Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rolling block till jakt

Featured Replies

Publicerat

hur kommer det sig att man inte får jaga med en sån?

Publicerat

Gick bra för mig iaf...

DSC001622.JPG

Publicerat

Den är godkänd för jakt - finns till och med ett rättsfall från en kammarrätt på det. Bara du inte använder svartkrut, för det är inte tillåtet för jakt.

Publicerat

Gick bra för mig iaf...

DSC001622.JPG

Är det en Leupold EER-kikare du har på eller? jag jagade älg förut med en Ruger # 1 .45-70 förut. På den hade jag också hylshållare på kolven fast en vanlig Leupold 1-4x20.
Publicerat

Ja och nej.......

Polisen uppmärksammade att det plötsligt blev poppis att ta en rullblockare på licens, polisen vart en smula konfunderad och kontrollerade detta. Resultat vart att man misstänkte att folk samlade på jaktlicenserna (får man inte, samling är en sak, jakt en annan juridiskt sett). Förbundet kontaktades och började avstyrka ansökningar på dessa "som inte lämpliga jaktvapen".

Sedan har det mig veterligen lättats något efter en överklagan - men som sagt bara för röksvaga patroner (8x58RD).

Vad man kan lära sig av detta är att det enklare få en vapenlicens på jakt än samling eller målskytte, vill vi ha det så framöver ska vi akta oss för att tänja på gränserna. Så samla gärna, men gör det på samlingslicenser.

/T

Publicerat
Är det en Leupold EER-kikare du har på eller? jag jagade älg förut med en Ruger # 1 .45-70 förut. På den hade jag också hylshållare på kolven fast en vanlig Leupold 1-4x20.

Det är en Burris Scout 2,75x20.

F ö så hade jag en fråga publicerad i Vapentidningen där du Ola svarade angående att Polismyndigheten övervägde att avslå min licensansökan på detta vapen. Som synes gick det bra efter en kompletterande skrivelse.

Samlande var definitivt inte tanken med min rullblockare, då hade jag inte gått lös på den i svarv och fräs ;)

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Publicerat

Det är en Burris Scout 2,75x20.

F ö så hade jag en fråga publicerad i Vapentidningen där du Ola svarade angående att Polismyndigheten övervägde att avslå min licensansökan på detta vapen. Som synes gick det bra efter en kompletterande skrivelse.

Samlande var definitivt inte tanken med min rullblockare, då hade jag inte gått lös på den i svarv och fräs ;)

Med tanke på att det är samma sak som en Ruger No1 så har jag lika svårt att se logiken med att avslå en 8x58RD som att godkänna en 12,7:a..... Men det var just det att det bidde en faslig massa svartkrutare i ansökningsflödet som slog stopp i maskin vad jag förstår det som. Du kan ju inte med vett och sans ha en svartkrutare på jaktlicens om du ska jaga med den, eller hur?

/T

Publicerat

Du kan ju inte med vett och sans ha en svartkrutare på jaktlicens om du ska jaga med den, eller hur?

/T

Nu är jag inte riktigt med...

Publicerat
  • Författare

vart stälde sig förbundet i frågan då olika meningar nu ? varför frågar polisen förbundet?

och en fråga till varför går det inte att jag med svartkrut för dödar dom inte lika bra eller?

Publicerat

Nu är jag inte riktigt med...

Vi får inte jaga med svartkrut - alltså kan du inte jaga med det vapen du söker licens för jakt på. Då faller hela orsaken till ansökan eller hur?

vart stälde sig förbundet i frågan då olika meningar nu ? varför frågar polisen förbundet?

I sak tror jag inte att förbundet bytt åsikt. Och SJF är remissinstans kring frågor som rör jaktvapen. Och läs "remissinstans", inte "beslutande". Många gnäller på SJF för att man inte får som man vill i vapenfrågor - men det är nu inte SJF som bestämmer.

och en fråga till varför går det inte att jag med svartkrut för dödar dom inte lika bra eller?

Farten blir lägre, därav att svartkrutsvapen ofta har betydligt grövre kaliber.

/T

Publicerat
  • Författare

man jaga ju i en massa jävla år med svartkrut funka 300 år men funkar inte idag skumt fins det nya svartkruts vapen med högre fart då?

