Publicerat Oktober 23, 201213 yr Sitter och kollar lite på ny studsare men det ska jag köpa till vintern/våren så det är ingen brådska. Är sugen på en tikka t3 men sen är jag lite osäker på vilken jag ska välja. Är mest sugen på en tikka t3 hunter men träkolv. Syntetstock skulle också kunna gå. Är det någon som har en hunter? Ska ha den till bockjakt och älgjakt.
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Det bästa är nog att du tar dig till en välsorterad butik och känner och klämmer. Överlag tycker jag att du gjort ett bra val hittills. Jag är ju iof kraftigt partiskt i ärendet... Men T3 är trots allt kända för att skjuta mycket bra, med fint tryck och slutstycksgång. Du kommer säkert få råd om att titta på en äldre Tikka-modell, men jag tycker T3:orna är otroligt mer "lättskjutna" jmf med äldre de modellerna. Så skit dessa råd... Själv har jag nu en T3 laminat, som kanske kan ses som det göttaste från både trä- och syntetstocken. Tidigare hade jag en syntetstock som många ogillar pga "plastigheten". Jag fyllde kolven med gullfiber och satte dit halktejp på greppytorna vilket gjorde susen för känslan. Sen har du också valet blånerat/rostfritt, med eller utan öppna rm, samt Battue-modellerna med deras trevliga snabba öppna rm. Summa summarum detta är en fråga för tycke och smak. Och det kan du bara själv avgöra. Hursom blir det rätt.. mvh/Må
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Författare Tack för tipsen! Blir att åka och känna på några. Har en tikka m65 nu så någon äldre blir det inte. Fina bössor förresten:) Sen är det ju det här med kaliber. Den bössa som jag ska byta ut är en 30-06. Lite sugen på en 308. Finns det för nackdelar med bytet från 30-06 till 308?
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Tja! Det finns spalt-km skrivet om detta. Respektive kaliber har sina förtjänster. Jag trivs med min 308:a, om jag säger så... Är med i halvmåneklubben pga en 30-06:a.... /Må
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Författare Just det. Blir nog att jaga gris med den också när de kommer upp:) men en 308 är vell fin till gris också?
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Just det. Blir nog att jaga gris med den också när de kommer upp:) men en 308 är vell fin till gris också? Grisen på bilden föll pladask för en 308 win 150 gr Ballistic Tip (Norma fabriks). Så det går nog bra.. /Må
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Jag har både en M65 och en T3 i 308w.Till T3an har jag både en Hunter stock och en Lite stock. Hunter stocken är ju förståss trevligare men Lite stocken är oöm inte alls så mjuk som en del påstår. T3:an är lite smidigare att skjuta med men i övrigt vinner M65 på allt. Bättre blånering, kryssmagasin, allt är stål ingen plast. På min T3a har styrhylsa spruckit och magsinet börjar nötas lite i framkant. Underbeslaget gör ingen glad.
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Författare Okej. Ja m65an är väldigt fin men den är i kaliber 6,5. Skulle vilja ha en lite grövre till älg/gris. Var också inne på en sako. Men de är lite dyrare. Tänktd dra sträcket vid 12000 typ
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Författare Ja en bolt har jag också funderat på. Har alltid gillat tikka men bolten kanske är ett bra köp?
Publicerat Oktober 28, 201213 yr Ja en bolt har jag också funderat på. Har alltid gillat tikka men bolten kanske är ett bra köp? hr inte läst någonstans att någon inte gillar a-bolten iaf
Publicerat Oktober 28, 201213 yr Författare Och vad är det för skillnad på en a-bolt och en x-bolt? Någon större skillnad? Såg att på x-bolten satt säkringen på kolvhalsen. Riktigt gött. Är de samma på a-bolten?
Publicerat Oktober 28, 201213 yr Och vad är det för skillnad på en a-bolt och en x-bolt? Någon större skillnad? Såg att på x-bolten satt säkringen på kolvhalsen. Riktigt gött. Är de samma på a-bolten? vet inte hur a-bolten är men på x kan du plundra bössan i säkrat läge! Jag ör jätte nöjd med min x-bolt SS.
Publicerat Oktober 28, 201213 yr Författare Okej. Tack för tipsen. Får åka och kolla på några olika märken och modeller:)
Publicerat Oktober 29, 201213 yr Hejsan. Är helnöjd med min Tikka T3 Hunter 308:a Bra bössa till vettigt pris