Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Enorma kajproblem

Featured Replies

Publicerat

Kompisen som har ett större jordbruk med köttdjur har fått enorma problem med kajor i och utanför ligghallarna för köttdjuren. Jag var där idag och knep 25 st på mindre än 10 minuter med hagelbössan.

Frågan är vad den bästa lösningen är för att lindra besväret? Hård jakt och dom kanske avlägsnar sig? Det är verkligen en sanitär olägenhet, fåglarna är överallt och skitar ned i fodret något så fruktansvärt.

Fördelen är att man får ytterligare ett jakttillfälle :)

Publicerat

Vi har haft samma problem hemma men inte i lika stor omfattning, sköt tre fyra stycken och då försvann faktiskt hela flocken. Fortsätt skjut du så försvinner kanske med lite tur. Tror iofs inte det spelar så himla stor roll exakt hur många du skjuter, det är nog effektivast att skjuta ett mindre antal kajor men att man gör det relativt ofta. Om du inte tänker knäppa allihop förståss... ;)

Mvh kalle

Publicerat

Bäst brukar vara att hänga jalusier för öppningarna men då kan det bli knepigt för djur och maskiner att ta sig in och då torde avskjutning vara det bästa alternativet. Var där i tid, ös ut en skyffel kross på backen och ha med 250 trap med så är det väl bara att knacka på..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Bäst brukar vara att hänga jalusier för öppningarna men då kan det bli knepigt för djur och maskiner att ta sig in och då torde avskjutning vara det bästa alternativet. Var där i tid, ös ut en skyffel kross på backen och ha med 250 trap med så är det väl bara att knacka på..

Mvh!

Ja imorgon bitti blir det kajknack. Krossen är utlagd i sträng,fast jag tänkte på det sen Hipshot att man kanske skulle ha provat med några kilo illaluktande Zoegas istället, men då flyger väl fåglarna sin kos till grannkommunen istället. Fast då är man ju av med dom ialla fall... ;D

Publicerat
Ja imorgon bitti blir det kajknack. Krossen är utlagd i sträng,fast jag tänkte på det sen Hipshot att man kanske skulle ha provat med några kilo illaluktande Zoegas istället, men då flyger väl fåglarna sin kos till grannkommunen istället. Fast då är man ju av med dom ialla fall... ;D

Ja men vilket j-la påhopp!!! Dej ska jag göra åtel av nästa gång jag ser dej  ;) ;D

Fan passa på när du är på gården, bara att torka närmsta komocka så har du ditt Gevalia blask..

Återkom med detaljer om hur jakten gick, jag är lite sugen på att göra samma sak på två gårdar här i närheten som är utsatta som fan nu..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Ja men vilket j-la påhopp!!! Dej ska jag göra åtel av nästa gång jag ser dej  ;) ;D

Fan passa på när du är på gården, bara att torka närmsta komocka så har du ditt Gevalia blask..

Mvh!

ASG! ;D ;D

Imorse fanns det inte en fågel så långt ögat nådde, kan bero på att lilldrängen springer omkring med en 22á och försöker pricka :)

Vi har skjutit rätt friskt i några dagar nu så det kanske är värt att ligga lågt någon dag.

Publicerat

Zoegas ??? är det inte det man har på åkrarna för att det ska växa bättre ??? ??? ???

Nej ursäkta... det var ju gödsel ;) ;D

Publicerat
  • Författare

Znorgegas, när du ej vill ha besök överhuvudtaget... ;D ;D

Publicerat

Må era smaklökar vakna då ni skola upptäcka att ni missat något fundamentalt i livet..  ;D

Mvh!

Publicerat

Ska ta med lite Zoega, en j-la massa plugg, och köra iväg och knacka kajor i morgon! Målsättningen är klar, tresiffrigt antal ska skjutas!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tresiffrigt...ha ha, vilket skämt. När du har svept koppen med kaffe finns inte en fågel i närheten pga den hemska odören. ;D

Nej nu lovar jag att sluta klanka på dina kaffe*o*vanor Hipshot. ;)

Är det sämre fart på fåglarna när det är varmt ute jämfört vid svalare och mulet väder??

ps.har du vägarna förbi lovar jag att bjuda på riktigt kaffe.ds ::)

Publicerat

Samma sak som att säga till Hipshot.. kom inte hit din jävel  ;D

Tror det är ungefär samma fart på dem.. kajorna spelar det nog ingen roll med däremot vitfågel brukar flyga på lite angenämare höjder vid busväder än vid fint väder. Suck.. har en bit att köra, lär få gå upp svinaktigt tidigt i morgon  :'(

400 plugg inköpta, cylinderborrning iskruvad.. ska fan ta med kameran..om jag orkar.. och ta ngr bilder av högen med lik efteråt..

Mvh!

Publicerat

mickel.. det sket sig, jag hade siktat på att skjuta 100 kajor idag.. Stor besvikelse! Dock, bestyckad med en liter Zoegas Colombia kaffe så sköt vi i morse 230 kajor! Hur många kajor har Gevaliaponken bankat i år?  ;D

Mvh!

post-241-1152619738_thumb.jpg

Publicerat

:o :o :o :o

FY FAN!...coolt 8)...vicken jäkla hög ;D...

Publicerat

fiii faan,, den högen var inte att leka med..

