Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Normalt eller udda beteende hos björn?

Featured Replies

Publicerat

Detta blir min första post här på forumet. Jag har varit passiv läsare här på forumet ett bra tag, men har har en fråga som gäckat mig någon vecka..

Jag var med om en spännande händelse för någon vecka sen var jag ute och gick i markerna efter en resultatlös lockmorgon på räv.

Sprang på en björnskit vid en kalhuggen liten bergknabbe.

Bj%C3%B6rnspillning.JPG

Spännande tänkte jag eftersom jag 2-3 veckor tidigare hittat 2st björniden ett par hundra meter därifrån. Dessutom har passare sett en mindre björn i området under älgjakten. Björnen hade rundat en passare utmed en skogsväg och sen lugnt promenerat vidare efter vägen 150 m längre fram innan den blev upptäckt av nästa passare. Då hade den vänt och stuckit till skogs.

Jag fortsatte ett par hundra meter innan jag plockade upp mackorna & kaffet. Fortsatte sen ner på andra sidan knabben innan jag hörde en björn brumma (eller ska man kalla det "råma") framför mig. Det var ganska lågmält och lät avlägset så jag hade svårt att bedöma avstånd och om det var avsett till mig. Uppfattade det inte som aggressivt utan mer varnande. Jag hade vinden i nosen och smugit påväg dit, så jag funderade inte så länge utan vände på klacken och gick lugnt tillbaks samma väg som jag kommit.

Jag stannade och eldade vid en huggarkoja någon kilometer längre ner efter sigen. Efter ett tag tycker jag att det plaskar nere på en myr i närheten, försiktigt frasande i det frusna underlaget och av och till ett lågmält knappt hörbart flåsande och hest brummande. Jag får känslan av att vara iakttagen men skrattar åt mig själv. "Det är väl fantasin som sätter igång bara för att det blev lite spännande nyss..."

Brasan har nästan brunnit ut så "ok, vi testar" tänker jag och går in i kojan med mobilkameran redo. Det tar max 2 minuter innan det är någonting utanför dörren och rotar runt, en huggkubbe på "bron" flyttas på så att det smäller till i hela kojan. Blir ett himla liv på fåglarna runt omkring.

Jag filmar med mobilen under tiden för att fånga upp ljudet, men det slutar efter någon minut. Spanar genom sidorutorna men fick aldrig se den..

Kan säga att ståpälsen var ett faktum när jag inser att jag inte har inbillat mig. Väldigt intensiv upplevelse! Men det var inte därför jag postade det här inlägget- det jag har funderat på är om det är normalt att de är såpass nyfikna och orädda, eller är det en björn som man bör se upp med i framtiden?

Jag hade räknat med att vi skulle gå åt varsitt håll..

Den var förmodligen nyfiken på mina mackor eller nått och när jag försvann in i kojan så kunde den inte hålla sig utan var tvungen att gå fram för att se om det fanns kvar något att äta..

Kan det vara så att när det börjar vara dags för dem att gå i ide så tar de alla tillfällen att äta upp sig och därför tar större risker?

Publicerat

Fränt.! men har inte en aning om hur de ligger till!! kanske är som du säger att han vill bli fet! eller bara väldigt nyfiken och att de lukta gott! synd du inte fick se den på nära håll!

Publicerat
  • Författare

Fränt.! men har inte en aning om hur de ligger till!! kanske är som du säger att han vill bli fet! eller bara väldigt nyfiken och att de lukta gott! synd du inte fick se den på nära håll!

Ja det är kanske normalt, man har ju inte så stor erfarenhet av dem då det är först nu på senare år som de börjar dyka upp.