Publicerat Juli 3, 200619 yr Jag jagar älg i Dalarna och vår tilldelning på skjutbara älgar har minskat drastiskt, från 14 vuxna till 6 vuxna i år. Vi är omringade av minst 3 vargrevir (Fredriksberg, Utersberg samt Grangärde och man har sett en flock öster om marken också som ej är registrerad än) vilket gör att våran egen älgstam har minskat samt att invandringen av vandringsälgar inte heller är på topp. Vi såg knappt en älgkalv förra året och sköt ej fullt på vuxna älgar. Vi har även gott om lo och räv vilket innbär att rådjurstammen i stort sett är obefintlig och skogsfågelns antal minksar också. > > > Trots detta vägrar markägarna sänka arrendet utan de vill snarare höja avgiften. Detta hände grannmarken när en av "våra" markägare köpte en stor del av grannmarken och upptäckte att deras arrende var betydligt lägre än vårt. Dom kommer att få en 50 %-ig höjning av arrendet trots minskad tilldelning. Vi betalar idag ca 70 kr/ha. En av markägarna anser att vi bör få högre arrende då man har siktat vildsvin på marken, väldigt sporadiskt dvs en gång i förfjol, och detta innebär, enligt honom, att arrnedet bör ligga på över 100 kr/ha. > > > Vad fan gör man? Min fundering är att gå ur laget, stämningen på älgjakten kommer vara ganska trist och alla kommer att diskutera arrendet istället för att ha en trevlig vecka.
Publicerat Juli 3, 200619 yr Över 100 kr/ha låter mycket i den landsdelen, att motivera en höjning pga vildsvin i Dalarna håller liksom inte, dalmasarna får gärna rätta mig om jag har fel, men vildsvinsstammen i Dalarna är iaf än så länge långt ifrån mogen för något jakttryck. Det faktum att älgtilldelningen har blivit mer än halverad gör ju att era potentiella intäkter rasar de också. Beror detta bara på vargen? Kan trösta dig med att det nog kommer att finnas en hel del lediga platser i jaktlag i norra Dalarna om man får tro mina bekanta i Orsa som menar att intresset för att jaga framförallt med hund har svalnat rejält pga vargangreppen och deras åtgång på älgstammen. Mvh Kalle
Publicerat Juli 3, 200619 yr Jaha gris på marken.. och vad har du för nytta av det förutom enbart vetskapen?? Ofta ett jävla jobb för att skjuta gris med fodring osv och sitta och harva upp till dalarna för att fodra känns helt galet. Låter väldigt dyrt för älgjakten med så tja jag skulle nog inte ens pröva tanken att vara med på en sån mark.. Mvh!
Publicerat Juli 3, 200619 yr Författare Jaha gris på marken.. och vad har du för nytta av det förutom enbart vetskapen?? Ofta ett jävla jobb för att skjuta gris med fodring osv och sitta och harva upp till dalarna för att fodra känns helt galet.Låter väldigt dyrt för älgjakten med så tja jag skulle nog inte ens pröva tanken att vara med på en sån mark.. Mvh! Över 100 kr/ha låter mycket i den landsdelen, att motivera en höjning pga vildsvin i Dalarna håller liksom inte, dalmasarna får gärna rätta mig om jag har fel, men vildsvinsstammen i Dalarna är iaf än så länge långt ifrån mogen för något jakttryck.Det faktum att älgtilldelningen har blivit mer än halverad gör ju att era potentiella intäkter rasar de också. Beror detta bara på vargen? Mvh Kalle Det är detta jag menar men hur förklarar man det för markägarna, vi har försökt, tro mig men dom vill inte lyssna. Dom börjar istället prata om betalningsvilliga 08-or (jag är inte inkluderad) och tyskar. En av markägarna har försökt att sälja in jakten med argumentet att vi har en väldigt bra jaktledare. Ni kan ju tänka hans reaktion när han blev uppringd av en tilltänkt ny medlem som hade fått detta argument. Det kommer bli stökigt till hösten. Vi har varit väldigt noga med avskjutningen, 50 % kalv och 50 % vuxna, varav vi har hållit stenhårt på att det ska vara 50/50 mellan könen. Vi har inte alltid skjutit fullt på t ex tjur och det har inte inneburit att vi har skjutit fler kor som kompensation och tvärtom. Grannlagen har haft samma filosofi och samarbetet mellan lagen har fungerat mycket bra. Vi har sällan skjutit "fullt" på kalv, har det varit ont om kalv har vi hållt igen så den minskade älgtillgången beror på något annat än ett för hårt jakttryck. Sedan om det är vargen eller ej som står för den minskade älgstammen vet jag ej men det är ju lätt skylla på den. Men det var ej vargen eller minskad älgtillgång som är problemet utan markägarnas inställning till arrendet som är problemet. Hänvisa till en icke existerande vildsvinsstam är helt horibellt och inte inse att det kommer att bli bråk om arrendena är ju bara dumt. Det är synd att giriga markägare inte förstår sig på att man måste ändra arrendena när viltstammarna minskar. Jag är inte säker på att vi heller kommer att jaga med löshund utan det blir väl drevkedja i oktober. Vi kan inte vara de enda med detta problem. Hur har ni andra gjort?
