Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kula 8x57JS

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har köpt mig en gammal tysk oborrad mauser icon_wink.gif

Den ska användas som hundförabössan och skjutas med öppna riktmedel,

Behöver lite hjälp att hitta en bra kula till ett skapligt pris,

Eftersom jag tänkt fila in siktet och övningsskjuta med samma kula.

Eller ska man satsa på en dyrare jakt kula, sen försöka att få nån billig kula och samskjuta något så när.

Några tips?? ;)

Mvh Togga

Publicerat

Amerikansk blyspets är det enklaste.:-)

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag har oxå skaffat en M98 8x57 som jag ska prova att ladda Barnes TSX 200gr kulor när jag fått tag på ett laddverktyg till den.

Publicerat

Tungt och billigt, Sierra Game King 220 grs.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Publicerat

Även jag har köpt en 8x57js :) Funderar på vad jag ska köra för kula/kulor :)

Köpt Exabits laddverktyg o 50st 160gr ttsx :) Men så vill jag ha något tyngre som hundförarkula. Efter att ha sett lite bilder på expanderade 250gr Woodleigh skjutna ur 8x57js så blir man ju lite sugen ;)

Går ju att testa lättare woodisar med. Några andra kulor jag funderar på är 200gr Accubond, 200gr A-frame, Rhino men där är jag osäker på vikten.

Nu hoppas jag bara att polisen i Norrköping är snabba att handlägga min licens :thumbsup:

Publicerat

Jag har haft väldigt goda erfarenheter av Nosler BT 180 grain som är både billig, välskjutande och uppför sig bra i viltet. Möjligen skulle jag säga att den är lite i hårdaste laget.

Henrik

Publicerat

Jag satt och kikade lite på A-framen med men efter som jag ska ha bössan till allt så har jag fått uppfattningen att den kanske är lite väl hård till tex rå eller har jag fel.

På tal om licenstid så här i Kalmar län gick det bra. Lämnade in den på onsdags eftermiddag och hittade den i brevlådan följande måndag :)

Publicerat

Fattar egentligen inte varför man väljer Aframe i en kaliber som 8x57? I de farter som denna kaliber presterar klarar man sig utan tvekan bättre med lite mer normala blyspetsar eller för den som vill satsa på ett "premiumval" någon mjukare bondad blyspets.

Henrik

Publicerat

Vad tror du om woodleigh då?

Publicerat

Woodleigh är en klart vettigare kula än A frame i denna kaliber. Framförallt så är den ett bra alternativ för de som vill använda tunga kulor.

Henrik

Publicerat

Woodleigh är en klart vettigare kula än A frame i denna kaliber. Framförallt så är den ett bra alternativ för de som vill använda tunga kulor.

Henrik

Woddisar känns helt klart som ett bra val i 8x57 :) Ska bara bestämma mig för vilken kulvikt jag ska börja med innan jag beställer :)

Publicerat

Hallå glöm inte RWS :biggrin:

Publicerat

Vart hittar ni Woodleigh? Har bara köpt från vapex innan och dom har inte den kulan.de

Hade nästan bestämt mig för TPX:n men nu måste man ju kolla mer :)

Frågan är hur tung kula man ska gå på för att få en vettig kulbana efter som det är min enda bössa ska den ju klara lite längre håll under rå jakten med.

Publicerat

Staffansvapen har woodleigh.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Sedär snabba svar. Tack Joacim.

Publicerat
Sedär snabba svar. Tack Joacim.

Blir lätt snabba svar när man sitter och kollar på Mora träsk med lilltjejen, då är man ju ute på forumet medans hon dansar runt :lol:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Haha känner igen det där :biggrin:

Publicerat

Woddisar känns helt klart som ett bra val i 8x57 :) Ska bara bestämma mig för vilken kulvikt jag ska börja med innan jag beställer :)

Har provat 2 olika Woodleigh kulor i 8x57, båda 220 grains, första va jag inte särskilt nöjd med vid jakt på älg och gris, mycket splitter och ojämn uppsvampning, tror beteckningen på den va SP SN. Den jag använder nu säljs till 325 win på staffans vapen med beteckningen PP SN, är helnöjd med den, kulorna jag hittat har varit perfekt uppsvampade och med hög restvikt.