Publicerat Oktober 21, 201213 yr Vad säger lagen, rekomendationerna om att släppa en jämthund på ca 100ha
Publicerat Oktober 21, 201213 yr Vet inte vad lagen säger men jakten lär inte bli så enkel , ett sådant område är nog bättre att gå igenom med hunden i band mot passkyttarna, eller dreva igenom. 100 ha är inte mkt att släppa en älghund på och turen ska vara med om man ska få lyssna på ståndskall inom den egna marken. Är det helt lugnt i skogen så visst har du en chans men jag tror du får mer bekymmer med hunden på andra marker än glädje av en sådan jakt.
Publicerat Oktober 21, 201213 yr 100ha och jämthund låter tveksamt... Släppa kan man ju alltid göra, men att lyckas att få fast stånd känns som en ren tillfällighet!
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Författare Tack för svaren grabbar det va precis det jag ville höra.Min personliga uppfattning är att på små marker ska älg skjutas när tillfälle ges
Publicerat Oktober 22, 201213 yr 1000ha och uppåt skulle jag vilja ha det till som sagt..hunden lär ju ställa djuren på hemma marken
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Författare HÅLLER MED kunde skjutit älgen igår när min basset drev rådjur men fick inte för älg ska skjutas för älghund och inget annat det va nog den chans vi fick den här säsongen.Det ska släppas älghund nästa lördag gissa vem som åker och tränar unghund i stället
Publicerat Oktober 22, 201213 yr 1000ha och uppåt skulle jag vilja ha det till som sagt..hunden lär ju ställa djuren på hemma marken Beror lite på.... Har du en hund som ställer i upptaget och ger fan i att förfölja så långt så är det möjligt med mindre marker. Jag vill påstå att hur hunden jobbar, är det avgörande. Arronderingen av marken har också betydelse. Är skiftet 100 m brett men 5 km långt är det heller knappast nått att släppa på. Men under ca 300 ha känns det nog rätt meningslöst att använda ställande hund oavsett hur hunden jobbar, under förutsättning att skiftet är ung lika brett som det är långt..
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Står det inte nånstans att om hunden huvudsakligen kommer att vara på annans mark får man inte släppa? En jämte med normalstort sök är ju knappt kvar på rätt mark under söket ens om man bara har 100ha. Skulle aldrig ens komma på tanken att släppa en jämte på den arealen, och definitivt inte en envis gråhund.
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Författare Tjena Mirva har hört något liknande sist dom släppte hunden fick den hämtas ca 3 mil bort kul jakt dag de va
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Tjena Mirva har hört något liknande sist dom släppte hunden fick den hämtas ca 3 mil bort kul jakt dag de va Låter som en hund för Mikki det
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Som det redan sagts, så säger lagen att man skall vara mest på rätt mark, och därifrån får man laglig storlek. Men här i området är många marker mellan 2-10 000 ha och då är det vanligt att dela upp det i såtar om 1000-2000 ha och släppa hundarna. Då brukar det gå i mest på "rätt" mark...