Publicerat Oktober 23, 201213 yr Vet att det finns massor med tidigare trådar om kulval. Men min "nya" 308w har ganska kort pipa, ca 50 cm, och jag antar att det borde påverka kulvalet. Det som jagas är i huvudsak älg men även vildsvin kan förekomma. Tips på lämplig kula för handladning till kortpipig bössa mottages.
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Det är inte längden på pipan som avgör vilka kulvikter som fungerar utan vilken räffel stigning du har i pipan t.ex 1/10, 1/12 osv. Prova du både 165 grains och 180 grains. Nosler Accubond, Swift Scirocco, Swift A-frame och Hornady Interbond om du vill ha bondade kulor. Dessa borde fungera utmärkt till de vilt du tänkt jaga. Finns ju massor man kan välja på men nu nämnde jag bara dem som skjuter riktigt bra i farsans Mauser M03 med 54cm pipa. Vet dock inte vilken räffelstigning han har på pipan.
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Jag har en Tikka T3 Battue Lite i 308, 50 cm pipa med 1/11 om jag inte minns fel. Den skjuter bra med allt jag provat, men bäst funkar Lapua Mega 185 grs, sköt en tjur förra veckan, två smällar precis bakom bogbenet, två fina svampade kulor i skinnet på utgångssidan, avstånd ca 90 m fristående, flyktsträcka ca 50 m.
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Författare Efter lite googlande så hitta jag 1/12. Hur stor skillnad gör det jämfört med Mr Marlins 1/11?
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Tror faktiskt farsan också har 1/12 nu när jag tänker efter så det skall inte vara några större problem med kulvikter upp till 185grs. Beror ju lite på hur de fungerar i just din bössa också. Ta som exempel att min bössa skjuter jättebra med Swift Scirocco medans din inte alls skjuter bra med dem, då är det bara att testa någon annan kula istället. Vad har du för pang föresten?
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Den korta pipan påverkar väl snarare krutvalet. Är det väldigt viktigt med minimal mynningsflamma t.ex. så välj ett så snabbt krut som möjligt. Om Norma exempelvis listar 201, 202 och 203-B för en viss kula så välj 201.
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Författare Allright, lite snabbare krut och och inte allt för tunga kulor är de slutsatser jag kan dra. Alltid lär man sig något nytt. Då börjar jag få koll på vart jag börjar. Har mer eller mindre ärvt en Winchester modell 88. En kul bössa som inte väger så mycket och är lättburen i skogen.
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Räkna med att du förlorar ca 2-3m/s i hastighet för varje centimeter kortare pipa än ungefär 60cm. När pipan börjar bli en decimeter kortare eller så, så börjar farten bli ganska lidande. Min rekomendation i kulväg är 150grs TSX/TTSX laddad med ett hyffsat snabbt krut så du inte får onödigt stor mynningsflamma. //Peter