Publicerat

man jaga ju i en massa jävla år med svartkrut funka 300 år men funkar inte idag skumt fins det nya svartkruts vapen med högre fart då?

Visst i kalibrar som i dag anses tossigt obsoleta.... Men visst en 500BPE funkade då på korta håll, och funkar i dag med på korta håll. Men nu är regelverket som det är - ingen och med det menar jag absolut ingen i systemet vill ha licensfria pjäser tillåtna för jakt. För det är där man är rädd att hamna. Så svartkrut lär förbli no no..... Det funkade då för man hade inget annat - och fick jaga elefant med kaliber 4. När det röksvaga krutet kom blev svartkrutet helt utspelat på några år - liksom rullblockarna.

Och det är gastrycket som förblir lågt med svartkrut hur man än gör, och det hjälper föga att köpa ett nytt vapen. Det kvittar hur mycket krut du tar - trycket stiger inte över en viss tämligen låg nivå utan när trycket stiger minskar brinnhastigheten.....

/T

Publicerat
  • Författare

är alla svartkruts vapen licensfria?

Publicerat

Visst i kalibrar som i dag anses tjusigt obsoleta.... Men visst en 500BPE funkade då på korta håll, och funkar i dag med på korta håll. Men nu är regelverket som det är - ingen och med det menar jag absolut ingen i systemet vill ha licensfria pjäser tillåtna för jakt. För det är där man är rädd att hamna. Så svartkrut lär förbli no no..... Det funkade då för man hade inget annat - och fick jaga elefant med kaliber 4. När det röksvaga krutet kom blev svartkrutet helt utspelat på några år - liksom rullblockarna.

Och det är gastrycket som förblir lågt med svartkrut hur man än gör, och det hjälper föga att köpa ett nytt vapen. Det kvittar hur mycket krut du tar - trycket stiger inte över en viss tämligen låg nivå utan när trycket stiger minskar brinnhastigheten.....

/T

Så med dit sätt att se på det så ska jag inte ha licens till jakt på min drilling ????? :wacko:

Då den är avsed för svartkrut

Mvh Anders

Publicerat

Vi får inte jaga med svartkrut - alltså kan du inte jaga med det vapen du söker licens för jakt på. Då faller hela orsaken till ansökan eller hur?

/T

Det var formuleringen "Du kan ju inte med vett och sans ha en svartkrutare på jaktlicens om du ska jaga med den..." jag fann lite underlig bara. Typ, "nähä, vilken sorts licens ska jag då ha om jag ska jaga med den?"

Tack för förtydligandet.

F ö, nu har jag med flera svarat i SJF-arean där det inte är tillåtet, sorry för det...om man går in här via trådmenyn så ser man ju tydligt i rödmarkerad text att det inte är ok, men om man som jag ibland har för bråttom och hoppar in direkt i tråden via "Senaste inlägg"-kolumnen till höger så glöms det lätt bort då ingen röd text förmanar en. Sedan raderas vissa obehöriga inlägg medan andra är kvar. Att jobba med konsekvens som ledord kanske kan vara bra på alla plan i en organisation, vad vet jag? Petitess och icke-fråga? Tja, vet inte vilken sida jag vaknade på i morse... :dry:

Publicerat

Det är korrekt att SJF förut inte ansåg dessa som lämpliga för jakt. Sedan domstolen (en kammarrätt) slagit fast att så är fallet så följer vi dock naturligtvis vad de sagt gäller. Polisen frågar oss ibland om lämpliga vapen eftersom de inte alltid har kompetensen - handläggarna är sällan jägare eller skyttar och kan lite om vapen och ammunition. Undantag finns med generellt sett så är det nog så och därför söker de vårt stöd. När det gäller svartkrut som sådant är det så att Naturvårdsverket inte tillåter att man använder svartkrut för jakt. Det var före min tid men jag misstänker att det har att göra med problemen med krutförvaringen, samt att prestandan är sämre. Å andra sidan har vi ju fastställda klassgränser. Nu är det dock som det är och vi jobbar inte för att tillåta svartkrut.

Publicerat

Ja och nej.......

