Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Recept på narvsvärta

Featured Replies

Publicerat

Jag vet faktiskt inte om detta är medeltida eller inte men eftersom det är så enkelt så... För att tillverka egen narvsvärta:

Fyll en burk (till exempel en tom honungsburk, bara inte en i järn eller stål) med ren stålull. Lägg stålullen i en liten kastrull som du inte är rädd om. Fyll den burk du har använt med cidervinäger (annan vinäger fungerar nog också men detta recept använder cidervinäger) och häll den över stålullen i kastrullen. Värm vinägern till strax innan kokpunkten. Låt allt svalna och häll allting (inklusive stålullen) tillbaka i burken och låt stå i en vecka. Gör om processen och låt stå i cirka en vecka till. Den kan dock bli färdig tidigare. Man kan skippa hela värmningsprocessen men värmningen ska få det att oxidera fortare.

För att se om det är färdigt så dutta lite på en ej infettad, vegetabiliskt garvad läderbit så får du se om det fungerar. Ofta behövs minst två lager. Hur svart det blir varierar lite beroende på garvningen men ofta blir det lite mörkare efter att man smörjt in lädret. När man ser att det är färdigt silar man bort det mesta av ullen. Låt lite ligga kvar och oxidera och häll i lite vinäger efter det använts, så tar det inte slut så fort.

Det bästa med den här narvsvärtan är att eftersom den svarta färgen är ett resultat av en reaktion mellan garvsyran i lädret och vinägerlösningen blir man inte svart om fingrarna och färgen tvättas ganska lätt bort.

Receptet fick jag från: Old Timers’ Formulas-Leather Grease & Vinegar Black

iilg.org/lkb/articles/faq309.html

Publicerat
  • Författare

Ett intressant recept som jag inte ännu har prövat....

Publicerat

Kul med DIY tips på sådant här.

Sedan borde det väl gå att blanda lite sådant i oljan om man nu väljer att olja in lädret till skidan, alternativt så borde en blandning av bivax+olivolja+sot funka bra till lädret när skidan är klar.

Publicerat

Annars borde väl järnfilspån vara nästan bättre än stålull. Eller tänkte jag fel? Då kan man ju välja exakt vilken järn/stålkvalitet man vill ha.

Garvar man lädret själv borde det funka med järnfilspån direkt i garvningsbadet där skinnen skall ligga, om man nu vill ha det mörkt eller svart.

Publicerat

Blöt lägg en läder bit med lite metallspån i vattnet och du färgar lädret blå-svart. Tyvärr upptäckt av misstag.. :sad:

Publicerat
  • Författare

Annars borde väl järnfilspån vara nästan bättre än stålull. Eller tänkte jag fel? Då kan man ju välja exakt vilken järn/stålkvalitet man vill ha.

Garvar man lädret själv borde det funka med järnfilspån direkt i garvningsbadet där skinnen skall ligga, om man nu vill ha det mörkt eller svart.

Ja det borde ju fungera spån också! :)
Publicerat

Smutt, tackar!