Publicerat Oktober 23, 201213 yr Behöver lite tips om vad ja borde/borde inte göra. Valpen blir nu 7mån i början på nov. Har varit ute mkt i skog o mark. Hon har träffat bra med dö älg som hon gärna "gnager" på. Jag kan väl inte kalla att hon söker när vi är ute men visst, ibland ligg hon mellan 3-500 m och ibland lämnar hon inte mina fötter. Nu dom 2 senaste gångerna har jag börjat gå lite mer "seriöst", Första gången av dessa 2 så släppte ja hon i spåret efter en döälg som jag sköt för en annan hund. Hon tog först bakspåret på älgen ca 1 km innan hon kom tillbaka och hittade älgen. Helt ok enligt mig. och idag så var jag ute bara för att hon skulle få "springa" av sig i skogen. Hon sökte igentligen ingenting, så jag började röra mig sakta framåt. Helt plötsligt far hunn iväg ett par hundra meter och vänder sedan. Jag ser då i snön att hon tagit efter ko med kalv(detta var gamla spår i snö), så jag berömde och började följa detta spår i hopp om att hon tar efter igen. Jodå de gjorde hon, hon for fram och åter ca 2-400 meters vändor. och tillslut vet ja inte om va var riktigt nära för hon for jädrar långväga efter detta spår. Runt myren, över berget, nerför berget osv. Hon var igentligen bara ca 900m ifrån mig men hon for som i en lång båge som totalt efter dagen vart 7km. Hon hitta dock inte älgen men fick ändå mkt beröm för sin insats. Så frågan är väl nu igentligen: Ska ja tordas släppa på älg?, ev ko me kalv?. För hon har intresset och ju mer jag är ute så desto större är ju risken att en dag så är älgen där. Ja vet risken, men ja kan ju inte hålla hon inomhus heller resten av hösten. Släppa i älgtomma marker?, nja, de spela ingen roll hur mkt jag kollar av marken. Nog fan kan en gamm sur älg stå och trycka där inne i såten ändå. Någon som varit me dom detta och kan ge lite tips om hur ni gjorde?
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Hänger mycket på hur hon är i psyket! Är hon våghalsig och på, då är risken stor att hon får en smäll av älgen.(Död, skadad eller älgrädd för resten av sitt liv) Hon är för ung för att ha motoriken för att kunna parera utfall från älgen om hon går nära inpå. Är hon lugn och lite försiktig så du kan misstänka att hon inte går närmare än ca 15-20 m från älgen vid ett ev stånd/upptag..... Ja varför inte!?
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Författare Ja altså hon har viss försiktighet mot älgarna hon träffat hittils, döda altså. Svårt som fan detta. Men sen vet man ju aldrig, lever älgen så kanske hon bli djävulst taggad och på. Men själv så tvivlar ja stort på att hon ger sig på en levande älg, men som sagt, finns ju inget som säger att älgen inte ger sig på henne.
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Författare Hänger mycket på hur hon är i psyket! Är hon våghalsig och på, då är risken stor att hon får en smäll av älgen.(Död, skadad eller älgrädd för resten av sitt liv) Hon är för ung för att ha motoriken för att kunna parera utfall från älgen om hon går nära inpå. Är hon lugn och lite försiktig så du kan misstänka att hon inte går närmare än ca 15-20 m från älgen vid ett ev stånd/upptag..... Ja varför inte!? Ja altså hon har viss försiktighet mot älgarna hon träffat hittils, döda altså. Svårt som fan detta. Men sen vet man ju aldrig, lever älgen så kanske hon bli djävulst taggad och på. Men själv så tvivlar ja stort på att hon ger sig på en levande älg, men som sagt, finns ju inget som säger att älgen inte ger sig på henne.
