Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svenska Jägareförbundet hur funkar det

Featured Replies

Publicerat

är den en förening eller inte röstar man fram orförande och sånt eller?

Publicerat

Vi är en federation av Länsföreningar.

Så i varje krets och Länsförening finns en styrelse som man röstar fram. Länsföreningen utser därefter, på sin årsstämma, ombud till Jägareförbundets stora årsstämma. Vår årsstämma är sedan det högsta beslutande organet som tar ställning till motioner och vad vi ska tycka och tänka...

Publicerat
  • Författare

men om man tar ett exempel på varg frågan som är en stor sak hur röstar man hur förbundet ska ställa sig i den saken?

Publicerat

Om du som enskild medlem tycker något, t ex "nollvision", så skriver du en motion där du argumenterar för att Jägareförbundet ska tycka som du.

När det gäller rovdjursfrågorna, och särskilt vargfrågan, så är de så viktiga så det finns särskilda policies och handlingsplaner för dem. De är också röstade om på såväl krets-, som Länsförenings- och nationell nivå.

Ibland gör vi också medlemsundersökningar för att ta reda på om vi "ligger rätt" i t ex vargfrågan i förhållande till medlemmarna. I just vargfrågan gjordes en sådan så sent som i Maj. Den visade att vi låg helt rätt då, men det kan vara annorlunda idag...

Publicerat
  • Författare

vore inte bättre att alla medlemar fick rösta vi lever ju i en demokrati i sverige skicka utt röst kort till alla medlemar så man får det på svart o vit medlemsundersökningar är ju inte helt tillförlitliga tror jag inte så konstigt att vi förlorar medlemar när allt är så toppstyrt som det låter idag

om jag skriver en motion att alla fråger ska röstas fram går den utt verkligen till alla eller hamnar den bara i toppen

Publicerat

kaiser: Vi har provat medlemmarnas attityder till varg på säkert 20 olika sätt och frågan är uppe på minst hälften av Länsstämmorna varje år och minst tio rovdjursmotioner når Förbundsstämman årligen.

Vad är det du tycker vi ska rösta om? Antalet vargar? Var de ska vara? Vilka metoder vi ska använda? Om vi ska inventera varg? Om våra 6000 förtroendevalda inte vet vad medlemmarna tycker så vilar ett ganska tungt ansvar på medlemmarna att välja andra förtroendevalda. En situation där vi gör ett par stora (och dyra) omröstningar i förbundet varje år skulle i mina ögon verkligen bädda för toppstyre och tjänstemannastyre. Jag kan skriva hur mycket som helst om detta men man kan väl konstatera att ett förbund får den ledning och de förtroendevalda de förtjänat och valt...

Redigerad med Jämta
Borttaget svar på ett borttaget inlägg.

Publicerat
  • Författare

jag tog vargar som ett exepel bara vi kan ta vapen frågan med och allt annat som vi jägare bryr oss om med

Publicerat
  • Författare

men tack för snapt svar en då

Publicerat

vore inte bättre att alla medlemar fick rösta vi lever ju i en demokrati i sverige skicka utt röst kort till alla medlemar så man får det på svart o vit medlemsundersökningar är ju inte helt tillförlitliga tror jag inte så konstigt att vi förlorar medlemar när allt är så toppstyrt som det låter idag

om jag skriver en motion att alla fråger ska röstas fram går den utt verkligen till alla eller hamnar den bara i toppen

Kaiser,

de motioner som skrivs av medlemmar behandlas stegvis uppåt; de kan aldrig bara hamna längst upp. Däremot kan de stoppas på vägen, om exempelvis länsföreningen inte anser att en motion motsvarar vad majoriteten vill. Då går den inte vidare till behandling på årsstämman. Vill man få igenom en motion kan det därmed krävas att man argumenterar väl för sin sak, eller får andra att göra det.

Vi lever i en representativ demokrati, och SJF fungerar precis på samma sätt. Medborgarna röstar inte om alla frågor, utan det gör de politiker vi väljer till kommun, landsting och riksdag. På samma sätt väljs förtroendevalda till kretsar, länsföreningar och förbundsstyrelse. Det skulle kräva en enorm apparat om vi skulle låta alla medlemmar rösta i alla frågor. Det skulle bli extremt dyrt, och dessutom skulle det ta lång tid att inhämta medlemmarnas viljor inför varje agerande. Vi skulke bli infrånåkta av alla hela tiden, tro mig. Det är helt nödvändigt att kunna agera snabbare än så, när en politiker eller myndighet gör ett utspel eller kommer med en öppning eller vi plötsligt får en remiss att svara på med kort varsel. Istället förlitar vi oss på våra förtroendevaldas kunskap om medlemmarnas viljor, i kombination med att vi regelbundet mäter attityder till olika jakt- och viltförvaltningsfrågor.

Kan du nämna en enda vettigt stor organisation som fungerar så som du föreslår? Jag kan i alla fall inte komma på någon, vilket jag är övertygad om beror på vad jag skrivit ovan.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.