Publicerat Oktober 22, 201213 yr Hej! Har äran av att ha en 3,5 månader gammal jaktspringer (första jakthunden) med grymt mycket motor (verkar ovanligt, not) i huset! Jag har läst och sett allt av Christofferson, Landin och David Lisett, så nu återstår bara den enkla delen med att lära hunden allt Inkallningen funkar bra och stadgan är imponerande. Jag går en hel del med valpen, mest stigar och promenadvägar och fram tills nu har hon sprungit sick-sackandes framför mig på 5-10 meter Den sista veckan har hon dock ökat avståndet lite väl mycket (även om jag byter riktning och gömmer mig hela tiden). Hur gör ni? Hun verkar ju mycket mer harmonisk när hon får springa av sig ordentligt ca 1,5 timme om dagen. Jag vill inte slita ut inkallningen för att hålla henne nära, inte heller grundlägga ett för stort sök, som blir jobbigt att träna bort senare? Hon håller sig såklart närmare om jag går genom tät skog eller annan jobbig terräng, men det frestar inte speciellt kl 6 på morgonen. Tips? Eller överdriver jag bara?
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Bengt Rödseth har skrivit en bok som jag tror du skulle ha stor nytta av. Normalt sett så styr man söket mha en acme pipa, olika signaler för vänd, stopp och och inkallning. Finns ju endel kurser att gå och som ny Spanielägare tycker jag nog man bör gå en sådan om man vill lyckas få hunden att söka tillräckligt trångt och framförallt stoppa vid stöt. Var i landet bor du?
Publicerat Juni 23, 201312 yr Hej! har också spaniel, med lite problem just vid stöt! bor i göteborg... freddan78 -vet du var sådana kurser hålls och vem som håller i dem??