Publicerat Oktober 26, 201213 yr Funderar på om det finns någon på forumet som har erfarenhet utav jakt i Härjedalen ( runt Vemdalen )... Hur ser varg situationen ut i den regionen ? Funderar på att ev. köpa mig en markbit i den regionen men funderar mest på om det är någon ide pga vargen ? Jag jagar med älg/björn hundar och vill inte mata vargarna...
Publicerat Oktober 26, 201213 yr Funderar på om det finns någon på forumet som har erfarenhet utav jakt i Härjedalen ( runt Vemdalen )... Hur ser varg situationen ut i den regionen ? Funderar på att ev. köpa mig en markbit i den regionen men funderar mest på om det är någon ide pga vargen ? Jag jagar med älg/björn hundar och vill inte mata vargarna... Det är väl som resten av jämtland/härjedalen på ett ungefär, periodvis så finns det varg, framförallt under sommar/höst tills det blir snö och renar, finns väl inget etablerat revir, men i stort vartenda år så är det varg i krokarna, och ju längre söderut du kommer dessto mera frekvent kommer det att vara med varg, det är trots allt inga stora avstånd till fasta etablerade vargrevir tyvärr..
Publicerat Oktober 26, 201213 yr Det är väl som resten av jämtland/härjedalen på ett ungefär, periodvis så finns det varg, framförallt under sommar/höst tills det blir snö och renar, finns väl inget etablerat revir, men i stort vartenda år så är det varg i krokarna, och ju längre söderut du kommer dessto mera frekvent kommer det att vara med varg, det är trots allt inga stora avstånd till fasta etablerade vargrevir tyvärr.. Hörde det gick en stor!! Gråben kring lövdalen nu. Typ 3x en stor gråhund....
Publicerat Oktober 26, 201213 yr I våras så var 4 gråben synliga lite över allt.... Förmodligen Lillhärdalsvalparna som fått lämnat lyan. Även i dina trakter Kelas...
Publicerat Oktober 26, 201213 yr Författare Jaha.. Jag får nog ta en kraftig funderar om jag ska köpa dem skifterna eller om jag ska sikta mer norrut, har även en fastighet som verkar intressant i Sulviken ( Kall ) på ca: 1600 ha men då är ju frågan vad man kan tänkas få för tilldelning på den ytan ? 1 +1 ? 2+2 ? Söker man på nätet hittar man bara på Strömsunds-kommun ( iaf jag ) och där är det 2,5 älgar per 1000 ha ??? Är det nån som vet nåt mer än så ?????
Publicerat Oktober 26, 201213 yr Du får snacka med ordförandet i Älgskötselområdet som fastigheten ligger i:)
Publicerat Oktober 27, 201213 yr Västra och centrala Härjedalen är 'året runt betesmark' för ren... så där får samerna ganska lätt och snabbt beviljat skyddsjakt på varg. Sista 3 åren har det skjutits en dryg handfull vargar på officiell skyddsjakt i detta område. Värre är det i östra Härjedalen tex Lillhärdal och Ytterhogdal...där är det inte 'året runt bete' så där beviljas ytterst sällan skyddsjakt. Nötkreatur- och fårägarnas i dessa områden synpunkter väger lätt i sammanhanget. Så, angående din fråga, nej inga större vargproblem i Vemdalstrakten. Men strövargar förekommer naturligtvis. För 4-5 år sen blev en jämthund (jaktchampion) dräpt av varg i trakterna av Vemhån Skickat från min ST27i via Tapatalk 2