Publicerat Oktober 25, 201213 yr Tänkte prova på en .223 pipa men undrar vilken stigning som vore lämplig? Hade varit kul att skjuta lite tyngre amax på bana men ändå kunna jaga med lätta varmintkulor. Vore 1:8 bäst m t p de tyngre kulorna? Hur lätta kulor kan man jaga med en sån stigning? Tack:)
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Det beror ju på hur tunga kulor du vill skjuta. Om du bestämmer dig för A-Max 75 eller 80 grains så har du redan där specen klar för dig iom att du måste ner till en viss stigning för att öht kunna skjuta dessa kulor. Sen finns det nog rätt liten vits med att gå ner lägre än 50 grains i varmintkulan. Som bonus kan du ju även skjuta rådjur lagligt med 50 grains varmintkula. Alltså: what Mike said
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Författare Låter fint! Tänkte att nån 6mm skulle få ta vid där 223an kommer till korta
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Finns någon fördel alls med mer traditionell .224-stigning som 1:12/1:14?
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Finns någon fördel alls med mer traditionell .224-stigning som 1:12/1:14? Ja stigningen ska anpassas för kulor man tänkt skjuta för att allt ska fungera optimalt precision slitage mm. Men det går oftast att skjuta lättare kulor i tex 8" stigning men optimalt är det inte och riktig lätta kulor kan faktiskt splittras av den extremt höga rotationen en tvär stigning ger.
Publicerat Juni 3, 201412 yr Är man helt fel ute om man slår till på en .223 med 1:12 stigning och vill skjuta 50-60 grains kulor?
Publicerat Juni 3, 201412 yr Det beror på vilken, vilka 60 grains kulor du avser, VLD kulor och TSX är långa för kalibern, ja det är de i alla kalibrar och kommer inte att stabiliseras alls i en 12 twist, en bra allround twist för moderna .224 kulor är 10 eller 9, om du googlar .224 barrel twist så får du träffar som ger dig goda svar. En sak att minnas bara, marginell stabilisering, kan fungera i normalt väder, på normal höjd och korta håll för att på långa håll och eller kallare väder samt i vilt kroppen tumla till förfång för precision och terminal effekt. /Christian
Publicerat Juni 3, 201412 yr Hm har inte kommit så långt än i val av kulor men förstår att det spelar stor roll iom längden. Nä, det är väl mest att jag blivit vansinnigt förälskad i äldre Rem 700 SA, 70-80 talare. Har dreglat en del över denna: http://www.700rifle.com/forum/50-general-model-700-s/1465-range-report-my-223-remington-1976-700-bdl-varmint.html Men de är ju i 1:12. Jag kan tänka mig att bara köra med 50-55 grains kulor iof men det känns ändå synd att va begränsad från tyngre kulor. Men det löser sig säkert av sig självt iom jag förmodligen aldrig kommer hitta nån i Sverige Handlarna verkade bara ta in 222:or på den tiden. Å andra sidan skulle jag väl ha mer nytta av en LTR på grund av stigningen i dom.
Publicerat Juni 3, 201412 yr Har haft en exakt likadan fast i 222rem, sköt 55grs Hornady SP i den problemfritt så nog borde 223:an stabilisera i vart fall en 60grs SP. Summa summarum så är det som Christian säger, beroende på vilken kula du har tänkt att använda. Att det är ett trevligt vapen kan jag skriva under på och jag kan ännu dumförklara mig själv över att jag sålde den - mitt exemplar var i nyskick. Mvh Joacim
Publicerat Juni 3, 201412 yr Ja de va ruskigt fina då, när det fortfarande jobbade yrkeskunniga i remingtonfabriken! Har också haft 222:a förut men det är en sådan där kaliber som lätt blir såld när det blir trångt i skåpet, sen ångrar man sig. Sitter och funderar va man ska med de tyngre kulorna till... BC ökar ju inte jättedramatiskt, eller jo den ökar ju men det är ju fortfarande låg bc jämfört med 6-6.5mm. Hastigheten sjunker också och vindavdriften blir i vissa fall större. Om 1:12 funkar till 55-60 grain borde jag va rätt nöjd där.
Publicerat Juni 3, 201412 yr Jag tror att en 55grs Remington PSP eller 60grs Horandy SP lär fixa eventuella bestyr i rå och rävkroppar med bravur - mycket tyngre än så förstår jag inte varför man ska gå om man inte tänkt skjuta på över 300m med sin 223:a. MVH Joacim
Publicerat Juni 10, 201412 yr Har haft en exakt likadan fast i 222rem, sköt 55grs Hornady SP i den problemfritt så nog borde 223:an stabilisera i vart fall en 60grs SP. Summa summarum så är det som Christian säger, beroende på vilken kula du har tänkt att använda. Att det är ett trevligt vapen kan jag skriva under på och jag kan ännu dumförklara mig själv över att jag sålde den - mitt exemplar var i nyskick. Mvh Joacim Chansen finns igen https://auctionet.com/sv/145400-89-kulgevar-amerikansk-repeter-fabrikat-remington-modell-700-kaliber-222r-tillv-nr-6826631 Frågan är om man ska slå till på en gammal 222:a lr en nyare .223 med stigning för tyngre kulor. Jag gillar ju verkligen de äldre 700:orna, men visst känns det som man får ut mer av en .223 med "modern" stigning... hmm man har lite att fundera över i sommar.
