Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är det som gäller? Påskjuten älg avräkning?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har en fråga till er som är bättre insatt i jaktjuridiken än vad jag är!!

Om ett påskjuten älg inte hittas men man hittar tex en bloddroppe så ska älgen räknas av om man inte kan konstatera att skadan är så att man kanske bara har -

Rispat älgen o tex sett detta genom att man gått in på ståndskall o sett älgen!

Men oftast gör man inte det ,,, men är denna bestämmelse en lagstadgad regel eller så bryter man mot detta är det ett jaktbrott eller vad är det som gäller?!

Mvh/jämtland

Publicerat
  • Författare

? ställer frågan till jägarförbundet då då jag läste detta

Påskjuten älg skall avräknas från tilldelningen även om den bedöms oskadad vid eftersök. (Enda undantaget är om man hittar kulan och därigenom kan konstatera helbom).

· Påskjuten älg som faller på annan mark inom ÄSO:t fördelas enligt inblandade parters överenskommelse, den mark som tillgodogör sig älgen räknar av den och erlägger fällavgift. Inom ÄSO:t är det mer eller mindre praxis att påskjuten älg tillvaratas av det påskjutande laget.

· Påskjuten älg som faller på mark utanför ÄSO:t skall avräknas av påskjutande lags tilldelning och tillfaller den mark där den faller, vilka även dom skall räkna av den från tilldelningen. Förutsatt att den mark där älgen faller har tilldelning eller jakttid kvar, är älgen inte tillåten att fälla på den mark där den faller så är det statens älg och polisen skall tillkallas.

· Samtliga påskjutna samt fällda älgar skall inrapporteras till Lst. inom två veckor från påskjutning/fällningsdatumet.

JÄGARNAS RIKSFÖRBUND

Ulf Kallin

Riksviltvårdskonsulent

Saltsjögatan 15

151 71 Södertälje

Tfn: 08-550 200 56

Fax: 08-550 651 77

Publicerat

Om en älg är påskjuten och skadad ska den räknas av, inte annars. Det följer av NVV hänvisning till 28 § JL eftersom den senare endast gäller då vilt skadats.

En älg ska bara avräknas det påskjutande jaktlaget. En älg kan aldrig bli två. Detta har NVV nu insett och ändrat på sin hemsida.

Där vi alltjämt träter (NVV och SJF) är frågan om tilldelningens förbrukning påverkar om älgen är fredad. Det tycker NVV men inte vi. Vad som är rätt får vi veta först när ett fall prövats av domstol.

Publicerat
  • Författare

Ja men texten ang påskjutning -skada är Luddig,,,,

Om laget skjuter på en älg,, på skottplats hittas en bloddroppe men vi hittar inte älgen då det släpps på en löshund så drar hund i väg med okänd älg-

Laget har som sagt hittat en bloddroppe men ingen älg! nu drar jag ett exempel,,

Ska den älgen räknas av ? om den ska räknas av men vi gör inte det,, räknas det som ett jaktbrott då?

Mvh jämtland

Publicerat
  • Författare

Då kommer man till om man Frisförklarar älgen ändå trots blod droppe ,,, faller det då som ett jaktbrott eller -

Är det en brytelse mot regelverket,, ja bara en regel"

Det är det jag vill veta hur hård bestämmelserna är när det gäller påskjutning av älg,,

Publicerat

Frågan är samma men jag utvecklar exemplet.

Det hittas snitthår på skottplatsen (tillsammans med blodet) som tyder på en snuddträff.

Man lyckas följa spåren en bra bit utan att hitta mer än några enstaka droppar blod. Efter ca 1 km kommer spåret fram till en nyligen krattad grusväg där man tydligt kan se alla fotisättningar den då travande älgen gjort längs en sträcka på ca 25m. Det finns inget blod här och ingenting i spåren tyder på att den har några problem.

Hunden (som är en välmeriterad älghund man brukar kunna lita på) börjar bli trött och visar ingen större lust att följa älgspåret utan vill hellre följa vägen hemåt.

Jaktledaren beslutar att friskförklara älgen. Rätt eller fel?

Min tolkning är att det är rätt men samtidigt lite farligt då man om älgen mot förmodan är träffad och senare hittas skadad/död så riskerar man trubbel.

Så frågan är om jag resonerar rätt och i så fall vad är det för sorts trubbel man riskerar?

Publicerat

Om man hittar blod och/eller snitthår är älgen skadad. Den kan inte "friskförklaras" utan ska avräknas. jagar man vidare och fäller fler älgar än vad licensen medger riskerar man ansvar för jaktbrott med upp till ett års fängelse. De andra som tar hand om älgen riskerar i princip samma straff, för sk jakthäleri.

Publicerat

Vi är lite fundersamma om fällavgiften. Vi hade 4dagars eftersök innan vi hittade en älg som i det läget var otjänlig.

Har man gjort om reglerna så att man ändå måste betala fällavgiften och var ska man betala den.

Förut betalade vi den till Storlicensen men nu verkar det som om man ska betala till LS.

Sorry för ev trådkapning.

// Waxin

Publicerat

Om du vill slippa fällavgift så ska en veterinär, polis eller av lst förordnad person förklara den otjänlig. Otjänlighet pga påskjutning går dock inte att få utan då blir man alltid skyldig att betala. Man ska alltså inte tjäna på dåliga skott.

Publicerat

Ok som jag misstänkte.

Publicerat

Detta är inget nytt utan så har det varit under lång tid. Betalar fällavgift det gör man till lst.

Publicerat

Bara så jag förstått rätt...

Kan situation inträffa att Jaktlag A (i ÄSO eller licensområde) påskjuter en älg som går över gränsen till licensområde B som har tilldelning kvar och fortfarande jakttid. Jaktlag A räknar av älgen eftersom dåliga skott ej skall premieras medan jaktlag B tar hand om älgen och betalar fällavgiften men de behöver inte räkna av älgen från tilldelningen utan kan fortsätta jaga?

Publicerat

Korrekt. Såväl enligt NVV uppfattning som vår.

Publicerat
  • Författare

Okej ja nu lärde man sig nått nytt :thumbsup:

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.