Publicerat Oktober 16, 201213 yr Hallå där kråkjägare... Jag är grymt sugen på att prova på kråkjakt och behöver därför lite tips & trix. Jag har självklart sökt och googlat och kollat igenom både uvtråden och kråkjaktstråden här på sidan men skulle vilja ha lite mer konkreta svar och tips och mer sammanfattat. Jag förstår om folk blir ilskna Tycker dels det verkar vara en rolig jaktform, sen är jag mycket sugen på att smaka på köttet också. Ska ju vara gott har jag förstått. Stället jag ska jaga på är ute på landet. Det är inte jagat där innan efter kråka vad jag vet. Hur går man till väga ? Bör man försöka "åtla" in kråkorna en vecka innan eller så med lite mat (vad det nu kan vara, typ fett och kött) eller kan det räcka med att sätta upp uven den morgon man ska jaga ? Hur väljer man skyttplats ? Är det bäst att sitta under det träd där uven sitter eller försöker ni sitta en bit ifrån om möjlighet finns ? Självklart så kamouflerad det bara går med kläder och nät. Jag vet hur smarta kråkfåglar är då jag fotograferar mycket. På filmer jag sett så verkar det dock inte vara som så att fåglarna drar om det börjar skjuta utan de verkar inte bry sig om att "kompisen" dör. Det borde gälla så länge de inte anar minsta oråd att det sitter en gubbe på marken... Rätt ? Om så är fallet så borde kamouflage vara av största vikt. Är det något särskilt att tänka på ? Har inte kamouflerat mig så mycket för fågel förut, bara vid två andjaktstillfällen men för det mesta använt gömsle (Ameristep doghouse) om jag ska fotografera skygga fåglar. Det gömslet borde dock inte vara optimalt då det har tak och fönster istället för öppen konstruktion. Det borde vara bättre om man kan ha ett kamouflagenät så man får god sikt vilket också verkar vara vanligt på de filmer jag sett. Jag har ingen uppstoppad uggla. Är det någon skillnad på plastugglorna och vilken är i sådana fall bäst ? Givetvis kan man ju pälsa på dom med fjädrar efter hand som man lyckas skjuta fåglar. Vad skjuter ni med för hagel ? Femmor, sjuor ? Vad tycker ni om lockpipor i kombination till uven ? Fungerar det alltid bara man lärt sig ljudet eller är det under vissa tider bara ? Är det alltså någon idé att köpa någon pipa från början ? Hmm... Ja det var nog allt för nu, lär komma fler frågor .. Är det något annat att tänka på sådär som rookie ? Mvh // Johannes
Publicerat Oktober 16, 201213 yr Det var rätt många frågor.. mycket av det du undrar över kan du läsa dej till. Kollat här? http://www.svenskjakt.se/blogg/default.asp?path=23403&pageid=34103
Publicerat Oktober 16, 201213 yr Om du inte redan gjort det så kan du även kolla in denna tråd, som jag startade för ett bra tag sen, där diskuteras kråkjakten. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/19425-kraakjakten/
Publicerat Oktober 16, 201213 yr Författare Foffes tråd har jag ögnat igenom men den är så ofantligt stor och handlar om så mycket annat än de frågor jag var ute efter så jag valde att fråga mer direkt i en egen tråd. Ska då försöka läsa den mer ingående. Sidan som Hipshot länkar till har jag dock inte hittat förut. Den ska jag kolla in också.. Tack.. Mvh // johannes
Publicerat Oktober 16, 201213 yr Kan ju vända lite på det och berätta de misstagen jag gjorde innan jag kom igång. Förra säsongen var min första med kråkjakt. För lite camouflage... Nu har jag en hydda med både camonät som tak och väggar runt hela. Första gångerna hade jag ingen pipa... Alltid stort pådrag vilken pipa som funkar bäst. Köpte en Nordic Crow och den har funkat för mig. Hitta bra location... Lägg tid på detta, det gjorde jag inte i början och det straffade sig. Nu har jag en lite högre plats och en bra gömma på ungefär 20m från trädet. Plastuv... Detta var nog det största misstaget. Körde med en plastuv i början. Hände inte ett jota. La några kvällar på att pimpa den med fjädrar och magi! vilken skillnad. Kanske inte så konstigt om man tänker efter...
Publicerat Oktober 16, 201213 yr Författare En utmärkt ide Filzon.. Nu vet jag lite mer vad jag ska lägga extra energi på.. Stort tack
Publicerat Oktober 16, 201213 yr ska du provsmaka kråka så tänk på att det är asätare så tillagningen är viktigt sen så försök få tag i en ungkråka på runt starten på jakten
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Författare Det ska jag tänka på. Får läsa på en hel del om tillagningen innan jag provar då. Idag var jag också köpte mig en pipa och jag har nu gått igenom diverse filmer om teknik att få fram ljudet. Nu återstår bara massa träning och åter träning. Grannarna lär väl bli galna Mvh // Johannes
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Tja, Har en pimpad uv men inte någonstans att hänga upp den pga avsaknad av mark, något som jag hade förrut. Du behövde en uv förstod jag? Var jagar du någonstans?
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Författare Jag har tillgång till en uv att låna men vill gärna ha en egen att använda och pimpa till.. Jagar i Skaraborg Mvh // Johannes