Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips om licensansökan.

Featured Replies

Publicerat

Jag blev i helgen klar med min jägarexamen, och ska söka licens nu..jag har bestämt mig för .308, kan jag söka enbart på kaliber utan att ha tittat på specifikt vapen?

Finns det någon sida med instruktioner på hur man fyller i ansökan korrekt? Jag bor i västra Götaland, och det sägs ta ca 4 månader att få igenom sin ansökan här, så jag vill undvika att fylla den felaktigt.. :)

/T

Publicerat

Du kan göra en så kallad "öppen ansökan", där du söker för en specifik kaliber och vapentyp och sedan kompletterar med uppgifter på det särskilda vapnet.

Om det är ditt första vapen så behöver du inte motivera varför du ska ha ytterligare ett vapen så det är bara att fylla i uppgifterna enligt blanketten. De flesta vapenaffärer hjälper dig mer än gärna att fylla i en ansökan och skickar ofta den åt dig också. Så det kanske är en väl så bra början att hitta en vapenhandlare som du litar på och som har tid att hjälpa dig att hitta ett vapen som passar?

Publicerat
  • Författare

Du kan göra en så kallad "öppen ansökan", där du söker för en specifik kaliber och vapentyp och sedan kompletterar med uppgifter på det särskilda vapnet.

Om det är ditt första vapen så behöver du inte motivera varför du ska ha ytterligare ett vapen så det är bara att fylla i uppgifterna enligt blanketten. De flesta vapenaffärer hjälper dig mer än gärna att fylla i en ansökan och skickar ofta den åt dig också. Så det kanske är en väl så bra början att hitta en vapenhandlare som du litar på och som har tid att hjälpa dig att hitta ett vapen som passar?

Jag ska iväg till en vapenhandlare idag och fråga lite tänkte jag..kom på det själv igår att det är den enklaste lösningen, dom vet ju hur det funkar :)

Så nu blir det till att bege sig ut i vapendjungeln och börja leta ;)

Publicerat

Du har mycket roligt och spännande framför dig...

Publicerat
  • Författare

Du har mycket roligt och spännande framför dig...

Det visade sig dessutom att handläggningstiden på licensansökan kortades rejält om jag köper hos en vapenhandlare, vilket ju inte är fel..gäller bara att hitta rätt handlare :)

Publicerat

Det visade sig dessutom att handläggningstiden på licensansökan kortades rejält om jag köper hos en vapenhandlare, vilket ju inte är fel..gäller bara att hitta rätt handlare :)

Hmm det har jag aldrig hört nått om?

Förstår inte heller varför det skulle korta handläggningstiden?

Det var nog något som handlaren sa för att få sälja :P

Publicerat
  • Författare

Hmm det har jag aldrig hört nått om?

Förstår inte heller varför det skulle korta handläggningstiden?

Det var nog något som handlaren sa för att få sälja :P

Kan det ha varit, var en Jaktia-butik jag var inne i ;)

Men enligt säljaren så hade Jaktia som policy att det ska ta 4 veckor, hur dom lyckas vettifan :)

Publicerat

Kan inte förstå hur Jaktias policy ska kunna påverka polisens handläggningstider, ta det med en nypa salt vad vapenhandlare säger, även dom lever av vad kunden köper.

Publicerat
  • Författare

Kan inte förstå hur Jaktias policy ska kunna påverka polisens handläggningstider, ta det med en nypa salt vad vapenhandlare säger, även dom lever av vad kunden köper.

Jag tyckte det lät konstigt, men han var säker på sin sak..

Ska dock åka till fler handlare, på Jaktia började dom visa dom billigaste Tikka dom hade, och jag har inte hört eller läst något gott om det märket..så det känns inte helt seriöst :)

Publicerat

Inget fel på tikka. Ett av dom mest prisvärda märkena skulle jag säga. Dom brukar dessutom skjuta väldigt bra.

Publicerat
  • Författare

Inget fel på tikka. Ett av dom mest prisvärda märkena skulle jag säga. Dom brukar dessutom skjuta väldigt bra.

Kan ju minnas fel pga allt jag läst, men tillverkas inte nyare Tikka i något "lågbudgetland"? Det var en rejäl skillnad när jag höll i först en Tikka och sen en Sako..rejäl prisskillnad också förvisso ;)

Så Tikka är ett bra vapen?

Man lär sig mycket på detta forum :)

Publicerat

Både Sako och Tikka tillverkas i Finland. Du får mer finish och mindre plast om du väljer Sako, men inte nödvändigtvis mer egenprecision...

När det gäller licenshantering så förekommer det att handlare håller sig med "konsulter" som hjälper till med licensansökan. Och som inte sällan fått den rollen för att de har goda kontakter med licensgivarna...

Publicerat

Kan ju minnas fel pga allt jag läst, men tillverkas inte nyare Tikka i något "lågbudgetland"? Det var en rejäl skillnad när jag höll i först en Tikka och sen en Sako..rejäl prisskillnad också förvisso ;)

Så Tikka är ett bra vapen?

Man lär sig mycket på detta forum :)

Som jag förstår det så tillverkas Tikka av Sako, och Sako har fortfarande sin tillverkning i Riihimäki straxt norr om Helsingfors.

Publicerat

Outdoorsman han före.

Publicerat

Och då tråden ligger i vår area svarar vi. Andra kan följa upp med följdfrågor, men ska inte svara. Bryr mig dock inte om att rensa.

Ursprungsfrågan är besvarad. Observera att om man söker "öppen licens" så är det bara vapennumret man inte behöver fylla i. Man kan inte som tidigare söka en öppen licens exempelvis för en klass 1 studsare, eller klass 1 studsare i .308 Win. Idag ska man söka exempelvis för en Sako Hunter i .308 Win., piplängd xx cm osv osv. Det är bara tillverkningsnumret och SE-numret man kompletterar med när man hittat vapnet. Det brukar oftast gå bra att ändra i efterhand om man ramlat på ett annat vapen, men uppgifterna ska in.

Publicerat
  • Författare

Både Sako och Tikka tillverkas i Finland. Du får mer finish och mindre plast om du väljer Sako, men inte nödvändigtvis mer egenprecision...

När det gäller licenshantering så förekommer det att handlare håller sig med "konsulter" som hjälper till med licensansökan. Och som inte sällan fått den rollen för att de har goda kontakter med licensgivarna...

Ok, klara och tydliga besked..Tack! :)

Då är det mitt minne som återigen sviker, inte första och inte sista gången det händer :)

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.