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Ja altså hon har viss försiktighet mot älgarna hon träffat hittils, döda altså. Svårt som fan detta. Men sen vet man ju aldrig, lever älgen så kanske hon bli djävulst taggad och på. Men själv så tvivlar ja stort på att hon ger sig på en levande älg, men som sagt, finns ju inget som säger att älgen inte ger sig på henne. Ofta, inte alltid. Så är unghundar inte kompetenta nog att jobba fast en älg. Utan dom kan söka och hitta tom hinna skälla "upptag" men törs/hinner inte in och jobba. Men vissa heta unghundar kan rusa på älgen och i princip försöka bita den i benen eller halsen i ungdomligt oförstånd. Eftersom motoriken men även psyket(förståndet att ha respekt för något stort och farligt) inte är utvecklat förrens kanske runt 15-18 månader så är det lätt hänt att älgen får på en känga. Har hört om hundar som blivit ännu hetare efter att fått stryk av en älg, men de flesta skadas eller blir rädda för älgen. Några förolyckas också. Samtidigt så måste även unga hundar få skogsvana. Jakthund blir dom inte i hundgården! Men det är en avvägning, börjar hunden att aktivt söka älg och kanske till och med försöker ställa samtidigt som dom är lite "på". Ja då kanske det är bättre att fortsätta träningen i lina och på dressyrkurser tills hunden mognat. Men agerar hunden lugn och tryggt och du kan se att den har respekt för älgen och inte ligger på lika nära som en vuxen hund, ja då är det bara att knalla på och gå!
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Författare Jo de sant, men man vet ju aldrig förrän dom träffar en levande älg. Ev att man kanske släpp Me en erfaren hund men de är ja inte heller så sugen på då ja vill att hon ska kunna lära sig själv.
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Gå med hunden hittar hon älg så gör hon det vilket hon kommer stöta på förr eller senare. bara å prova å se. risken är nog lika stor att dom kan bli skrämd även vid 1 års ålder om man väljer å vänta. tror inte på att du skall släppa med erfaren hund. jagar för fullt med min jämte som är 8 månader. har försökt gå på "älgtomma marker" men de spelar som ingen roll för han verka vilja hitta åt dom ändå.
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Författare Gå med hunden hittar hon älg så gör hon det vilket hon kommer stöta på förr eller senare. bara å prova å se. risken är nog lika stor att dom kan bli skrämd även vid 1 års ålder om man väljer å vänta. tror inte på att du skall släppa med erfaren hund. jagar för fullt med min jämte som är 8 månader. har försökt gå på "älgtomma marker" men de spelar som ingen roll för han verka vilja hitta åt dom ändå. Ja de är väl så ungefär jag tänker också. För hunn måst ju få vara ute iaf. Gå med band vill ja inte heller, vill att hon ska hitt själv samt gå mer på vind.
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Bara du är medveten om riskerna! En påig hund, kanske risken att den blir förstörd 40-50% Lugn och försiktig så är risken mindre, kanske bara 10-20% men den finns där. Men det är alltid endel risker inblandade de första gångerna en hund är inne och skäller på stora stygga älgen.
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Författare Bara du är medveten om riskerna! En påig hund, kanske risken att den blir förstörd 40-50% Lugn och försiktig så är risken mindre, kanske bara 10-20% men den finns där. Men det är alltid endel risker inblandade de första gångerna en hund är inne och skäller på stora stygga älgen. Bara du är medveten om riskerna! En påig hund, kanske risken att den blir förstörd 40-50% Lugn och försiktig så är risken mindre, kanske bara 10-20% men den finns där. Men det är alltid endel risker inblandade de första gångerna en hund är inne och skäller på stora stygga älgen. Sant. För hunn är snabb, men frågan är om hon är smart nog att akta sig om älgen anfaller, eller om hon bara lägger sig raklång på backen vilket inte slutar så trevligt. Men som du säger, om hon är smart ooch kanske håller sig på 20-30 m från älgen när hon skäller så borde hennes instinkt vara att springa. Men om hon är för nära så lägger hon väl säg om hon inte ser chansen att fly. En ensam kalv kanske vore något, eller ja vet inte.
