Publicerat Juni 30, 200619 yr Har införskaffat en HVA 1640 graverad i cal 220 swift och funderar på kulor, Tyngre barnes X eller boundad för att hålla ihop i hastigheterna, men då sägs det att kalibern inte gillar tyngre kulor.. Nån bra billig varminter för kråka till räv, och en toppfågelkula... Vad KÖPA?? 53 eller 62gr TSX för rådjur tänkte jag, mne jag vet inte stigningen i pipan på bössan jag köpt än så jag tror att det lutar åt 53gr om det är 14stigning.. HOPPAS på 10... :- Vad gäller varminter så nåt i stil med sierra HP Varminter (om den nu håller ihop??) För toppfågel??? Nån som har ideer om kulor och testat laddningar?
Publicerat Juni 30, 200619 yr Vad gäller varminter så nåt i stil med sierra HP Varminter (om den nu håller ihop??) grejjen med varmint kulor är att dom är konstruerade att inte hålla ihop. Dom ska helst "explodera" i djuret, kråkan eller räven i detta fallet. kulor finns här:www.midwaysverige.com och här:www.vapex.se/webshop/index.php Här finns lite laddningar åt dig (scrolla ner på sidan) :http://www.reloadersnest.com/frontpage.asp?CaliberID=23 Mvh Fredde
Publicerat Juli 1, 200619 yr och vapen och skytte. http://www.vapenochskytte.se/ Kika även på www.nollkoll.tk
Publicerat Juli 1, 200619 yr Hmm nu är jag lite på lyset så jag är väl ursäktad . grejjen med varmint kulor är att dom är konstruerade att inte hålla ihop. Dom ska helst "explodera" i djuret, kråkan eller räven i detta fallet. Som jag uppfattar det så menar han håller ihop på tavlan... alt håller ihop pga fart och rotation. Har hört att vissa kulor kan rotera sönder.. Sen kan du ju testa sakos eller normas FMJ till toppfågel men du ska nog ut på hyfsat avstånd innan 220 swift kommer till sin rätt. Knappast en kaliber för matvilt.. // Pitepalt som är rund och god
Publicerat Juli 3, 200619 yr Författare Kanske inte en matkaliber, mest tänkt till skadedjur och rävvak och kanske nåt rådjur om man ha tur, sen blir det nog nån toppfågeljakt åxå men det är inte många meter skidor per år jag brukar ha. Det var mest för att bössan var så fin jag slog till. Inte skjutet ett enda skott med den. Sen e det ju lite kul med nån annorlunda kaliber... Funderade på barnes för att slippa värsta smällarna på köttet men det är väl bara sikta bakom bogen så går det nog bra. Bävrarna borde ju bli kvar på platsen?? Normas eller sako?? är väl på ett ut??
Publicerat Juli 12, 200619 yr Författare Har kollat bössan nu. 12" stigning. Så den borde skjuta bra med 62gr kulor. 40gr sierra hålspets får bli varminter... Är det nån som vet hur mycket högre tryck man får med Barnes TSX jämfört med en blykula i samma vikt?