Publicerat Oktober 30, 201213 yr Detta är en populär post. Hej! tänkte att det var dags att skapa en mårdjakts tråd nu när det vankas mårdtider framöver. Här kan vi skriva om våra mårdjakter den kommande säsongen. Mvh..! Sköt en mård idag. Med nysnö på marken tog jag med brorsans plotthund ut och letade mårdspår. Till sist hittade vi ett mårdspår med några cm snö i. (hade snöat hela natten) Spårade en bit i koppel men hunden kände så väl i spåren så jag släppte på och 300-400 meter från en väg började han skälla och mården hade tagit daglega under ett stenskravel. Medans hunden och jag är där och försöker få fram mården får jag se i ögonvrån att nånting kutar ifrån mig och när jag tittar dit får jag se att mården smitit ut med hunden efter sig. Han inte alls med mig. Jag skrek allt vad jag kunde för att få mården att kuta upp i något träd och efter 50 meter gjorde den det och hunden stod och skällde under träden. Efter cirka 5 min ser jag mården som sitter öppet i en björk med bredsidan till och jag skjuter en hagelsvärm och mården ramlar ner död. Det här var andra mården för säsongen för honom Hoppas vi kan dela fina minnen här i vinter från våra mårdjakter.
Publicerat Oktober 30, 201213 yr Har tagit en för mina hundar i år, på nattjakt. Stövarn ståndade klockrent, förra året fattade han inte riktigt förrns i slutet på säsongen. I år verkar det ha lossnat
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Grattis till mården Min nobs har fått ett rätt bra mård intresse så jag har lyckats skjuta 3 st för han i höst. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Grattis till mården Min nobs har fått ett rätt bra mård intresse så jag har lyckats skjuta 3 st för han i höst. Slänger även in bilder. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 31, 201213 yr var i jokkmokk och jagade älg och det vräkte ner snö så jag tänkte fara och jaga mård efter älgjakten men när älgjakten var över hade det snöat så mycket så jag antog att det inte skulle synas nå natt spår så jag gick och la mig och sov någon timma. så när jag tar bilen och ska fara och ringa så får jag syn på ett pinfärskt mård när det är ljust en kvart till.... den hade varit uppe och sprungit på dagen.. en erfarenhet rikare jag kommer aldrig lägga mig och sova förrän jag är 100% säker att det inte finns nå spår.. jag var förbannad resten av kvällen!
Publicerat Oktober 31, 201213 yr har aldrig provat men man kanske måste göra det! även utan hund? tycker att dem borde bara springa undan om man går bakom dem?
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Nja... Med hund är det iaf mycket lättare... Dom går upp i närmsta träd och även om hunden markerar fel så är dom lätt att hitta. Varken mård eller katt kan nämligen låta bli att titta på en och då reflekterar ögonen lampljuset, i dagsljus får man ju leta ihjäl sig med orutinerade hundar. :-)
Publicerat November 1, 201213 yr Författare Det verkar vara mycke intresse för den här mårdjakten kul! Bra jobbat Almespång, så ska det se ut!
Publicerat November 4, 201213 yr Detta är en populär post. Brorsan sköt en skogsmård på ståndskall på för finnstövar tiken idag.11 månder e hon.Hade lite svårt att förstå vad hon skällde på först men sen fick han syn på den!
Publicerat November 12, 201213 yr Författare Någon som har varit ute på nån mårdjakt nyligen? är jäkligt sugen på mårdjakt nu men vill ha snö så man kan spåra.. November ser ganska mild ut här, mellan -5 till +5 och inge snö i sikte..
Publicerat November 12, 201213 yr Nej ingen mårdjakt ännu, jag har den skumma tiden nu med för mycket snö för fågeljakt med finnen på markerna jag jagar fågel och barmark hemma där jag bara jagar mård med hundarna
Publicerat November 17, 201213 yr Författare Uppdatering från mårdskogen. Barmark, släppte brorsans plotthund. Efter ha gått en bit tog han ett spår och jag hängde på och försökte se vad han spårade och till sist såg jag att han nosade på trädstammar från nedfallna träd, då förstod jag att det var en mård han spårade och det var bara att följa efter. Efter 2 1/2 timmes kanonspårning nådde han upp mården. Såg på hunden att han snurrade runt ett stenskravel och var ivrig och skällde. Gjorde en ring runt "stenarna/kullen" och kunde hitta några små ingångar. Där under låg mården i ett stengryt. Hunden körde ner nosen i flera hål och i ena hålet kände han mården väl så jag tänkte att den här kan smita ut när som helst så jag tog/han aldrig ta bort kvistar och göra någon skjutöppning runt grytet utan ställde mig bakom ett grythål och passade. Efter 10 min hade hunden grävt och tryckt in halva sin kropp i grytöppningen och jag hörde han låg och skällde under mig inne i grytet, plötsligt fräser det till och den blixtsnabba mården kommer ut ur det lilla hålet snett nedanför mig och jag slänger upp min hagelbössa och svingar efter mården som försvinner bakom stenar buskar och skymtar till och jag skjuter en hagelsvärm som tyvärr inte träffar. Hunden hörde när jag sköt och kom ut ur hålet och jag pekar dit mården stack och det blir fullt drev och jag följer efter. Trodde den skulle ta upp i något träd men efter 100 meter hade mården sprungit rakt in i ett 30/40 tal vindfällor som låg i en stor hög och det började trassla för hunden. Själv var det omöjligt för mig att göra något när det knappt gick att gå där. Efter någon timme fick vi känna oss besegrade och ge upp.
Publicerat November 23, 201213 yr Författare Snart kommer snön och vintern! är ni laddade för mårdjakt nu???
Publicerat November 25, 201213 yr Ska ta o beställa fällor nu precis, tror västerbottens jägareförbund sålde. Återkommer! Blev två mink o två mård. Gävleborgsmodellerna. Vad tycker ni om dem?
Publicerat November 25, 201213 yr Lite sugen på att sätta ut ett par tre fällor (Ihjäl Mård) denna säsongen. Har inte haft igång nån fälla på flera år och saknar det lite grann. Finns inte mycket som slår att kolla fällorna och se en yvig mårdsvans hänga ut ur fällan - riktigt kul!
Publicerat November 25, 201213 yr Författare Kan bara hålla med! men det finns inget som slår känslan att en fin vinterdag spåra upp och skjuta en mård heller
Publicerat December 9, 201213 yr Författare Detta är en populär post. Nu måste det väl vara spårsnö på de flesta ställen i Sverige? ingen som varit ute på någon mårdjakt och har nått att anteckna här? själv har det blivit några jakter sedan snön lade sig och idag jagade jag och brorsan mård med plotten. Det började med att vi hittade ett spår upp i ett berg. Efter ha spårat den ett bra tag började hunden skälla i en brant och vi såg i snön att mården hade klättrat upp en gran så det var bara att börja knacka träd. Jag ställde mig beredd och brorsan började knacka, efter en stund rasar det ur snö ur trädet bredvid han knacka i och han ropar att mården rört på sig. Jag såg den inte men efter en liten stund hör jag brorsan säga, där är den sen smäller det ett hagelskott och mården faller ned från trädet och hunden är framme och ruskar i den. Otroligt kul när det lyckas. Sen var det bara att fylla på med vatten och bege sig iväg åt bilen, bra träning att pulsa runt i snön nu