Publicerat Juli 3, 200619 yr Jag hade gått ur utan att tveka. Sattsat pengarna istället på en annan typ av jatk. Köpjakt på diverse annat vilt och fått ut jaktlusten på så sätt. Har själv sagt upp mig från marker där markägaren har trott att det går att ta ut hur mycket som helst.
Publicerat Juli 3, 200619 yr Har själv sagt upp mig från marker där markägaren har trott att det går att ta ut hur mycket som helst. Tyvärr är det så att i dagsläget får dom ut pengarna dom vill ha för markerna, själv fick jag svar på ett inlämnat anbud idag... areendet var på 486 ha och vi bjöd 48 600kr/året (100kr/ha) men det räckte inte :'(
Publicerat Juli 3, 200619 yr Jag jagar älg i Dalarna och vår tilldelning på skjutbara älgar har minskat drastiskt, från 14 vuxna till 6 vuxna i år. Vi är omringade av minst 3 vargrevir (Fredriksberg, Utersberg samt Grangärde och man har sett en flock öster om marken också som ej är registrerad än) vilket gör att våran egen älgstam har minskat samt att invandringen av vandringsälgar inte heller är på topp. Vi såg knappt en älgkalv förra året och sköt ej fullt på vuxna älgar. Vi har även gott om lo och räv vilket innbär att rådjurstammen i stort sett är obefintlig och skogsfågelns antal minksar också. > > >Trots detta vägrar markägarna sänka arrendet utan de vill snarare höja avgiften. Detta hände grannmarken när en av "våra" markägare köpte en stor del av grannmarken och upptäckte att deras arrende var betydligt lägre än vårt. Dom kommer att få en 50 %-ig höjning av arrendet trots minskad tilldelning. Vi betalar idag ca 70 kr/ha. En av markägarna anser att vi bör få högre arrende då man har siktat vildsvin på marken, väldigt sporadiskt dvs en gång i förfjol, och detta innebär, enligt honom, att arrnedet bör ligga på över 100 kr/ha. > > > Vad fan gör man? Min fundering är att gå ur laget, stämningen på älgjakten kommer vara ganska trist och alla kommer att diskutera arrendet istället för att ha en trevlig vecka. Det är detta jag menar men hur förklarar man det för markägarna, vi har försökt, tro mig men dom vill inte lyssna. Dom börjar istället prata om betalningsvilliga 08-or (jag är inte inkluderad) och tyskar. En av markägarna har försökt att sälja in jakten med argumentet att vi har en väldigt bra jaktledare. Ni kan ju tänka hans reaktion när han blev uppringd av en tilltänkt ny medlem som hade fått detta argument. Det kommer bli stökigt till hösten. Vi har varit väldigt noga med avskjutningen, 50 % kalv och 50 % vuxna, varav vi har hållit stenhårt på att det ska vara 50/50 mellan könen. Vi har inte alltid skjutit fullt på t ex tjur och det har inte inneburit att vi har skjutit fler kor som kompensation och tvärtom. Grannlagen har haft samma filosofi och samarbetet mellan lagen har fungerat mycket bra. Vi har sällan skjutit "fullt" på kalv, har det varit ont om kalv har vi hållt igen så den minskade älgtillgången beror på något annat än ett för hårt jakttryck. Sedan om det är vargen eller ej som står för den minskade älgstammen vet jag ej men det är ju lätt skylla på den. Men det var ej vargen eller minskad älgtillgång som är problemet utan markägarnas inställning till arrendet som är problemet. Hänvisa till en icke existerande vildsvinsstam är helt horibellt och inte inse att det kommer att bli bråk om arrendena är ju bara dumt. Det är synd att giriga markägare inte förstår sig på att man måste ändra arrendena när viltstammarna minskar. Jag är inte säker på att vi heller kommer att jaga med löshund utan det blir väl drevkedja i oktober. Vi kan inte vara de enda med detta problem. Hur har ni andra gjort? Det var ett svårlöst problem och markägarna vill inte diskutera detta med Er om vargreviren runt och den minska tilldelningen. > Är det ingen markägarna som har lite andra tankar som Ni kanske kunde börja att resonera med ??? >
Publicerat Juli 4, 200619 yr Jo han fick marken utarrenderad, men han skulle ha varannan älg de nya laget sköt på marken och det fanns bara en älg på tilldelningen per år, så med andra ord så vart annat år sköt de en egen älg och vartannat år fick de ge bort älgen. De skulle inte bli långvariga de nya heller. Pratade med en av dem i höstas och de tänkte inte vara kvar på de reglerna som vart instiftade när de såg vad markerna bar. 24000:- för ca 240 ha, i 4 skiften varav ett skift var bara ren tallplantering på ett par hektar.
