Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tips på bra hund för rådjur ?

Featured Replies

Publicerat

är det nån som har tips

själv har jag aldrig haft en jakt hund

Publicerat

Tja, det beror väl lite på vad du har för marker och vilken typ av hund du söker? Stötande, kortdrivande eller vanligt drivande? Stor eller lite? Långhårig, strävhårig eller korthårig?

Personligen har jag ju marker och vilttillgång som passar bäst för vanliga kortbenta drivande raser, som är spårnoga och som hänger i lite längre. Och då är det väl Drever, Tax, Basset och Beagle som känns som dom naturliga valen? En smaksak vad man väljer!

Publicerat
  • Författare

menar du storleken på marken?

Publicerat

En viktig faktor samt hur vill du ha djuren drivna? Att de buktar lite tätare, långsammare eller att de studsar ur såten

Publicerat

menar du storleken på marken?

Exakt! :) Storlek och vilttillgång. (Har du 50hektar kanske man inte väljer en drever före en Spaniel eller Labbe ;) )

Publicerat

Mindre marker ( 50-100) hektar så skulle jag välja tax. Det har vi en och det är lagomt. Annars om det är större sp finns ju drever,basset, spaniel ,labbe. Det beror ju också om du vill ha en drivande hund eller en stötande?

Publicerat
  • Författare

jag är ju helt ny på det här vad menas med drivande hund eller en stötande?

Publicerat

Det finns olika drivande raser som arbetar på olika sätt. Här kommer en liten förklaring.

Drivande hunder förföljer vilt med skall under en längre tid ca 1-2 tim, kortbenta raser för rådjur tex tax och drever. För hare och räv används stövare. Vissa stövarraser används även till gris och björn på detta sätt.

Kortdrivande hundar förföljer vilt med skall under en kortare tid ca 5-20 min, dessa är ofta snabbare hundar tex wachtelhund och tysk jaktterrier. Ej lämpligt att dessa driver rådjur längre tid än detta.

Stötande hundar förföljer vilt en kort sträcka eller bara sätter fart på dom, tex används Springer Spaniel, Vorsteh och Labrador till detta.

Ställande hundar söker upp viltet tex älg och vildsvin och skäller ståndskall så jägaren kan smyga in och komma åt att skjuta. Gråhund, Jämthund och Laika är vanligast vid denna jakt.

Det finns även Skällande fågelhundar och Stående fågelhundar.

Det fantastiska med våra jakthundsraser är att genom avel så har man fått fram olika jaktbeteenden som är anpassat för olika sorters vilt.

Köp en bok eller läs på rasklubbarnas hemsidor så kan du lära dig hur olika raser jagar och då får du en uppfattning vad det är för ras som passar din jakt och dina marker.

Mitt tips för rådjursjakt är korthårig tax.

Mvh Einar

Publicerat

Vet du hur en harhund/stövare jobbar ?

Precis så driver en drever, basset eller tax rådjur.

En stöthund/kortdrivare jobbar med snabbare förföljande men under kortare tid.

Publicerat
  • Författare

marken här kan vara allt från stort till litet bor på gotland så det beror helt på vad man jagar den dagen

Publicerat

marken här kan vara allt från stort till litet bor på gotland så det beror helt på vad man jagar den dagen

Hade jag varit i dina kläder, så hade jag försökt att få kontakt med olika jakhundsägare på Gotland med någon av dom raser du kan tänka dig och hört efter om du kunde få komma dit och titta på deras hundar! Det ena brukar ju leda till det andra ;) Dom flesta vill säkert också förevisa sina hundar under praktisk jakt, och då är det ju bara att haka på och försöka bilda sig en uppfattning om rasen och hur den jagar.

(Vill du prova min ras, Basset Fauve de Bretagne, så är det bara att du hör av dig så ska du få några namn på jägare på Gotland som jagar rådjur med den här rasen!)

Publicerat
  • Författare

tack för svaret ska göra som du sa :thumbsup:

• 3 weeks later...
Publicerat

Tax mååste vara bäst på småmarker,men ack så långsamma återgångar ; )

• 1 month later...
Publicerat

Drever är ju bra om du vill ha lite fart o de ska hålla på en stund!! O driver hare rätt bra oxå :) men kolla gener o tat lugnt med injagningen på drever då det lätt kan bli jaktidioter. En bra lydnadsträning anser jag oxå är ett måste på drever... Annars tax oxå att rekomendera en hund som kan köra lågom drevtider o jagar hare samt räv!!! Dock inte så rolig på hare o räv då de går väldigt sakta. Har haft båda raserna själv o tycker dom passar best till bock... Sen som andra skriver så beror de helt på va de är för mark o vilken typ av jakt du är utefter.