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Sant. För hunn är snabb, men frågan är om hon är smart nog att akta sig om älgen anfaller, eller om hon bara lägger sig raklång på backen vilket inte slutar så trevligt. Men som du säger, om hon är smart ooch kanske håller sig på 20-30 m från älgen när hon skäller så borde hennes instinkt vara att springa. Men om hon är för nära så lägger hon väl säg om hon inte ser chansen att fly. En ensam kalv kanske vore något, eller ja vet inte. Problemet med unga hundar är ju att dom inte har den kroppskontroll som behövs. Även om dom försöker hoppa undan så är det inte säkert att dom kan det. Dom är lite klumpiga och snubblar på sina egna tassar mm. Jämför med hur tonåringarna är.... Lite yviga i rörelserna, snubblar och har sönder saker... Se hur en ung hund gör vid inkallning. Om den kommer in i full fart så missbedömer dom ofta hastighet och avstånd och springer förbi "husse" innan den får stopp. Är hunden på och älgen gör ett utfall och kroppen inte helt och fullt lyder hjärnan så kan hunden skadas. Är hunden försiktig och har respekt för älgen och håller avstånd. Då ökar chansen att hunden hinner få kontroll på kroppen och komma undan ett utfall.
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Författare Problemet med unga hundar är ju att dom inte har den kroppskontroll som behövs. Även om dom försöker hoppa undan så är det inte säkert att dom kan det. Dom är lite klumpiga och snubblar på sina egna tassar mm. Jämför med hur tonåringarna är.... Lite yviga i rörelserna, snubblar och har sönder saker... Se hur en ung hund gör vid inkallning. Om den kommer in i full fart så missbedömer dom ofta hastighet och avstånd och springer förbi "husse" innan den får stopp. Är hunden på och älgen gör ett utfall och kroppen inte helt och fullt lyder hjärnan så kan hunden skadas. Är hunden försiktig och har respekt för älgen och håller avstånd. Då ökar chansen att hunden hinner få kontroll på kroppen och komma undan ett utfall. Jo precis, men problemet är fortfarande, man får aldrig veta förran hon träffar en älg och då kan det redan vara för sent. Men de klart, man kan ha tur också. Även fast hunden är het så kan älgen vara "snäll" och då kan man ju få se hur hunden är ändå. och ser man att hon verkligen är för het. ja då är det bara att vänta till nästa säsong, men då vet man ju också att hon skäller älg så det är ju ett plus i kanten, speciellt om man får skjuta den älgen hon skäller på.
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Satt själv med samma dilemma för 2 år sedan. Jag var mycket i skogen med valpen. I början helt ofarlig då hon luktade på blommor och kastade kottar. Men tids nog började hon ta upp älg. Vid 5-7 månaders ålder. Hon var alltid lugn och behärskad i naturen. Jag hade turen att få se hur hon jobbade med älgar och efter det tvekade jag inte att låta henne vara lös. Har nog skrivit om hennes utveckling i andra trådar bla Min Jämte vill jaga älg. Jag jagade fullt ut med henne från ca 9 mån ålder.
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Författare Satt själv med samma dilemma för 2 år sedan. Jag var mycket i skogen med valpen. I början helt ofarlig då hon luktade på blommor och kastade kottar. Men tids nog började hon ta upp älg. Vid 5-7 månaders ålder. Hon var alltid lugn och behärskad i naturen. Jag hade turen att få se hur hon jobbade med älgar och efter det tvekade jag inte att låta henne vara lös. Har nog skrivit om hennes utveckling i andra trådar bla Min Jämte vill jaga älg. Jag jagade fullt ut med henne från ca 9 mån ålder. Okej ska kolla den tråden lite. A men då har du ju haft samma "dilemma", men du hade ju turen också att få se hur hon arbetade. Vilket jag hoppas jag får göra med min också.