Publicerat Oktober 24, 201213 yr Nu har Funny haft det på samma ställe två gånger. Är det vanligt att det kommer tillbaka?
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Ja, dessvärre. Tråkig kronisk sjukdom. Beror på att hunden i grunden har en dålig allmän hudkvalitet. Visar sig ffa i den ganska tunna huden mellan tårna där hudens normala bakterieflora kommer 'för långt ner på djupet' och ger böldbildningar. Fukt förvärrar...luckrar upp huden. På 90-talet prövades med 'autogent vaccin' mot de aktuella bakterierna...dvs en bakt.odling togs från den specifika hunden och ett vaccin framställdes sedan utifrån bakteriefloran hos just den hunden. Var naturligtvis rejält dyrt och effekten lite sisådär...funkade i ca 50% av fallen. Görs inte så mycket nu för tiden. Numer prövar man förebygga genom bra utfodring (allergi kan predisponera...kolla gärna upp detta!). Dagligt tillskott av omega-3 fettsyror, tex bra fiskolja. Regelbundna badningar av tassarna med bakteriedödande/follikelsköljande schampoo (klorhexidin- och/eller bensoylperoxidschampoo). Hålla tassarna torra...torka med frottéhandduk och blås evt med hårtork. Medicinsk honung (manukahonung) kan fungera bra på bölder som spruckit upp. Antibiotikabehandlingar hjälper föga och dessutom är risken för resistensutveckling mycket stor (det är ofta bakterier av genus Stafylokocker som växer och de är snabba att utveckla resistens). Sen har man MRSA...eller rättare MRSP som de kallas i hundens fall...Methicillin Resistenta Stafylokockus Pseudintermedius...som potentiellt kan orsaka svårbehandlade sårinfektioner hos både folk och fä.
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Furunkulos är ett elände att bli av med, har för mig att bästa, kanske enda sättet att bli av med det är att designa en unik behandling för varje individ. EDIT Kom ett proffsutlåtande samtidigt som jag författade min lekmannauppfattning.
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Samma ställe flera ggr och ingenting på övriga tassar!? Kolla då också att det inte är någon liten 'främmande kropp' som kommit in långt...tex liten trästicka, metalltråd edyl...och sitter där och ger upphov till kronisk 'främmande-kropps-reaktion'!
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Furunkulos är ett elände att bli av med, har för mig att bästa, kanske enda sättet att bli av med det är att designa en unik behandling för varje individ. Japp...gäller att hitta en fungerande åtgärdsregim för varje individ...baserat både på vad just den hunden kräver och vad hundägaren mäktar med i det dagliga livet (compliance)
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Dr Krall, är furunkulos ärftligt eller är det ärftlig disposition för det? Köpte en schäferhane i tyskland för många år sedan och han lämnade furunkulos i alla kullar hanhade i flera kombinationer, en kull så illa däran att valparna avlivades vid 10-12 veckors ålder.
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Författare Samma ställe flera ggr och ingenting på övriga tassar!? Kolla då också att det inte är någon liten 'främmande kropp' som kommit in långt...tex liten trästicka, metalltråd edyl...och sitter där och ger upphov till kronisk 'främmande-kropps-reaktion'! Samma ställe två gånger så det är väl inget jätteproblem. Första gången trodde vi hon att hon stuckit sig på något så då kollades det om där var något i tassen men det var rent. Är väl bara att försöka hålla det rent. De nämnde att det kunde opereras om det bara var återkommande på ett ställe. Är det något som brukar funka?
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Fick man lära sig något nytt. Min Stövare har alltså haft denna åkomma!? Hon fick två blåsor/bölder på simhuden mellan mitten tårna på en framtass. Klämde(ena som det gått hål på...) och såg ut att vara(det kom våtska ur den) fast inte så mycket att bölden sjönk ihop. Beställde tid hos vet. Tyvärr var det några dagar bort(ca 1 vecka). Dagen innan det var dags så tittade jag och det såg ut att ha självläkt och tiden avbokades. Hon är snart 8 år och det var första gången jag såg det. Igår upptäckte jag en liknande böld på hennes höna, jag tänkte vänta ut självläkning även där.
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Dr Krall, är furunkulos ärftligt eller är det ärftlig disposition för det? Köpte en schäferhane i tyskland för många år sedan och han lämnade furunkulos i alla kullar hanhade i flera kombinationer, en kull så illa däran att valparna avlivades vid 10-12 veckors ålder. Ärftlig disposition...för i grunden dålig hudkvalitet.
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Samma ställe två gånger så det är väl inget jätteproblem. Första gången trodde vi hon att hon stuckit sig på något så då kollades det om där var något i tassen men det var rent. Är väl bara att försöka hålla det rent. De nämnde att det kunde opereras om det bara var återkommande på ett ställe. Är det något som brukar funka? 'Riktig' furunkulos brukar visa sig på fler ställen/fler tassar. Men är det en lokal kronisk process (dvs ej i grunden furunkulos) kan det funka fint att skära bort det...visst!
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Författare 'Riktig' furunkulos brukar visa sig på fler ställen/fler tassar. Men är det en lokal kronisk process (dvs ej i grunden furunkulos) kan det funka fint att skära bort det...visst! Får väl se om det kommer tillbaka.
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Fick man lära sig något nytt. Min Stövare har alltså haft denna åkomma!? Hon fick två blåsor/bölder på simhuden mellan mitten tårna på en framtass. Klämde(ena som det gått hål på...) och såg ut att vara(det kom våtska ur den) fast inte så mycket att bölden sjönk ihop. Beställde tid hos vet. Tyvärr var det några dagar bort(ca 1 vecka). Dagen innan det var dags så tittade jag och det såg ut att ha självläkt och tiden avbokades. Hon är snart 8 år och det var första gången jag såg det. Igår upptäckte jag en liknande böld på hennes höna, jag tänkte vänta ut självläkning även där. Vill minnas att det är lite av ett problem för... Ja, var det Hamilton eller Finne, kanske båda!? Nåja, båda fick sig en släng av sleven nu i alla fall.