ner det som fanns där i i marken givetvis hade Freja lyckats nosa upp de och grävt upp godbitarna...

Håller tummar att hon blir helt återställd.

Publicerat

Skön attt det verka gå åt rätt håll. :smile:

Hoppas Mirva blir helt återställd.... :yes:

Publicerat
  • Författare

Tack alla som håller tummarna och har skrivit här, sånt värmer. Nu är hon extremt kissnödig.

Publicerat

låter lite som min gamla dam, jämthund, hade för 10 år sedan... blev loj och när jag kom hem på eftermiddagen viftade hon knappast på svansen försökte resa sig men bakvagnen hängde inte alls med åkte in akut till vet där prover togs och där visade det sig att hon satt i sig något olämpligt som slog ut bagbakterierna och när de försvinner blir det som förlamning i kroppen och framförallt bakdelen var förklaringen vi fick. efter en natt med dropp och kortison så blev hon sakta men säkert bättre och efter ett tag försvann symtomerna helt :) visade sig när vi gick runt hemma sedan och kollade vart hon varit att de vi köpt gården av och nyligen flyttat in till hade haft en kompost och slängt kycklingrester??? där i och när de flytade tog de med sig komposten och bara vände ner det som fanns där i i marken givetvis hade Freja lyckats nosa upp de och grävt upp godbitarna...

Håller tummar att hon blir helt återställd.

Jaha, har aldrig hört det förut att det kan hänga ihop men det stämmer väl in på mitt äldsta strävhår nu.

Var tvärdålig magen igår och inatt( sket inne två ggr) och bakvagnen felade märkbart och vi blev oroliga, har svultit han idag och nu på kvällen är han märkbart bättre och bakbenen ser oxå bättre ut :-)

Publicerat

Låter tyvärr som ett EPanfall. Hur gammal är hon? Hoppas att jag har fel, men hör med vet vad han tror om detta, det finns mediciner som motverkar anfall.

Publicerat
  • Författare

Låter tyvärr som ett EPanfall. Hur gammal är hon? Hoppas att jag har fel, men hör med vet vad han tror om detta, det finns mediciner som motverkar anfall.

Hon är 9 år.

Publicerat

Hur mår tiken? Har ni fått reda på någon orsak?

Publicerat
  • Författare

Hur mår tiken? Har ni fått reda på någon orsak?

Hon mår bra nu. Har igentligen inte fått någon orsak än, men frun ska på återbesök på torsdag morgon med henne.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hon mår bra nu. Har igentligen inte fått någon orsak än, men frun ska på återbesök på torsdag morgon med henne.

Hoppas det står bra till med Mirva.... :wub: :wub:
Publicerat

Vad sa vet om Mirva, har försökt att skriva till dig på din blog, men den godkänner inte min E-mailadress.

Publicerat
  • Författare

Dom har ingen bra förklaring men hon som är ansvarig sa att det kan röra sig om en tia, men jag vet inte. Nu är hon pigg och har slutat med kortison behandlingen. Så det är bara att avakta o se. Skumt att den inte godkänner din epost, det är inget som jag kan råda över om det är själva bloggsida som tjollrar.

Publicerat
  • Författare

Hoppas det står bra till med Mirva.... :wub: :wub:

Hon är pigg o glad.