Publicerat Juli 4, 200619 yr Jo han fick marken utarrenderad, men han skulle ha varannan älg de nya laget sköt på marken och det fanns bara en älg på tilldelningen per år, så med andra ord så vart annat år sköt de en egen älg och vartannat år fick de ge bort älgen. De skulle inte bli långvariga de nya heller. Pratade med en av dem i höstas och de tänkte inte vara kvar på de reglerna som vart instiftade när de såg vad markerna bar. 24000:- för ca 240 ha, i 4 skiften varav ett skift var bara ren tallplantering på ett par hektar. Menar Du 24´kr + en älg vartannat år. Hutlöst! >
Publicerat Juli 4, 200619 yr Man tycker att det där med allt jämnt stigande arrendepriser kommer att sluta dåligt. Pengstarka jägare från utlandet o inlandet kommer inte att räcka till för evigt ! Någonstans måst ju gränsen komma emot, skulle man tro !?!?! Tycker att något borde bli lidande genom detta, men vad förutom den "vanliga" jägaren som inte längre har råd. Tacka fan för att läget är tillsvidare annorlunda i Finland, men vete fan hur länge ???
Publicerat Juli 5, 200619 yr Författare Jo vi har försökt att prata med markägarna men de har riktigt gaddat ihop sig. Det festliga är att vissa av dom har pratat att ta in tyskar på sina delar men har väl inte riktigt tänkt på vad det innebär. Ingen av oss andra i laget lär prata engelska elller tyska i radion, godkänt skjutprov osv. Tyvärr lutar det åt att jag hoppar av laget, det sorgliga är att det är mitt ursprungliga jaktlag men man kan inte ta vad som helst. Jag är gärna med och betalar dyra priser för jakt men då ska det vara riktigt bra jakt med en stor variation av fällbart vilt. > >
Publicerat Juli 5, 200619 yr Jo vi har försökt att prata med markägarna men de har riktigt gaddat ihop sig.Det festliga är att vissa av dom har pratat att ta in tyskar på sina delar men har väl inte riktigt tänkt på vad det innebär. Ingen av oss andra i laget lär prata engelska elller tyska i radion, godkänt skjutprov osv. Tyvärr lutar det åt att jag hoppar av laget, det sorgliga är att det är mitt ursprungliga jaktlag men man kan inte ta vad som helst. Jag är gärna med och betalar dyra priser för jakt men då ska det vara riktigt bra jakt med en stor variation av fällbart vilt. > > Vi hade en markägare i en by här utanför Kalix som hade samma tankar och han hade gått så långt att han försökte få af att ställa upp med en tolk, men det sket sig för honom. ;D Fy f*n vad Vi skrattade åt honom när han var på jaktmötet. ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat Juli 9, 200619 yr Det verkar billigt med 100 kr per ha iaf för en skåning. Härnere kan man höra talas om 600 kr per ha. Vi har stor konkurrens från danska jägare och i Danmark är arrendepriset ännu högre
Publicerat Juli 9, 200619 yr 100kr/ha för ren barr skog och dålig vilttillgång gör at jag tycker det är mycket.
Publicerat Juli 9, 200619 yr 100kr/ha för ren barr skog och dålig vilttillgång gör at jag tycker det är mycket. Jag tycker också att det är på tok för höga arrende överlag men för oss härnere verkar 100 kr per ha billigt. Det blir billigare för oss i Skåne att köpa marken istället för att bara arrendera jakten.
Publicerat Augusti 10, 200619 yr Författare Jag har beslutat mig för att hoppa av. Tjafset har fortsatt utan lösning, det är flera medlemmar som har hoppat av och markägarna har annonserat ut platser i laget på www.jaktformedling.se och talat om hur fina marker vi har och att vi gränsar till Kungens marker osv. Vår jaktledare har blivit uppringd av ett flertal, förhoppningsfulla, tilltänkta nya jägare som har hört om den fantastiska vilttillgången. När han har förklarat den verkliga situationen har det varit med nedstämda tilltänkta medlemmar. Han kan ju inte ljuga om tillgången, det finns knappt några spår efter älg alls på marken och inte ett enda kalvspår har hittils upptäckts. Det jävliga är att grannmarkens arrende har varit ca halva vårt men en av våra markägare har köpt hela den marken och kommer att lägga arrenden på samma nivå. Vilken soppa det kommer att bli till hösten.