Publicerat Oktober 22, 201213 yr Jag undrar vad man ska tänka på när man skjuter över hund. Häromdagen var jag ute och jagade och min polare sköt över hunden som sprang en bit efter en tjäder. Det gick snabbt men jag tror att han sköt ganska långt över. Jag vet inte riktigt om man överhuvudtaget skall skjuta över en hund som befinner sig en tio meter från skjuten och mellan skytten och fågeln. Tacksam för svar då jag snart ska ut och jaga nästa helg.
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Jag undrar vad man ska tänka på när man skjuter över hund. Häromdagen var jag ute och jagade och min polare sköt över hunden som sprang en bit efter en tjäder. Det gick snabbt men jag tror att han sköt ganska långt över. Jag vet inte riktigt om man överhuvudtaget skall skjuta över en hund som befinner sig en tio meter från skjuten och mellan skytten och fågeln. Tacksam för svar då jag snart ska ut och jaga nästa helg. Jag skulle INTE uppskatta om någon sköt för mina hundar vid eftergång! Dels av säkerhetsaspekt, dels för att inte belöna beteendet.
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Författare Problemet som uppfödaren påpekade är att jag utsatt hunden för fågel i situationer jag inte haft uppsikt över hunden. Tex så var det en väldigt snårig skogsdunge som jag lät honom driva upp fågeln. Jag hade ingen riktig koll på vad han hade för sig därinne. Jag åkte tillbaks till Amir (Långtora) och vi utsatte honom för fågel under kontrollerade former och lugnade honom och berömde honom när han stod. Jag har jagat skogsfågel tre gånger. Första två gångerna lätt jag honom springa ur mitt synfält. Sista gången gav jag mig fan på att alltid se honom och kallade in honom så fort han sprang bortom synhåll. Det var då han stod för en tjäder och min polare sköt (som vi pratade om i en annan tråd). Han stod en gång till - han reste på kommando med beröm och omdelbart fick han stannakommando och stannade. Eftersom det var skog och jag fokuserade på hunden hörde jag fågeln men såg inte den när den lyfte. Det viktigaste var alltså att han skötte sig bra under de svåra förhållanden som skogsjakt i regn innebär.
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Skogsjakt betyder ofta trånga utrymme och omedelbart stanna kommando. Ibland/ofta får man helt enkelt låta fågeln flyga sin kos då hunden är imellan. Skjuter ALDRIG "över" hunden!! Åtm inte medvetet. Många som sällan jagar skog går fram och är alldeles för långt bakom hunden vid avancen. Detta gör ofta att hunden hamnar precis imellan fågel o skytt. Själv går jag nästan alltid förbi hunden så att avancen avstannar inom rimligare avstånd. Självklart funkar inte de på löpande tjäder men jag uppfattade inte denna situation som sådan. Men frågan om säkert skytte = Aldrig skott med hund imellan vilt o skytt!!
Publicerat November 27, 201213 yr Det uppstår många situationer där man får hålla inne med skott, pga säkerheten. Jag är livrädd att råka skjuta hunden, särskilt nu när vi struntar i "stopp" och helt enkelt skjuter på stöt. Alltför många gånger har jag varit med om att få ducka då medföljande skytt viftat med bössan oroväckande nära i snabba skottlägen. Jag avskyr dålig vapensäkerhet, överhuvudtaget. En bekant till mig har råkat sätta några hagel i nacken på sin pointer en gång. Hunden fixade haglet bra, det kapslades in och blev en "bula" bara. Men hunden blev tyvärr skottberörd med inslag av svår rädsla efteråt.
Publicerat November 28, 201213 yr Undvik att skjuta på stöt,har du nån med dig som inte kan hålla igen pekfingret,BYT UT DEN "jägaren"!
Publicerat November 28, 201213 yr Ett annat säkrare sätt är att köra med amerikansk/kontinentalresning.
Publicerat November 28, 201213 yr Kolla in ca 4minuter så ser du bra vad jag menar, amrisar och flera länder har inte samma krav på avancen som vi har utan de sparkar upp fågeln självt många ggr. Har kollat en massa fasanjakter ifrån USA och jag tror aldrig jag hört ett resningskommando utan de går upp fågeln, antingen själva eller tillsammans med jycken. Känns som ett säkrare sätt då man slipper ha en hund som börjar resa ett antal meter framför en, eftergångar kan det bli ändå men då ligger man iallafall "före" lite mer än vanligt. Om jag inte kommer ihåg helt galet, rätta mig gärna om jag har fel, så måste man på VM deklarera om man ska använda kontinental eller nordisk resning.
Publicerat November 28, 201213 yr OK. intressant att veta,men det är nog allt för jag förerdrar en hund som reser på kommando å sätter, ligger eller åtminstone stannar när fåglen går,haft såna som inte gjort det å det vill jag helst slippa å dessutom skallat,då blir man bara så less så....Då tycker jag det är bättre att satsa på en stötande.