Hoppa till innehåll

Uthållig Drever Tips


Tjörnbon

Recommended Posts

Detta har med all säkert skrivits om tidigare men jag är tacksam om ni har tips till mig här ändå!

Mor och Far har fått tag i en ny Drever där vi påbörjat injagningen i helgen som gått!

Jag är rädd att han kommer bli en långdrivare av rang vilket inte är så uppskattat eftersom markerna på flera ställen är stora nog att släppa hund på men inte så mycket mer.

Hur kan man motverka sådant vid injagningen?

Jag kan inte så vansinnigt mycket om detta själv eftersom jag är en utpräglad smygjägare i grund och botten men jag får en känsla av att man borde kunna mildra långdrivandet med att komma till snabba avslut där man kopplar och sedan släpper på nytt i en ny spårlöpa eller på en ny mark till att börja med, har jag helt fel eller finns det någon sanning i det??

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

God allmänlydnad med gott ledsrskap och jycken tränad på inkallning så att man kan göra som du tänkt, korta drev med nytt släpp genast.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätt kass inkallning dessvärre (usel än så länge)

Vad är ett gott tips för att få till inkallningen kanske vi ska börja med då :happy:

Han har en del kvar att lära den där byrackan :dry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Börja inte med att släppa hunden för än lydnad och kontakt är på plats, träna viltspår och liknande. Vet att det är frestande att släppa men man ska förhoppningsvis ha sin jycke många år och då kanske det kan vara värt att strunta i att släppa ett tag eller denna säsong och träna lydnad och kontakt istället. Tråkigt? Kan vara så men man har igen det med råge!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Börja inte med att släppa hunden för än lydnad och kontakt är på plats, träna viltspår och liknande. Vet att det är frestande att släppa men man ska förhoppningsvis ha sin jycke många år och då kanske det kan vara värt att strunta i att släppa ett tag eller denna säsong och träna lydnad och kontakt istället. Tråkigt? Kan vara så men man har igen det med råge!

Lite så känner jag med , det är dock inte min hund så jag kan bara försöka hjälpa till och minska trubblet.

Kanske läge att påpeka detta så man slipper grilla hela dagen medan man väntar in hunden :dry::happy:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är jycken ?

Väldigt enkel och fungerande inkallningträning börjas redan vid 8v när den skall äta, blås i pipan eller vad du nu skall använda samtidigt som du ger den mat. Snart kommer den som en raket.

Nu förmodar jag att hunden är äldre så men bättre sent än aldrig :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite osäker på exakt ålder men tippar på att han är lite drygt 7 månader.

Drabbad av lite lätt adhd så är han så olik föräldrarnas tidigare hundar att mycket av disciplinen har gått förlorad redan vid valpåldern.

Jag kan och vill inte röra för mycket i deras uppfostran av jycken för det blir lätt för många kockar, även om de behöver lite hjälp, de har ju misslyckats med minst en uppfostran tidigare :biggrin: men jag klarar mig ändå :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bodde granne med en som bara haft 8timmars hundar (drever o dreverblandningar) tack vare noll lydnad och kontakt, hundgårdshundar.

När det var dax för hans tredje hund så gjorde jag mig omaket att gå koppelpromenader med även hans jycke och såg till att alltid ha godis med mig och försökte vara den där roliga gubben för hunn.

Kan säga att vi hade bättre kontakt i skogen än husse.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bodde granne med en som bara haft 8timmars hundar (drever o dreverblandningar) tack vare noll lydnad och kontakt, hundgårdshundar.

När det var dax för hans tredje hund så gjorde jag mig omaket att gå koppelpromenader med även hans jycke och såg till att alltid ha godis med mig och försökte vara den där roliga gubben för hunn.

Kan säga att vi hade bättre kontakt i skogen än husse.

Kan ju vara en väg att gå förstås :smile:

Kanske ska tillägga att han inte är en hundgårdshund utan Mattes kelgris och lätt bortskämd därvidlag :dry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...