Publicerat Oktober 16, 201213 yr Undrar vilken chok jag ska ha till slugg, har ingen sluggpipa. /Christian
Publicerat Oktober 16, 201213 yr Cyl. , Möjligen 1/4. Ta ur en slug ur hylsan, den ska gå att trycka genom pipa/choke utan större motstånd.
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Ta ur en slug ur hylsan, den ska gå att trycka genom pipa/choke utan större motstånd. Är det verkligen nåt du testat personligen? Vilken slug gick så lätt i så fall?
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Jag har provat med cyl-full och det gick bra i alla. Värt att notera är att rekylen blev mindre med öppnare borrning, så jag skulle rekommendera det öppnaste du har. Det är som vanligt inte lättare att skuta bra med mer rekyl. Man kan ju fundera på om full är "säkert" och då tänkte jag som så att många drillingar är full-trånga, och visst måste de vara tänkta att kunna användas med slugg?
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Undrar vilken chok jag ska ha till slugg, har ingen sluggpipa. /Christian Den som är rakast och rundast. Erfarenhetsmässigt brukar öppna skjuta bättre än trånga, men det beror inte på strypningen utan på rakhet/rundhet. Och det behöver inte vara samma choke som skjuter bra med alla blyplommon du hittar heller. Ut och testa! Cyl. , Möjligen 1/4. Ta ur en slug ur hylsan, den ska gå att trycka genom pipa/choke utan större motstånd. Gör den inte det så: lär du märka det du har hittat en ammunitionstillverkare som inte följer standard Alla patroner ska gå att skjuta i alla choker - ANNARS MÅSTE DET STÅ PÅ ASKEN!!!!! Står det inget så ska det gå att skjuta med allt mellan cylinder till full. /T
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Hej,menar ni på fullaste allvar att man ska kunna trycka projektilen genom pipan och choken/trångborrningen för hand? Hur får man någon precision på skyttet då? Sluggens räfflor/bakkant måste väl tryckas ihop något för att täta/stabiliseras i pipan. Kaliber 12 håller ju 18,2mm + 0,4mm som vedertagen tolerans. Sluggs som jag mätt på har varit något större än 18,6mm i mått. Jag har skjutit slugg i pipor från 17,38mm till 18,44mm. Märkte att precisionen i den trängsta blev blev något sämre. I de vapen jag provat har sellier&bellot special slug 32 gram skjutit tätast. /Lars.
Publicerat Oktober 17, 201213 yr Hej,menar ni på fullaste allvar att man ska kunna trycka projektilen genom pipan och choken/trångborrningen för hand? Jodå, det går.... Trögt men det går. Hur får man någon precision på skyttet då? Sluggens räfflor/bakkant måste väl tryckas ihop något för att täta/stabiliseras i pipan.Kaliber 12 håller ju 18,2mm + 0,4mm som vedertagen tolerans. Sluggsen ska vara så pass mjuka i kjolen att de går igenom, Brenneke däremot är massiva och har en filtring som håller dessa mitt i pipen. Sedan har du en förladdning bakom som ska stå för det gastäta. /T