över hundra kajor har jag bankat en morgon men 230,,, nja inte än, jag har på den gården jag jagar på en svärm av kajor som fanimej får himlen att mörkna,, men dom asen vet att smäller det ett skott drar dom som avlöningar till granngården som ägs av en sektledare i föreningen för djurens mänskliga värde och sitter som ordförande i klubben 101 recept på morötter... så ni kan ju räkna ut hur stor chans jag har att ens få komma in på hans gård o säga hej >:(

Publicerat

Fa.. Hipshot benellin har fått jobba hårt ser ja respektagel hög de där den funkar fint den nya bössan.

Publicerat

Tror inte det handlar så mycket om bössor, plugg eller upplägg utan snarare så gäller det att ha rätt kaffe med sig ut.. Väntar med spänning på vad Team Gevalia presterat  ;D

Äsch..

Kul som fan var det iaf och ruggigt nyttigt! Kajorna ÄR ett problem här i Roslagen, det är insändare i tidningen stup i ett kring dessa fåglar. Kan man beskatta dem på detta sätt så tror jag man har en faktiskt möjlighet att faktiskt begränsa mängden något. Sugen på att göra en ny anstränging på den här gården men samtidigt känns det knepigt att lämna hustrun nu, på söndag har det gått 9 månader och då förväntas lillHippelina titta ut och säga "BENELLI" direkt efter nedsläpp  ;D ;D

Hustrun sa iofs igår att det var ok att jaga en sväng till förutom den redan planerade jakten söndag morgon men jag tror att detta är ett sånt här gyllene läge att INTE sticka iväg utan hålla sig hemma.. Mår hon bra och humöret är på topp så blir det nog en sväng till på detta ställe innan helgen..

Mvh!

Publicerat

Fan va kul hippen, är det första? Förbered dig på en liten chock, livet förändras rejält men de e skojj med, speciellt när de blir lite större  :) Hoppas det går bra alltihopa.

Nu finns det några scenarior.

1. babyn tittar på hippen med stora ögon och ropar "mamma" (Hästsvans)

2. babyn ser en Benelli och kryper tillbaka in raskt och vägrar komma ut mer den dagen

3. babyn ser en brytbössa, kryper snabbt in och försöker strypa sig själv med navelsträngen

4. Allt går bra

Jag hoppas då allt går bra men lämna Benelli, brytbössa hemma och använd hårnät  ;D

Publicerat
  • Författare
Hur många kajor har Gevaliaponken bankat i år? 

Bah! Ta över andras trådar bara, gör det!  >:(;)

Ja ja, dumma kråkfåglar, nej när rävjakten drar igång så skiljs agnarna från vetet! 8)

Kajorna har dunstat som det verkar nu, fick väl ned drygt 35 innan dom drog. Märkligt att ena dagen finns dom i tusental för att nästa dag helt försvinna. Men det var ju det som var meningen oxå, att få bort dom. :)

Publicerat
Fan va kul hippen, är det första? Förbered dig på en liten chock, livet förändras rejält men de e skojj med, speciellt när de blir lite större  :) Hoppas det går bra alltihopa.

Nu finns det några scenarior.

1. babyn tittar på hippen med stora ögon och ropar "mamma" (Hästsvans)

2. babyn ser en Benelli och kryper tillbaka in raskt och vägrar komma ut mer den dagen

3. babyn ser en brytbössa, kryper snabbt in och försöker strypa sig själv med navelsträngen

4. Allt går bra

Jag hoppas då allt går bra men lämna Benelli, brytbössa hemma och använd hårnät  ;D

Japp första egna.. Insett att livet kommer att se annorlunda ut om ngn vecka..(fan måste ut och jaga nu!).. det är någonslags skräckblandad förtjusning eller nåt. Vi får se vad som händer, känner mej helt övertygad om att livet rullar vidare i någon form även efter kläckning.

1. Inte en chans, Hippelina har i magen lärt sig skilja på morsans och farsans röster och vet att farsan är coolast på planeten. Funderar på att ha skinnbrallor på förlossningen  8) ;D

2. Hippelina inser raskt att hon valt rätt farsa, hoppar ut och ber om hjälp att slänga upp fem lerduvor! Detta efter att hon bett barnmorskan om Peltor Kids som jag råkat glömma i bilen.

3. Hippelina VET att hon inte får se någon brytbössa vid kläckning då hon givetvis lärt sig att brytbössan hör hösten till och då hon lyssnat på cd-skivor med jakttidtabellen inpratad den sista månaden så vet hon att det inte är dags för den förrän 21 augusti då ankorna ska bankas.

4. Allt går givetvis bra, farsan hivar upp lerduvorna och hon förvandlar dem raskt till svart/orange damm!

Mvh!

Publicerat
Bah! Ta över andras trådar bara, gör det!  >:(;)

Ja ja, dumma kråkfåglar, nej när rävjakten drar igång så skiljs agnarna från vetet! 8)

Kajorna har dunstat som det verkar nu, fick väl ned drygt 35 innan dom drog. Märkligt att ena dagen finns dom i tusental för att nästa dag helt försvinna. Men det var ju det som var meningen oxå, att få bort dom. :)

Dags att formatera om hårddisken Mickel.. Zoegas funkar till all jakt alltid!

;D

Personligen tror jag att kajorna på "vår" gård där vi skjuter försvinner när det börjar tröskas på åkrarna alt när ngn bonde inom närmsta milen kör i och harvar sitt träda för att höstså.. Vankas förövrigt kul skyddsjakt på den här gården, de odlar nämligen majs!

Mvh!