Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.243 till hjortjakt med köpesammunition

Featured Replies

Publicerat

Hej, letar efter en rätt så raktskjutande och träffsäker (för skott i huvud/hals på hjort och rådjur som står stilla) kaliber för hjort, rådjur, räv, gås etc. upp till 200m.

Och kommer endast använda köpesammunition, såg lite på Sako Gamehead 6.5g/Deerhead 6.5g och Norma Oryx 6.5g som upfyller kraven för hjortjakt i Finland (6g kula och 2000 joule vid 100m).

Är detta en bra kaliber?

Publicerat

243 win är en mycket vanlig patron för hjortjakt i stora delar av världen.

Med valfri 6,5gr blyspets fäller du även den största hjorten effektivt.

/Mike

Publicerat

EDIT.

Läste inte hela texten :wallbash:

Publicerat

Finland Hjalmarsson, de är mer kontinentala där och även begåvade med mer anpassade regler för kalibrar och vilt.

/CHristian

Såg det, slarv läste inlägget :sleep:

My bad!

Publicerat
Finland Hjalmarsson, de är mer kontinentala där och även begåvade med mer anpassade regler för kalibrar och vilt.

/CHristian

Hoppas att landet brunsås kan komma till insikt om de nya kulornas och kalibrarnas förträfflighet på medelstort vilt som typ dovhjort någon gång också :wallbash: :wallbash:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Gör dom det en vacker dag så ska jag fan testa 243 med 85gr barnes tsx för allt sådant. Eller varför inte en 6,5 med lite lättare kula :)

Publicerat
Gör dom det en vacker dag så ska jag fan testa 243 med 85gr barnes tsx för allt sådant. Eller varför inte en 6,5 med lite lättare kula :)

Att det fungerar är jag övertygad om. En 243 eller 6,5a med en lätt kopparkula är otroligt potent!

Publicerat

257-kalibern skulle genast bli rätt förnuftig i Sverige.

Publicerat
257-kalibern skulle genast bli rätt förnuftig i Sverige.

Helt klart!

Men sannolikheten att politikerna i mellanmjölkslandet ska ta sig i kragen och rätta till den förlegade klassindelning är minimal.....

Publicerat
  • Författare

En Sako L579 i .243 och en bra kikare skulle väl vara ett bra val? :)

Publicerat

Säkert ett mycket bra val, om inte pipan är hårt använd.

Men pipor kan bytas förstås, och då får man den trevliga fördelen med att välja fabrikat, längd och profil själv.

Ibland kan jag sakna min förra Sako varmint .243. Den sköt tätt med bl.a Lapua Mega och Normas vanliga 6,5 grams blyspets.

Norma-kulan slog ner som blixten i allt småvilt. Och en hjort lär inte ta många steg efter en bra träff heller...

Publicerat

Helt klart!

Men sannolikheten att politikerna i mellanmjölkslandet ska ta sig i kragen och rätta till den förlegade klassindelning är minimal.....

Precis, för hur man än vrider och vänder på det så FUNKAR det om man följer nuvarande regler. If it aint broken, dont fix it liksom..

Publicerat

Ibland kan jag sakna min förra Sako varmint .243. Den sköt tätt med bl.a Lapua Mega och Normas vanliga 6,5 grams blyspets.

Norma-kulan slog ner som blixten i allt småvilt. Och en hjort lär inte ta många steg efter en bra träff heller...

Även jag saknar min Varmint.. och jag hade precis samma erfarenhet av normas blyspets, aldrig varit med om något liknande avseende knall och fall verkan. Helt grym kula! Och väldigt smetig.. :tongue:

Mvh!