Polisen uppmärksammade att det plötsligt blev poppis att ta en rullblockare på licens, polisen vart en smula konfunderad och kontrollerade detta. Resultat vart att man misstänkte att folk samlade på jaktlicenserna (får man inte, samling är en sak, jakt en annan juridiskt sett). Förbundet kontaktades och började avstyrka ansökningar på dessa "som inte lämpliga jaktvapen".

Sedan har det mig veterligen lättats något efter en överklagan - men som sagt bara för röksvaga patroner (8x58RD).

Vad man kan lära sig av detta är att det enklare få en vapenlicens på jakt än samling eller målskytte, vill vi ha det så framöver ska vi akta oss för att tänja på gränserna. Så samla gärna, men gör det på samlingslicenser.

/T

Detta är nog en korrekt analys med en tankvärd slutsats!
Publicerat

är alla svartkruts vapen licensfria?

Nix bara icke patronladdade tillverkade före 1890.
Publicerat

Vi tar lite paus här - har ni fler frågor om svartkrut och annat så ställ dem till oss på SJF så svarar vi här. Vill ni föra en egen dialog så ta det i en annan tråd i annan area. Fortsätt dock gärna att fråga om gamla trevliga vapen så ska vi försöka svara efter bästa förmåga. Vi här är hyfsat väl representerade i vapen och kaliberträskets djungler...

Publicerat

Så med dit sätt att se på det så ska jag inte ha licens till jakt på min drilling ????? :wacko:

Då den är avsed för svartkrut

Mvh Anders

App, app, app.....

INTE "mitt" sätt att se på saken om jag får be....... Jag är inte förbunden, RPS och NVV personifierade på något vis inte ens i fantasin.

Sedan finns det en del kalibrar som ligger på den världsberömda gränsen dvs som parallellt existerade som svartkrutskalibrar för att senare bli konverterade till röksvagt - paradexemplet är väl 9,3x72R som finns i tre standarder: röksvagt med mantlad kula, svartkrut med mantlad kula och svartkrut med blykula. Vad din drilling vet du, men kalibern 9,3x72R klassas på NVVs lista som klass 2 eftersom den finns som röksvag paron med mantlad kula. En annan är 303British som även den började sina dagar som svartkrutspatron.

Så rena svartkrutskalibrar som inte kan laddas om med röksvagt ska man enligt gällande lagstiftning inte få jaktlicens på, för man år ju inte jaga med dem.

Jag hoppas verkligen att ingen ger sig på att ladda om de gamla rullblockarna i 12,7 med röksvagt för det håller vare sig de eller hylsorna för......

/T

Publicerat

Nix bara icke patronladdade tillverkade före 1890.

Njae - det där är väl egentligen inte så......

Alla vapen avsedda för gastäta patroner är licenspliktiga - typ stifttändare från 1860. Eller för den delen en rullblockare från 1867. Men enligt en gängse definitionen av gastätt så är det fel - då ska stiftantändare vara licensfria, för den som provat en stiftantändare vet att den fan inte är gastätare än min röv...... Allt centralantänt eller kantantänt är däremot licenspliktigt, oavsett när de är gjorda eller antagna.

Alla vapen med modellår innan 1890 räknas inte in i förvaringspoängen, men kan vara licenspliktiga enligt ovan.

Alla mynningsladdare man kan anta är gjorda före 1890 är licensfria.

Men jag vet att polisen tittar surt på bla svartkrutsrevolvrarna med slaglås. De är om de är gjorda före 1890 licensfria vilket krasst sett kan innebära att den som inte kan ges en pistollicens kan skjuta i förbundsdriven verksamhet (svarkrut) och då erhålla vapenutbildning i hanteringen av en revolver. Detta vill polisen inte se - kan man inte anförtros en vapenlicens ska man inte få hantera något vapen enligt polisen.

/T

Publicerat

Definitionen av icke tillståndspliktiga vapen är mycket riktigt "skjutvapen tillverkade före år 1890 och som inte är avsedda för gastäta enhetspatroner". Vad detta är sedan är en annan fråga. Patronladdat ingår dock definitivt inte där. Som sagt tidigare så för ni andra diskussioner er emellan i andra trådar och vill ni fråga oss mera så går det här. Nu låser jag tråden så detta respekteras.

Publicerat

låst!

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.