Publicerat Oktober 28, 201213 yr idag eller vi kan ju börja med igår... Jagat skiten ur hundarna o husse med för den delen.. Två grisar igår och en bommad, fick Blackie sprättad igen... inget allvarligt, 5 stygn högt i frambenet precis under västen det läker nog fort. Hade gris i alla såter igår och även idag. Kunde.. själv skutit två igår om jag nu inte glömt magasinet i bilen.. jävligt stressigt att försöka peta i en patron i loppet via utkastet när årsgrisen som wachteln precis retste direkt när jag strök kopplet.. stod 15m från mig och glodde.. Nästa chans va den 90 kg galt som sprättade tiken... va i pass och drevet låg på för fullt, typ barren ramlade av granarna.. ut kom en räv... va fan.. jagar jycken räv tänkte jag och hängde bössan på axeln för att koppla jycken.. Då kommer galten i fyrsprång efter räven... och sist kom tiken. Idag så hade vi en gammel "pensionerad" jämttik lös i första såten som glänste en hel del. Gris på benen och ställdes utanför såten. Blev en bom på den grisen när den gick loss. tiken hängde på ett par km men det blev inte stopp mer. Kollade löpan en 800m från skottplats och hade den blött så borde det synts i frosten, marken/grusvägen va helt vit ett hundratal meter där de sprungit på vägen. En kviga i den såten oxå och några till grisar men de klarade sig. 5 älgar i nästa såt, två kvigor, en sextaggare och ko med kalv och sugga med 5 smågrisar. En kalv fälldes. Wachteln som oxå är nära pensionering.. hon blir 10 i januari fick loss på alla fem älgarna + 3 rådjur och de sex grisarna. Blev ett par försök att fälla kultingar men de va bom.. inte lätt att träffa småttingar i full kareta som studsar som harar... Kul helg men att jobba natt och jaga dagtid är rätt slitsamt....
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Författare Skit med... Missat helt att tiken även fick en bete i arslet i lördags.. eller närmare precis ovankant vulvan. Hon luktade illa som fan idag och då upptäckte jag hålet. Pinka och skita göra hon som hon ska så det är nog inget allvarligt så sett men det är ju för j-vla dåligt att jag missade det. Inflamerat givetvis, men sprättet i benet va lite inflamerat oxå så hon går reda på pencilin. Vet kommer förbi i morgon så ska han titta på det.
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Det var ju inte bra. Hoppas hon kommer igång igen snart. Om det är så att du behöver hundhjälp nån vardag så vet du var vi finns. ;-)
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Författare Ja för fan.. det lär väl läka dehär oxå ganska fort antar jag... om det nu inte ligger nått innanför det jag kan se. Mentalt tror jag inte hon ens noterade det... hon jagade den galten iallafall 8 km efter smällarna där jag kopplade henne på löpan då va hon 30 sek efter grisen. Fundera på att uppgradera västen... kanske en rostfri låda med fyra hål i till benen och så en pelxiglasruta där fram.. Jo det är några vardagar bokade. Fredag den 9 nov kanske kan passa ? Kommer nu inte ihåg om vi skulle jaga den 8 oxå.. Sen är det väl 22 och 29 vill jag minnas.. men då tror jag vi har hundar, men ska kolla det.
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Hitntar också om möjlighet att bistå med hundar. Måste bara hitta en bra munkorg.. Efter dryga tre timmars jobb med en gris ruttnade hunden på munkorgen och gjorde processen kort med den. Ska leta ny nu..
Publicerat November 1, 201213 yr Jo det är några vardagar bokade. Fredag den 9 nov kanske kan passa ? Kommer nu inte ihåg om vi skulle jaga den 8 oxå.. Sen är det väl 22 och 29 vill jag minnas.. men då tror jag vi har hundar, men ska kolla det. Den 9/11 är ju min lediga fredag så det kan ju funka. Slå en pling om du vill ha dit packet.