Publicerat

Skulle jag välja skulle jag ta en strävhårig tax alla dagar i veckan men jag har även jagat med väldigt fina drevrar på Gotland.

Jag ogillar generellt rådjursjakt med stötande/kortdrivande hundar men speciellt på Gotland tycker jag att det är att föredra med kortbenta hundar då det ofta är mycket skogsmark där det brukar kunna bukta bra.

Som sagts tidigare, försök träffa lite olika hundar av aktuella raser om du vill kanske jag kan namedroppa några Gotlänningar som du kan söka upp.

Publicerat

Som ren rådjurshund i län utan mycket snö hade jag tveklöst valt strävhårig tax. Lugnt och fint...

Publicerat

Som ren rådjurshund i län utan mycket snö hade jag tveklöst valt strävhårig tax. Lugnt och fint...

JAHA och vad är det för fel med dom korthåriga taxarna då? Fäller dom för lite i soffan eller är det att dom inte luktar blöt hund när man kommer hem när det regnar. Nä nu vet jag. med dom korthåriga kan man även jaga när snön fastnar i dom strävhåriga....

Publicerat

Riktiga hundar har skägg ;-)

Publicerat

Om man nu ser problem med både kort- och strävhåriga så är ju det självklara valet en blandtax. :wink:

-- Mats

Publicerat

JAHA och vad är det för fel med dom korthåriga taxarna då? Fäller dom för lite i soffan eller är det att dom inte luktar blöt hund när man kommer hem när det regnar. Nä nu vet jag. med dom korthåriga kan man även jaga när snön fastnar i dom strävhåriga....

Såså, jag har väl inte dissat de korthåriga? Själv har jag mycket goda erfarenheter av strävhåriga taxar, som jag jagat med ett antal. Korthår har jag mycket begränsade erfarenheter av, och därmed hade det inte varit naturligt för mig att välja en sådan. I övrigt har jag inga synpunkter, åt någondera hållet... mer än att jag är grymt förtjust i taxar vid rådjursjakt.

Publicerat

Och jag skulle aldrig få för mig att köpa något annat än drever om jag skulle skaffa rådjurshund igen. :tongue:

Publicerat

Och jag skulle aldrig få för mig att köpa något annat än drever om jag skulle skaffa rådjurshund igen. :tongue:

Absolut haft både tax och drever plus att jag dömt ett antal! Finns ingen tax som kan få det trycket i drevet som just en Drever :cool: Sen att dom är betydligt jämnare som ras är ju också bara positivt :thumbsup:

Men det gäller att ha mark som klarar en Drever har man väldigt "lättsprugna" marker kan jag tänka mig en tax. Men med mycket mossmark och hyggen blir dom ofta långt efter och då blir det svårpassat!

Publicerat

Såså, jag har väl inte dissat de korthåriga? Själv har jag mycket goda erfarenheter av strävhåriga taxar, som jag jagat med ett antal. Korthår har jag mycket begränsade erfarenheter av, och därmed hade det inte varit naturligt för mig att välja en sådan. I övrigt har jag inga synpunkter, åt någondera hållet... mer än att jag är grymt förtjust i taxar vid rådjursjakt.

Ingen fara. Ville bara påminna om att dom finns som korthåriga med.

Frågan man skall ställa sig själv är, hur långt bort vill jag hämta min hund/ hur många grannar skall få höra min hund.

Längden på benen avgör oftast hur långt bort hunden hamnar när det slutar att bukta.

Sen är det nog större skillnader inom raserna än mellan dito.

Här jagar vi till största delen dovhjort och vi har både tax och drever. Är ingen större skillnad på våra hundar. möjligtvis att det buktar något snävare med taxarna.

bifogar en del av ett drev som min tax hade för några veckor sedan. På bilden syns ca 30 minuter av ett 2 timmars drev.

Lite facinerande att dom håller koll på vilket spår som är nytt när dom korsar ett gammalt.

post-10445-0-94051700-1355851481_thumb.j

Publicerat

Man ser ju vart man skulle stå :)

Publicerat

Det var det här med gränser bara :sleep: