Publicerat Oktober 26, 201213 yr Jag är i behov av hjälp ( fler anledningar än denna men den kan nog inte ni hjälpa mig med ) Jag har en Howa 1500 i .308 Win. Jag är nöjd med bössan men har börjat få lite problem. Innan har jag skjutit tre-skottsserier inom femkronan men i samband med ammobyte från Mega till Hammerhead har bössat börjat sprida. Har nu bytt tillbaka till Mega men bössan sprider fortfarande? Har svårt att tänka mig att det beror på ammon. När jag sköt älgbanan blev bössan riktigt het några gånger, kan det ha påverkat? Den är urdragen efter varje skytte, och grundligare rengöring efter ca var 50 skott. Jag är ingen dunderskytt men brukar känna när avfyrningarna blir fel och ungefär var skottet isf tar. Ex-scenariot är att de två första skotten tar skapligt tätt men det tredje och fjärde börjar vandra, främst åt hö? Värmespridning? Skit bakom kolven (säkert en bidragande orsak men kanske inte hela anledningen, hoppas jag ) Är det nån som har en tanke? /M
Publicerat Oktober 26, 201213 yr Är pipan friliggande? sitter kikarsiktet fast? kolla även klackarna!
Publicerat Oktober 26, 201213 yr Författare Vad är det för kolvmaterial? Ligger pipan fritt? /Må Pipan ligger fritt, siktet sitter som det ska. Hade QR innan men det blev spänningar i det ? men efter byte till fast Weaver var det inga problem? Det är en hogue-kolv så den är ju förvisso mjuk men jag kan inte påstå att jag ändrat anlägg/kolvstöd osv? /M
Publicerat Oktober 26, 201213 yr Pipan ligger fritt, siktet sitter som det ska. Hade QR innan men det blev spänningar i det ? men efter byte till fast Weaver var det inga problem? Det är en hogue-kolv så den är ju förvisso mjuk men jag kan inte påstå att jag ändrat anlägg/kolvstöd osv? /M Kolla kröningen och alla skruvar, be sen någon erkänt skicklig skytt testa vapnet i bänk eller motsvarande. OT, hur sjutton använder du frågetecknet egentligen människa?
Publicerat Oktober 26, 201213 yr Kan nästan garantera att det sitter i hogue-kolven. Kolven är förmjuk och ger med sig/ vrider sig av rekylen. Spelar tyvärr ingen roll om du plast bäddar. Det blir lite bättre men problemet kommer att finnas kvar. Be en som skjuter mycket och är erfaren, skjuta med bössan så kan han kanske känna att den vrider sig. Har tyvärr egen erfarenhet av det nämligen Säger nu inte att det måste vara så, men sätt allt i en annan kolv så blir det nog bättre
Publicerat Oktober 26, 201213 yr Jag vill gå mot strömmen, och inte skylla på kolven (många som hackar på Hogue). Detta efter som att du tydligen skjutit bra med den innan, och den borde inte ha ändrat sig om det inte fått rejält med stryk. När det sker förändringar så skulle jag fokusera på saker som kan ändras utan att man märker det, tex sitter alla skruvar som det ska? Är kikare fortfarande hel? Om allt satt som det ska, plocka isär det och sätt ihop det igen, något satt säkert inte bra ändå. Kolven skulle jag gärna skylla på om du tidigare skjutit med säckar och nu gått över till benstöd..
Publicerat Oktober 26, 201213 yr Hur mkt sprider den??? Har likadan stock till min " drevjaktsbössa" Den skjuter femskottsserier på 30mm vilket är godkänt med den kolven. Om din bössa sprider mer så pröva med orginalkolven
Publicerat Oktober 26, 201213 yr Författare OT, hur sjutton använder du frågetecknet egentligen människa? Inte ? vet? jag? men ? fel?? uppenbarligen?! Kan väl erkänna att det inte var helt ok svenska Ska testa imorrn igen efter en geomkoll ikväll, bössan alltså, inte ? /M
Publicerat Oktober 27, 201213 yr Författare Kan vara siktet som havererat, prova ett annat! Tackar för svaren alla. Bössan är nu inskjuten enligt konstens alla regler. Med Norma Jaktmatch skjuter den inom femkronan (flera skott hål-i-hål) samt inom en snusdosa med Lapua Mega. Förmodligen var det montaget det hängde på. Det var några skruvar som gick att dra lite extra. Iaf sprider den inte längre. Kikaren monterade jag inför bockjakten då det som bekant var dyng-varmt ute. Kan det spela roll för montagets toleranser nu när det blivit kallare? /M
Publicerat Oktober 27, 201213 yr Hmm intressant det där om det kan va värme respektive kyla som ställt till det!
Publicerat Oktober 27, 201213 yr Författare Hmm intressant det där om det kan va värme respektive kyla som ställt till det! Jo, det som gör mig lite lur var att bössan hade utetemperatur när jag drog skruvarna, dvs några fåtal plusgrader? Förmodligen var det väl bara dåligt dragna skruvar och skit bakom kolven hursom skjuter den ju rätt igen. Jag är lite små-anal vad gäller inskjutningen och kontrollerar träffläget ganska ofta så skulle det vara fler problem hoppas jag hitta det på banan snarare än i skogen /M
Publicerat Oktober 27, 201213 yr Tackar för svaren alla. Bössan är nu inskjuten enligt konstens alla regler. Med Norma Jaktmatch skjuter den inom femkronan (flera skott hål-i-hål) samt inom en snusdosa med Lapua Mega. Förmodligen var det montaget det hängde på. Det var några skruvar som gick att dra lite extra. Iaf sprider den inte längre. Kikaren monterade jag inför bockjakten då det som bekant var dyng-varmt ute. Kan det spela roll för montagets toleranser nu när det blivit kallare? /M Nej jag kan lova att det inte har något med värmen att göra. Värme gör att materialet (stålet) utvidgas och blir större vilket gör att när det blir kallt så krymper materialet vilket ger att det borde sitta bättre när det blivit kallare. Fast de graderna det skiljer nu jämfört när du monterat siktet (20-25 grader?) gör att de skiljer max en hundradels mm. Så de var nog bara slarv med dragningen av skruven i montage som spökat för dig!
Publicerat Oktober 28, 201213 yr Tackar för svaren alla. Bössan är nu inskjuten enligt konstens alla regler. Med Norma Jaktmatch skjuter den inom femkronan (flera skott hål-i-hål) samt inom en snusdosa med Lapua Mega. Förmodligen var det montaget det hängde på. Det var några skruvar som gick att dra lite extra. Iaf sprider den inte längre. Kikaren monterade jag inför bockjakten då det som bekant var dyng-varmt ute. Kan det spela roll för montagets toleranser nu när det blivit kallare? /M Brukar vara där det strular, var med om en kille som sköt som en kratta på älgbanan, han förverkade nog flera liter självförtroende, tills vi upptäckte att klacken hade lossnat! Alltid skönt när det funkar igen, brukade kolla sånt där en gång om året! min Tikka behövde jag inte skruva på siktet på 12 år, sen fick jag plötsligt börja justera varje år!