Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapensmed

Featured Replies

Publicerat

Jag är en 15-årig tjej som börjar gymnasiet nästa år. Efter gymnasiet skulle jag vilja utbilda mig till vapensmed. Har kollat runt lite men hittar inget riktigt bra. Undrar därför om någon har tips om vart man kan hitta en bra utbildning. Det spelar ingen roll om den är utomlands. Som jag har förstått det har sveriges enda vapensmedsutbildning lagt ner.

Publicerat

dom flesta smeder säger att det är bra att lägga grunden som verktygsmakare.

Publicerat

En finmekanisk utbildning med svarv och fräsning på schemat är nog en bra grund. Sedan måste Du nog tyvärr söka dig utomlands. Så en liten satsning på tyska och engelska är nog också en bra ide om Du ska kunna tillgodogöra dig utbildningen. Lycka till med yrkesvalet och det är i sanning ett bristyrke så arbetslös blir Du inte.

Publicerat

Hej Spettan,

Har varit i precis samma sitts som dig, tyvärr var jag ett par år för sent ute. Jag valde att lägga krutet på ett gymnasium med inriktning på jakt och viltvård (gör inte det!!!). När det gick upp för mig att det var vapen jag var mest intresserad av (ja faktiskt mer än själva jakten) då kändes det för sent att gå om två år av gymnasietiden osv. Du har tiden för dig och kan göra rätt val från början.

Nu när du ska välja in till gymnasiet så väljer du det industriella programet. När du väl börjat skolan så var noga med att berätta vad du har tänkt dig att syssla med i framtiden och var då noga med att trycka på att du verkligen behöver en rejäl grund i de manuellt styrda maskinerna då det är där som det allra mesta vapenarbeterna utförs. Dessutom är det så idag att det industriella programet inriktar sig mer och mer åt CNC, utslutande vilket är fördjävligt.

Jag vet folk som har gått industri i tre år och som fortfarande inte kan slå en strappetsgänga i en supportsvarv. För att citera min far som varit svarvare i 30år snart "kan du inte svarva i en manuell maskin, då har du inte heller i den datastyrda att göra".

Nåväl, när du tagit dig genom dessa tre år och fortfarande har kvar drömmen om att bli vapensmed så ta en verktygsmakarutbildning och precis som innan så var noga med att berätta vad du vill bli och försök här att få de att koncentrera sig lite extra på bänkarbeten såsom filning, lödning m.m då det också är viktiga ingridienser för en vapensmed att ha med sig.

När dessa år sen har förflutit och om du fortfarande är intresserad av att bli fullfjädrad vapensmed så bör du söka in till en tysk eller amerikansk vapensmidesutbildning för att få lära dig lite mer om själva vapenkonstruktionerna och lägga över ditt "yrkeskunnande" på vapnen.

Såhär hade jag lagt upp det om jag skulle bli vapensmed idag.

Själv hankade jag mig fram genom att ta ett verkstadsjobb efter gymnasiet där jag stod mycket i de manuella maskinerna på rasterna och lärde mig så mycket jag bara kunde. Sedan kom lågkonjukturen 08 och jag blev varslad då orderingången gick ner kraftigt. Var arbetslös ett tag och lyckades sedan att komma in på en kortare verktygsmakarutbildning och efter den så har jag haft praktik på ett par olika ställen där jag har sysslat med både reperation och försäljning av vapen. Någonstans där gick det upp för mig att vapnen är något som jag vill syssla med på hobbynivå för att inte riskera att tröttna på det. Vill absolut inte stå och hänga över det 8timmar/dag för att sedan ta sin egen bössa (som kanske i värsta fall förknippas lite med jobbet, det är ju en bössa) och går ut och jagar.

Alla är vi olika och jag vet många som klarar av att hålla isär arbete och hobby alldeles ypperligt och du är kanske en av dom, jag är det inte.

Så all lycka nu och gå på dina innre känslor är väll mitt allra största tips.

Mvh/Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Nu får jag väl hela det korrekta genus Sverige på mig, men här har du en länk till en kvinnlig vapensmed:http://helenasvapenverkstad.se/

Kanske hon kan komma med nyttiga och bra tips.

Publicerat
  • Författare

Språk blir inget problem för mig jag hoppas bara jag kan hitta någon bra utbildning!

Tack för länken! Har läst om henne men kom inte ihåg vad hon hette..