Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träna hund på björn?

Featured Replies

Publicerat

Vilka datum gäller för att träna hunden på björn?

Tex björnjakten är tillåten tom 15 oktober I Jämtland(om det inte blir avlyst tidigare) Får man ändå släppa på björn för att träna? Får man träna hunden på björn tom 15 oktober även om jakten är avlyst tidigare?

Om jag har en älghund som skäller björn om den träffar på en björn. Får man släppa den på älg efter avlyst björnjakt, eller blir man åtalad om hunden skäller björn?

Publicerat

Jfr denna tråd. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/39804-hund-pa-lo-i-laen-utan-lojakt/#entry650400 Samma principer gäller för björn. Tiden är dock väsentligen annorlunda. Här gäller 21 augusti - 30 september eller den senare tidpunkt jakten ska vara avslutad. När lst avlyst jakten då får man inte träna längre. Då kan man få problem om hunden skäller björn när man är ute och jagar älg.

Publicerat

Jag lägger in en länk om min fråga http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/40094-bjoernhunds-traening/#entry655060

Reglerna borde inte va skriven i sten och borde anpassas efter verkligheten.. Framförallt med den nya lagen förberedelse till grovt jaktbrott.... Det kan ju få ordentliga följder om någon jakt tränar sin hund....

Publicerat

En följdfråga: Även om jag inte har någon björnhund får man testa hunden vid Orsa el. Junsele björnpark om inte björnen är i ide?

Publicerat

Inom hägn gäller samma bestämmelser för hundträning, om de inte har särskilt tillstånd. Kolla med aktuellt hägn. Detta har i vart fall tidigare varit ett problem med vissa vildsvinshägn för hundtester, man har "glömt" söka tillstånd för detta...

• 3 months later...
Publicerat

Ola;

Jag får lite olika bilder beroende på i vilken tråd jag hittar ditt svar. Kan du förtydliga. När det gäller björn. Är det då utsatt datum som gäller för slut på jaktträningen. Eller är det när kvoten är fylld? Eller föreligger det tveksamhet i tolkningen? Jag hittar inget stöd för att det skulle vara kvoten som gäller. Men har fått det vidtalat av "vanligtvis välunderrättad källa"...

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej!

Den tid som är fast är den som angivits i förordningen dvs 21 aug i sista september - då får man alltid träna hund oavsett avlysning. Om slutet på jakttiden i beslutet angivits till nån gång i oktober så är den "flexibel" -  i oktober gäller avlysningen som jag ser det spontant.

Mvh

Ola

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.