Publicerat Juni 10, 201412 yr Precis en sån hade jag för ca 20år sedan,sköt en hel del orre i topp med den,sköt riktigt bra med Lapuas 55gr fmj. /Mike
Publicerat Juni 10, 201412 yr Det är skillnad i ballistiken mellan en V-Max 50 i 980 och en A-Max 75 i 820. Vid 250 meter har bägge samma hastighet - 650 m/s, men då har A-Maxen 50% mer energi tack vare sin högre vikt. De lättare kulorna i kaliber 22 tappar hastighet oerhört snabbt. Vindavdriftsmässigt drar V-Max:en iväg 25 cm på 300 meter vid 3 m/s rak sidovind medan A-Max:en avviker 16 cm från ursprunglig kurs. Tittar man sen på ren anlagsenergi på 300 meter vinner A-Max:en med 925 Joule kontra 570 för V-Max:en - en ganska rejäl skillnad faktiskt. Jag har båda dessa kulor hemma som ska testas i min T3 Lite 223 med 1-8" stigning. Vid "normala" jaktavstånd på 50-150 meter är det ju dock en annan femma men eftersom jag gillar att skjuta på 300 på banan så finns det en stor chans att det blir A-Max som blir mest intressant.
Publicerat Juni 10, 201412 yr Det är skillnad i ballistiken mellan en V-Max 50 i 980 och en A-Max 75 i 820. Vid 250 meter har bägge samma hastighet - 650 m/s, men då har A-Maxen 50% mer energi tack vare sin högre vikt. De lättare kulorna i kaliber 22 tappar hastighet oerhört snabbt. Vindavdriftsmässigt drar V-Max:en iväg 25 cm på 300 meter vid 3 m/s rak sidovind medan A-Max:en avviker 16 cm från ursprunglig kurs. Tittar man sen på ren anlagsenergi på 300 meter vinner A-Max:en med 925 Joule kontra 570 för V-Max:en - en ganska rejäl skillnad faktiskt. Jag har båda dessa kulor hemma som ska testas i min T3 Lite 223 med 1-8" stigning. Vid "normala" jaktavstånd på 50-150 meter är det ju dock en annan femma men eftersom jag gillar att skjuta på 300 på banan så finns det en stor chans att det blir A-Max som blir mest intressant. Ok tack för jämförelsen mellan de två kulorna, det va intressant då jag inte läst nått om så tunga kulor för kalibern. Jag har ,6,5:an för 300m skytte och toppfågeljakt, därmed inte sagt att jag inte bryr mig om bra långhållsprestanda för ett klass 2 vapen. Jag jagade mycket räv och toppfågel med 222 ett tag men sålde den efter bommar på både fågel och räv i vind. Nu har jag lärt mig lite mer om vindavdrift men fortfarande är vindavdrift ett helvete när man ska jaga tycker jag. Handen på hjärtat, största anledningen till mitt intresse är att jag vill ha en 700SA igen, allra helst en fin 80-talare, men som du också visar med jämförelsen är ju 1:8 stigning överlägset inser jag nu just för valfriheten. Btw, är det samma stötbotten på en .222 och .223? Jag tänkte om man skulle springa på ett .222 fynd och pipa om till .223
Publicerat Juni 11, 201412 yr Varit sugen länge på ett bygge i 223. Twist kommer bli 1-8 och förmodligen 26-28 tum i längd. AI eller inte får vi se. Låda blir min gamla 700. Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
Publicerat Juni 11, 201412 yr Chansen finns igen https://auctionet.com/sv/145400-89-kulgevar-amerikansk-repeter-fabrikat-remington-modell-700-kaliber-222r-tillv-nr-6826631 Frågan är om man ska slå till på en gammal 222:a lr en nyare .223 med stigning för tyngre kulor. Jag gillar ju verkligen de äldre 700:orna, men visst känns det som man får ut mer av en .223 med "modern" stigning... hmm man har lite att fundera över i sommar. Fast min gamla var en "varmint" med tjock och lång pipa och bredare förstock i övrigt ganska lik. Sådana standard Remington 700 i hyggligt skick är ganska enkla att hitta - däremot i varmintutförande i bra/nyskick är inte så lätträknade. Mvh Joacim
Publicerat Juni 11, 201412 yr Jasså du hade exakt en sådan som jag länka till!? Jäklar, har aldrig sett en sådan i Svea.
Publicerat Juni 11, 201412 yr Jasså du hade exakt en sådan som jag länka till!? Jäklar, har aldrig sett en sådan i Svea. Exakt samma sånär som på kalibern :-) B-)