Publicerat Oktober 24, 201213 yr Hur? Lämnade in en stek och bogar till rökning, hur förvarar jag det nu? Kyl är väl fukt= dåligt? fryst blir väl inte heller bra?
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Det jag inte äter upp i rimlig tid lägger jag i frysen. Det blir inte så stor förändring att det stör.
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Kompisen lägger in allt i frysen och tar bara fram efter hand och bjuder på el. om han äter skälv av det. Ett tips: Ta hjärtat nästa gång också om det inte är sönderskjutit. Det tål mycket salt och är otroligt mört.
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Förlåt för tråd kapningen! Jag har precis rökt ett par Älghjärtan och de är ganska röda i mitten, mycket möra och smaken är god men är de genomrökta så det räcker??
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Författare Hur lång är rimlig tid? Klarar det några veckor utan kyl?
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Rimligt och rimligt. Om man tänker på att det var genom rökning man förr i tiden konserverade kött kan det ligga/hänga relativt länge ,lite beroende på rökningsgraden och hur salt det är. det som händer med tiden är att det torkar lite. Jag röker själv och när jag stänger av röken får köttet ligga kvar i röken tills jag får för mig att skiva och vakumpacka allt. Brukar ta 2 till 4 veckor typ när det är "lagom" torrt MVH urban
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Hur lång är rimlig tid? Klarar det några veckor utan kyl? fick kanske inte med svaret förut. JA torrt och luftigt
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Alltid gott med rökt kött. jämför man innehållsförteckningen med köpt rökt pålägg blir det ännu godare. inga konstigheter istoppat. Bara salt
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Rimligt och rimligt. Om man tänker på att det var genom rökning man förr i tiden konserverade kött kan det ligga/hänga relativt länge ,lite beroende på rökningsgraden och hur salt det är. det som händer med tiden är att det torkar lite. Jag röker själv och när jag stänger av röken får köttet ligga kvar i röken tills jag får för mig att skiva och vakumpacka allt. Brukar ta 2 till 4 veckor typ när det är "lagom" torrt MVH urban Allt kött inkl rökt... riskerar att utveckla botulism bakterier om det förvaras fel. Dvs okylt och fuktigt. Är det varmt så ska luften cirkulera bra så att köttet torkar. Jämför lufttorkning. http://sv.wikipedia.org/wiki/Botulism Rökt kött som saltats med nitrit(samma som i köpeprodukter) minskar risken för botulism kraftigt förutom att det smakar lite bättre och ser trevligare ut. Dock är nitrit i sig inte nyttigt för människan. Så det är en avvägning om hur mycket eller inget, och hur ofta man ska äta produkter med nitrit.. Annars... Kyl det du har rökt och stoppa i frysen det du inte tänker äta de närmaste 14 dagarna. Framtaget, så förvara det gärna luftigt men svalt så håller det rökta i 2-3 veckor att äta. I platspåse där du plockar fram och stoppar in, bildas fukt mm som kan skapa bakterietillväxt och bli otjänligt. Hållbarhet 10-14 dagar.....
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Förlåt för tråd kapningen! Jag har precis rökt ett par Älghjärtan och de är ganska röda i mitten, mycket möra och smaken är god men är de genomrökta så det räcker?? Ät som blodigt/rosa kött. Eller stoppa i ugnen i 150-175 i upp till en timme(beroende på storlek på bitarna) för att "färdig laga det"! Slutlagning i ugn påverkar inte smaken nämnvärt, men sprider en rök doft i huset!
Publicerat Oktober 26, 201213 yr Ät som blodigt/rosa kött. Eller stoppa i ugnen i 150-175 i upp till en timme(beroende på storlek på bitarna) för att "färdig laga det"! Slutlagning i ugn påverkar inte smaken nämnvärt, men sprider en rök doft i huset! Tackar för svaren! Jag har själv inga problem med rosa kött men kommer nog stoppa det i ugnen lite för andras skull Jag har förvarat köttet i en påse i kylen (för att minska röklukten i kylen) med en pappers servett istoppad Det har hållt ganska länge men det låter ju ingen vidare om det bildas botulism bakterier i det då
Publicerat Oktober 27, 201213 yr Som Kias husse skriver finns en risk att det bildas skadliga bakterier. Risken finns men vid sunt furnuft och aktsam hantering av köttet är det ganska riskfritt. ( 4 eller 5 kända fall sedan 1969) Ibland förundras jag över att den svenska befolkningen ens finns. Med den utbredda bakterieskräck och renlighetsnojja borde vi ha dött ut för flera hundra år sen. MVH urban