Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kört fast! val av kikare o köpa i staterna.

Featured Replies

Publicerat

Åker till usa på torsdag. Ska shoppa lite tänkte jag. Kan iof börja med en fråga angående o skicka till sverige. Hur gör jag? Man behöver väl ha avsändaradress. Duger hotellet? Tänkte skicka en kikaretill brorsan min.

Aja nu till beslutsångesten. Va helt inställd på en swarre 3-12x42 så de va ju frid o fröjd.

Men har nu shoppat på mig en sub 3-12x56 o snart även ett trijicon 2,5-10x56 o då känns ju swarren tämligen nära dom andra i förstoringsområdet.

Kan ju va roligt o ha någon med lite högre förstoring för dom få banbesöken man hinner med samt resterande tid sitt på 17hmr:en.

Vad välja? Bushnell elite någonting? Eller usa zeiss i högre förstoring eller vad ska jag ha? Taket är 1000 dollar typ.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipset. Dock fegar jag nog ur på så hög förstoring då den trots allt ska tjänstgöra på lillbössan för de mesta. Hitta dock lillebror 6-24 som jag tror skulle kunna va vettig kompromiss hoppas jag iaf. Hur är de dock mez de siktet i resväskan påväg hem tro? Mildot o allt som jänkarn är så kinkiga på. Även engelsmännen ska va rätt versiga tydligen.

Bästa förslaget än så länge dock o inom vetting peng på köpet :)

Publicerat

8-32 är lågförstorande,jag börjar tycka att min 10-50x60 är i minsta laget ibland :wink:

Riktigt hög förstoring ger skyttet och jakten en ny dimension,att kunna se kulhålen i tavlan på 300m och längre är minst sagt intressant och ger en omedelbar feedback hur bra man tex tacklar vinden.

/Mike

Publicerat
  • Författare

De kan jag tänka mig. Hade 8-32 förut själv men då siktet ska växla mellan en 222a samt en 17hmr så känns de faktiskt som i högsta laget denna gång. Kanske om man haft annan mer lämpad bössa för långhåll så ;)

Publicerat

Om man får vara lite fräck ochlåna tråden lite...

Har ev. chansen att köpa ett sikte från usa framöver. Har en begränsad budget, så skulle vilja ha ett sikte som ger mest sikte för pengarna, ca 5000:-. Säg ca 3-9x50 i förstoring/linsdiameter... Tittat lite på Leupold VX-R i nämnd förstoring. Detta kan man få för ca 4600 med ringar. Bra väl? Ska vara allround då man precis börjat jaga och vet inte riktigt vilken typ av jakt som kommer bedrivas riktigt...

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Publicerat

Klart funkis startkikare för den slanten.

/Mike

Publicerat

Vortex gör shyssta grejor så kanske deras vanliga6,5-20x44 Viper utan targetrattar med dead hold bdc riktmedlet passar bättre.

/Mike

http://www.vortexopt...reticle/reticle

Min blir lite grumlig på högsta förstoringen. (18x eller högre).

Du spar dock 800 kr jämfört med Astro Sweden om du köper den till priset i länken.

Publicerat
  • Författare

Är sightron mkt bättre än nikon så betalar jag hellre dom pengarna.

I försts hand lär jsg ju försöka köps i någon butik jag är i. Men finns de inget som lockar så blir de ju o beställa bara.

Funktion går före pris till en viss gräns här. Hade gärna haft lyse i siktet men man kan inte få allt så lär bli utan. Har ju sub 3-12 som jaktkikare annars så.

Publicerat

Du skall inte köpa mer ändamålsenliga jaktkläder eller något annat i staterna, då istället, om jag får föreslå något, det förefaller trots allt som om du har de sikten du behöver eller kan komma att behöva och det är trots allt kläderna som tillåter att man jagar.

/Christian

Publicerat
  • Författare

bra tips men kläder får jag fatt på från annat håll :thumbsup:

optik behövs alltid o nu har jag en mindre då jag fick sålt leupolden. så ett sikte måste in nu igen.

mvh

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Vart fegisvarianten då jag inte visste om tsa tänkte sno siktet eller ej.

Hemma nu med en nikon monarch 8x42 handkikare samt ett nikon monarch 3-12x42 med deras konstiga variant av mildot liknande riktmedel. Paralaxratt på sidan o allmänt smidigt sikte. Ska monteras med warneringar som självklart sätts direkt på lådan o inga jäkla klackar på tikkan. Köpte en bok om långhållsjakt i usa oxå. Ska seriöst testa 222an. Långhåll för jakt med den innebär ju iof 300 o mindre men iaf. De är långt nog. Dock blir de papper där samt kortare för jakt.

Ska se om jag kan få ringarna o passa ihop på bra avstånd i riktmedlet med 50gr v-max :)