Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mårdjakten 2012/2013

Featured Replies

Publicerat

Grattis till mården å bra jobbat!

/ Stoltzen

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket :)

Publicerat

Har tagit en för mina hundar i år, på nattjakt. Stövarn ståndade klockrent, förra året fattade han inte riktigt förrns i slutet på säsongen. I år verkar det ha lossnat :)

Publicerat

Bra jobbat!

Skoj med en mårdtråd riktigt rolig jakt är det :yes:

Publicerat

Grattis till mården :)

Min nobs har fått ett rätt bra mård intresse så jag har lyckats skjuta 3 st för han i höst.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Grattis till mården :)

Min nobs har fått ett rätt bra mård intresse så jag har lyckats skjuta 3 st för han i höst. Slänger även in bilder.

uresu8u9.jpg

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

post-3475-13516955566266_thumb.jpg

post-3475-1351695612183_thumb.jpg

post-3475-13516962175654_thumb.jpg

Publicerat

var i jokkmokk och jagade älg och det vräkte ner snö så jag tänkte fara och jaga mård efter älgjakten men när älgjakten var över hade det snöat så mycket så jag antog att det inte skulle synas nå natt spår så jag gick och la mig och sov någon timma. så när jag tar bilen och ska fara och ringa så får jag syn på ett pinfärskt mård när det är ljust en kvart till.... den hade varit uppe och sprungit på dagen.. en erfarenhet rikare jag kommer aldrig lägga mig och sova förrän jag är 100% säker att det inte finns nå spår.. jag var förbannad resten av kvällen!

Publicerat

Det går alldeles utmärkt att jaga mård på natten

Publicerat

Ja, mycket lättare än på dagen... :-)

Publicerat

har aldrig provat men man kanske måste göra det! även utan hund? tycker att dem borde bara springa undan om man går bakom dem?

Publicerat

Nja... Med hund är det iaf mycket lättare... Dom går upp i närmsta träd och även om hunden markerar fel så är dom lätt att hitta. Varken mård eller katt kan nämligen låta bli att titta på en och då reflekterar ögonen lampljuset, i dagsljus får man ju leta ihjäl sig med orutinerade hundar. :-)

Publicerat
  • Författare

Det verkar vara mycke intresse för den här mårdjakten :) kul!

Bra jobbat Almespång, så ska det se ut!

Publicerat
  • Författare

Någon som har varit ute på nån mårdjakt nyligen? är jäkligt sugen på mårdjakt nu men vill ha snö så man kan spåra.. November ser ganska mild ut här, mellan -5 till +5 och inge snö i sikte..

Publicerat

Nej ingen mårdjakt ännu,

jag har den skumma tiden nu med för mycket snö för fågeljakt med finnen på markerna jag jagar fågel och barmark hemma där jag bara jagar mård med hundarna :wallbash:

Publicerat
  • Författare

vad surt :pinch: får hoppas på bättre väder!

Publicerat
  • Författare

Uppdatering från mårdskogen. Barmark, släppte brorsans plotthund. Efter ha gått en bit tog han ett spår och jag hängde på och försökte se vad han spårade och till sist såg jag att han nosade på trädstammar från nedfallna träd, då förstod jag att det var en mård han spårade och det var bara att följa efter. Efter 2 1/2 timmes kanonspårning nådde han upp mården. Såg på hunden att han snurrade runt ett stenskravel och var ivrig och skällde. Gjorde en ring runt "stenarna/kullen" och kunde hitta några små ingångar. Där under låg mården i ett stengryt. Hunden körde ner nosen i flera hål och i ena hålet kände han mården väl så jag tänkte att den här kan smita ut när som helst så jag tog/han aldrig ta bort kvistar och göra någon skjutöppning runt grytet utan ställde mig bakom ett grythål och passade. Efter 10 min hade hunden grävt och tryckt in halva sin kropp i grytöppningen och jag hörde han låg och skällde under mig inne i grytet, plötsligt fräser det till och den blixtsnabba mården kommer ut ur det lilla hålet snett nedanför mig och jag slänger upp min hagelbössa och svingar efter mården som försvinner bakom stenar buskar och skymtar till och jag skjuter en hagelsvärm som tyvärr inte träffar. Hunden hörde när jag sköt och kom ut ur hålet och jag pekar dit mården stack och det blir fullt drev och jag följer efter. Trodde den skulle ta upp i något träd men efter 100 meter hade mården sprungit rakt in i ett 30/40 tal vindfällor som låg i en stor hög och det började trassla för hunden. Själv var det omöjligt för mig att göra något när det knappt gick att gå där. Efter någon timme fick vi känna oss besegrade och ge upp.

Publicerat

här väntar jag fortfarande på nå riktig spårsnö...

Publicerat
  • Författare

Jo samma här men nu regnar det :verymad:

Publicerat
  • Författare

Snart kommer snön och vintern! :biggrin: är ni laddade för mårdjakt nu??? :wink:

Publicerat

Ska ta o beställa fällor nu precis, tror västerbottens jägareförbund sålde. Återkommer!

Blev två mink o två mård. Gävleborgsmodellerna.

Vad tycker ni om dem?

Publicerat

Lite sugen på att sätta ut ett par tre fällor (Ihjäl Mård) denna säsongen. Har inte haft igång nån fälla på flera år och saknar det lite grann. Finns inte mycket som slår att kolla fällorna och se en yvig mårdsvans hänga ut ur fällan - riktigt kul! :wub:

Publicerat
  • Författare

Kan bara hålla med! men det finns inget som slår känslan att en fin vinterdag spåra upp och skjuta en mård heller :cool:

• 2 weeks later...