Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Foder under jakten

Featured Replies

Publicerat

Tänkte kolla med er på forumet hur ni gör med foder under säsongen. Jag ger bara lite extra av det foder hunden får när det inte är jakttider. Ger ni era hundar något extra kost-tillskott så hunden årkar med det lilla extra. Nyfiken på vilken typ av foder samt tillskott ni ger era hundar.

Publicerat

Vi har blivit lite lata i laget i år, vi har lämnat bort älgarna som vi skjutit för styckning.

Annars så brukar jag ta reda på rester från styckningen och mala. Det ger jag sen till hundarna. Jag byter då ut 30-50% torrfodret mot färsen.

Morgon givan inför en jaktdag brukar jag vara sparsam med. Vill inte ha någon magomvridning på hundarna. Har jag "hundfärs" så brukar jag kunna ge lite sånt bara.

Publicerat

Nu under säsongen ger vi högenergi till hälften av hundarna, de som får gå mest. Denna hösten har vi kört med Standart extra och tre givor om dagen.

Publicerat

Icke jaktsäsong = Royal maxi, jaktsäsong = Royal 4800 + Klass köttkross.

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

under lågsäsong arion torrfoder även under veckan då det inte jagas men dagen innan ger jag färskfoder utspätt med ljummet vatten tycker själv att detta ger mer energi till hunden speciellt om man jagar flera dagar i rad .ger alltid mat på kvällen när hunden lugnat ner sig aldrig före jakt som kias husse säger pga tarmvridning

Publicerat

Samma foder året runt och ökar fodermängden under konditionsträning och jaktsäsong.

Jag har Eukanuba Performence.

Det finns ett dunderrecept som ger hunden snabb energi men alla hundar tål inte den kicken.

Den innehåller på 1 kg:

50 % smält ister. Ister beställer man på charkavd. Du smälter det på låg värme.

25 % cocosfett

15 % torskleverolja. Apoteket.

10 % majsolja.

Förvaras i frysen. Sedan karva man loss lite grand till hunden vid varje måltid under träning och jakt men först måste man vänja hundens mage med denna tillsats för att se om hunden tål det. Går det bra för hunden ger du en tesked/måltid.

Publicerat

Hejsan !

Jag kör samma foder året om men jag ökar frekvensen på givorna och totalmängden foder / dygn ökas. Håller stenhårt på regeln 2 timmar före och efter jakt så får hunden inget alls gäller foder eller vatten. Dock låter jag hunden dricka små mängder vatten under och direkt efter jakten.

MVH: Tjäder

Publicerat

Jag kör på Robur. Under ickejakt så är det active & sensitive. Minns inte hur mkt protein/ fett det innehåller men det har funkat bra. Under jakt så kör jag på Robur Performace 33% Protein o 20% fett är det i det. Men jag skulle vilja hitta ett foder med mer fett till Dingo pga att han är lite tunn nu. Bra musklad men lite mager. Blandar även i lite köttfärs ibland.

Publicerat

Hejsan !

Jag kör samma foder året om men jag ökar frekvensen på givorna och totalmängden foder / dygn ökas. Håller stenhårt på regeln 2 timmar före och efter jakt så får hunden inget alls gäller foder eller vatten. Dock låter jag hunden dricka små mängder vatten under och direkt efter jakten.

Kan du beskriva för mig hur man begränsar en jakthunds vattentillgång under jakt?
Publicerat

Kan du beskriva för mig hur man begränsar en jakthunds vattentillgång under jakt?

Hejsan !

Jag ser och hör allt den gör :wink:

Jag jagar med stående fågelhund så i regel har man ju en "bra koll" på vad hunden pysslar med men naturligtvis så smådricker den kanske utan att jag vet om det.

Har en bekant som fick magomrvidning på sin hund pga av just vatten och enbart vatten som den drack direkt efter (hunden togs in i huset) det att den stått i en hundgård och "kåtat" upp sig rejält på en löptik i närheten.

Publicerat

Jag ger min hund mat ca. 1,5 tim innan jakt så att hunden har en chans att tillgodogöra sig det mesta av maten och vatten dricker hon i skogen om blir törstig. Jag jagar också med stående. :smile:

Publicerat

Mer mat kvällen innan. Sen ett litet mål mat på morgonen om dom alls äter då. och sen delar vi på smörgåsarna under paus vatten dricker dom i skogen. Jagar med stående

Publicerat

Mer mat kvällen innan. Sen ett litet mål mat på morgonen om dom alls äter då. och sen delar vi på smörgåsarna under paus vatten dricker dom i skogen. Jagar med stående

Man kan även ta med lite av blandningen som jag skrev om innan och ge hunden vid en paus i skogen som en extra kick. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tackar för alla tipps. Ska testa din mix Isjonsson.

Ja jag kör också Eukanuba men är tveksam till hur mycket jag ska öka under jakt-säsongen.

Publicerat

Tackar för alla tipps. Ska testa din mix Isjonsson.

Ja jag kör också Eukanuba men är tveksam till hur mycket jag ska öka under jakt-säsongen.

Jag ökar med ca. 0,5 dl/måltid.

Publicerat

Torkad vom är nog svårslagen om man vill ge nåt extra på dagen, lätt och energirik.

Publicerat

Kör på samma foder året om (Champ) får de på morgonen så minst 2 tim innan, annars ca 30 min efter jakten och på kvällen dubblar nog mängden jaktdagar och dagen innan jakt.