Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Målkikare för 300m ?

Featured Replies

Publicerat

Ni som har spottat förr, vad behöver jag för minsta förstoring på en målkikare om jag tydligt vill kunna se träffbilderna från 6,5:an på 300m ?

Publicerat

Kvaliteten på optiken är det viktiga, tror du klarar dig långt med 25x om optiken är bra vill säga. Har gått bet med 60x skitoptik på 300 m så den vägen är inte farbar. Minns inte säkert men är rätt säker på att 25x okularet satt i den Kowa jag lånade förr av farsan och den var det inte några problem att se hålen med. Kan låna en Kowa 601 med olika förstoringsokular av farsgubben om du vill testa. Han har 25x, 40x och 60 x fasta och ett 20-60x zoomokular vad jag vet.

Publicerat

Går att klara sig med 20x, men som sagt är kvalitén helt avgörande för vad som behövs. Vidare är själva målet viktigare än både kvalité och förstoring... Att se kulhål i ett svart mål är mer eller mindre hopplöst, sålänge det inte lyser igenom.

//Peter

Publicerat

Ser kulhål ganska lätt genom siktet på 20x på 300. För målkikare instämmer jag med ovanstående - du måste kolla på kvalitén på optiken. Jag har en Bushnell målkikare med variabel förstoring upp till 45x men det är inte alldeles lätt för det, och kulhål i det svarta kan vara skitsvåra att hitta. Sen behöver du ett bra stativ när du kommer upp på 45x också. Jag har ett rätt robust Manfrotto 055CB men det vajar faktiskt när det blåser lite - grymt irriterande...

Publicerat
  • Författare

Okidoki, jag läser och lär. :yes:

Publicerat

Detta att se kulhål hänger även mycket på ytterförutsättningar finns tillfällen då det är i princip omöjligt redan på 300 och motsatt då man klarar det med 10x på 600 så nogon facit vad som krävs är svårt att ge. Men som alla påpekat är kvalitén på optiken viktig 20-40x är rätt lagom i en målkikare sök efter en begagnad av bra märke säljs gamla blykowor runt 1000 lappen det är mycket optik för slanten!

Publicerat
  • Författare

Okej, 20-40x räcker, optik av kvalitet ( säger sig iofs självt ) och Kowa som ett förslag.

Bra bra, tackar så mycket, då vet jag vad jag ska hålla utkik efter, men gärna mer förslag på bra märken som kan gå att hitta begagnade för en rimlig peng.

Publicerat

Jag bet i det sura äpplet och köpte en 82 mms Leica APO-Televid. Ingen annan kan se hål som inte jag kan se, men jag kan se hål som de inte kan...

Trettio papp med ett vettigt okular.

-- Mats

Publicerat

Har en Kowa TSN-1

30ggr förstoring.

Men jag har problem att se hålen på 300m(om de sitter i det svarta)

Det beror ju lit på vilket ljus det är ute oxå har jag märkt